Breaking News

Hösttur till Danmark

Danmarksresa i oktober
Vi är tre före detta arbetskamrater ”i våra bästa år” som brukar ta en mc-tur varje år till något av våra grannländer. I fjol 2011 var det åter dags för en tripp till Danmark. Som vanligt var det svårt att få till det med allas kalendrar, men vi chansade vädermässigt på ett sent datum. Det fick bära eller brista…

Författare: Jan-Eric Jönsson

Dag1:
Vi startade vid lunchtid från Halmstad den 29 september, och vi valde som vanligt gamla E-sexan (väster om motorvägen) ner till Helsingborgs hamn. Kaffe och räkmacka på Öresundsfärjan vill man ju inte avvara! Vi styrde kosan norrut från Helsingör uppemot Hornbaek. Så här långt var vädret helt ok, men när vi lämnade den mysiga hamnstaden Gilleleje efter en glasspaus och fortsatte västerut längs Själlandskusten rullade en kall och fuktig dimma in över land. Som värst sjönk kvicksilvret neråt 7-8 grader, och mc-kläderna dröp av fukt. Skulle det vara så här hela resan? Brrr!  Men när vi började närma oss nästa färjeläge i Hundested så lättade dimman, och sommarvädret tog över tack och lov. Färjeterminalen påminde mest om en korvkiosk i storlek!  Det visade sig att vi skulle få vänta bortemot en timme tills nästa färja som kunde ta oss över Isefjord. Nu insåg vi att tiden började bli tajt till dagens tredje seglats över till Jylland, och det fanns endast en avgångstid på kvällarna. Nåväl, när vi rullade iland i Rörvig så fick vi öka marschhastigheten betydligt över vårt normala tempo ut längs Själlands Odde, som är en långsmal halvö som sträcker sig en bra bit ut i Kattegatt. Vi kom fram till färjeläget tio minuter före avgångstid, så det gick ju bra även denna gång. Men döm om vår förvåning när det strax efter oss rullade in två personbilar som bogserat varandra ombord på förra färjan! Troligen var den bogserade bilen (en nyrenoverad Porsche 356 från femtiotalet) motorlös. Men hur i hela fridens namn kunde de bogsera i nästa samma takt som vi kört mc denna sträcka mellan de båda färjelägena? Vi hade INTE kört laglig hastighet…
Katamaranen som tog oss över till Jylland var både dyr och snabb, och vi var ännu en färje- erfarenhet rikare, men 500 kr fattigare. Vi kom fram till vårt förbokade Bed & Breakfast i Ebeltoft (www.overnatningebeltoft.dk) vid åttatiden på kvällen, och i septembermörkret var GPS-en guld värd.  För bara 650 DKK disponerade vi ett eget litet tvåvånings gästhus på baksidan av ägarnas radhus, som låg nästan mitt inne i centrum av staden, och motorcyklarna stod torrt och fint i deras carport. Kan rekommenderas! Ebeltoft visade sig vara en riktig liten pärla med mysiga restauranger och kullerstensgator. Efter en pizza med tillhörande öl knoppade vi snabbt in.

Dag 2:
Fredagen innebar perfekt mc-väder med strålande sol och 20 grader varmt, årstiden till trots. Tomas hade tappat en designad specialskruv till visiret i gårkväll, men vi fick hjälp på den lokala gräsklipparverkstaden med en standard M6-skruv som fyllde funktionen.
Nu styrde vi kosan åt nordväst, närmare bestämt till det nyöppnade Elvismuséet Graceland i Randers. Kul att ha varit där, men inget man åker två gånger till. Deras lunchrestaurang var helt ok, men nu var det dags att åka vidare. Då visade sig att en av cyklarnas parkeringsljus varit på, vilket var omöjligt att se i den skarpa solen. Suzukin var alltså stendöd! Vad göra? Vi gjorde ett par tafatta försök att springa igång den, men det är lättare sagt än gjort . Räddande ängel blev en tysk turist som lånade ut startkablar till oss. Vår rutt innebar att vi skulle köra runt Limfjorden, som sträcker sig en bra bit in i Jylland. Förhoppningen var att vi skulle köra en hel del längs med vattnet, men det var si och så med den saken. Även denna dagen hamnade vi på ca 20 mil, mestadels på större landsvägar tyvärr. Efter ett tag fick vi plocka ur fodret ur mc-kläderna, så varmt var det! Ett tips för er som planerar en mc-tur i Danmark, är att leta upp de mindre vägarna som ingår i Margueriterutten, vilka märks ut med bruna vägskyltar med en prästkrage på. Vi hade inte förbokat fredagens boende, men vi hamnade så småningom på ett sunkigt vandrarhem i Lögstör. Sovsalarna påminde mest om svenska regementen, och köket delades med några andra långliggare som inte förstått att man ska sätta in maten i kylskåpet. Grisigt var bara förnamnet! 640 DKK blev kostnaden för tre personer på detta ställe. Vi åt i alla fall gott på en italiensk restaurang innan det var dags att lägga sig.

Dag3:
Idag lördagen den 1:a oktober, bjöd Jylland på värmerekord, nämligen 26 grader, vilket var deras högst uppmätta temperatur någonsin i oktober månad!  Vi rundade Limfjorden och körde stora landsvägar söderut, totalt ca 35 mil vilket är i mesta laget för vår smak. Lunchen bestod av korv med bröd på en Statoilmack, och där slog vi oss i slang med två andra motorcyklister som satt och snackade vid ett bord. En var norrman på väg till Italien på en risig gammal HD-chopper, den andre killen var en dansk pensionär som tog en sväng med sin danska Nimbus med sidvagn. Tänk ändå vad mc-körningen förbrödrar oss! Om vi alla hade kört bil, hade säkert ingen tagit kontakt . Dags att dra vidare mot Lilla Bält , eftersom vårt sista boende var bokat på jättefräscha www.kertemindebedbreakfast.com  på östra Fyn. Vi delade på ett familjerum på andra våningen för 1300 DKK (inklusive ”morgenmad”)  med utsikt över småbåtshamnen från vår egen altan. Där njöt vi ett glas rött i solnedgången  innan vi gick och åt italienskt (igen) på Pizza Pronto, vilket var både gott och prisvärt. Har man bara italienska restauranger i Danmark nu för tiden??? Kerteminde är i alla fall en liten pärla som verkligen är värt ett besök!

Dag4:
Hemresedagen brukar mest bli transportsträckor för oss, så också denna gången. Vi hade förbeställt frukost för att kunna komma iväg i rättan tid.  Den 18 km långa bron över Stora Belt tog oss tillbaka till Själland. Den är lika imponerande som Öresundsbron, och den här gången slapp vi de hårda sidvindarna som gör livet surt för oss mc-åkare. Vi tog oss till Helsingör via Roskilde och Hilleröd, och plötsligt försvann sommarvädret. Nu blev det åter dimmigt och kallt, och alla längtade hem. När vi landade i Halmstad hade vi avverkat 100 mil på vår förlängda weekendtur i vårt västra grannland.
Vi gör gärna om det, men vi lär nog inte ha sådan tur med vädret en gång till!

Vi som gjorde resan heter:
Hans Andersson, kör Suzuki V-Strom 650
Tomas Lassen, kör Honda Varadero
Vid pennan: Jan-Eric Jönsson, kör Suzuki V-Strom 650

Boende för stora och små och många färjeturer!

Check Also

Svenska Pärlor Nordkalotten 2021

Svenska Pärlor Nordkalotten 20–30 juli 2021 En alternativ resa till den planerade resan Lofoten med …

Lämna ett svar