Breaking News

Dubbade MC-däck

Det är tyvärr ingen stor marknad för dubbade MC-däck till landsvägs- och touringkörning, det finns ganska mycket att välja på för enduro och cross men för just touring är urvalet lite mer begränsat. Vi har under många år letat efter olika kombinationer som kan tillgodose olika typer av körning. Antingen kör jag bara på snö- och isvägar och då fungerar det bra med enklare endurodäck men vill jag även klara av transporter på större vägar med ren asfalt då måste det till andra dubbar och kanske även däck. Vi har nu under ett antal år testat att bildubba Metzeler Karoo, Continental TKC80 samt Heidenau K60 och valt märke och modell lite beroende på vilken MC det handlat om, det gäller att få fram dimensioner som passar och då både för Tubless (TL)och Tubtype (TT). På den mindre av våra MC Honda CX500 med sidvagn har vi valt K60 för att där fanns de bästa dimensionerna. Vi började första året med att köra utan dubb och det kan vi säga att det var glatt, inte mycket till grepp där. Året därpå bildubbade vi samma modell av däck och skillnaden var mer än märkbar, helt plötsligt var det inga bekymmer att ta sig både fram på och uppför snöiga och isiga backar. På den större MCn BMW 1200GS och Honda Africa Twin har vi kört med Karoo och även där med bildubb och då kombinerar vi detta med MC-skidor, vilket visat sig vara en förträfflig kombination. Men som sagt inget av dessa däck går att köpa färdigdubbat från fabrik så det gäller att hitta en någon som åtar sig ett sådant arbete och där har vi hittat en samarbetspartner i form av AW’s Däck i Borlänge eller som de också heter DDP Dubbdäcksproffsen. Här finns rätt utrustning och även rätt kunnande. Dubben sätts fast med hjälp av både borrning och limning och desto längre dubbutstick som önskas så ser de till att nyttja däckets klackar och djup så mycket som möjligt för bästa fästa av dubben, med bildubb är detta inget större problem då utsticket är litet och vi har ännu så länge inte förlorat en enda av våra limmade bildubb. Återkom gärna med en förfrågan om däck och pris med dubbning till oss på mctouring.se. Kontakt uppgifter finns här nedan! Tänk på att dubbade MC-däck inte är någon lagervara så räkna med en leveranstid på minst två till fyra veckor!

Någonting som är viktigt att komma ihåg med dubbade MC-däck är att friktionen vid körning på asfalt skapar mycket värme så vid ren asfaltskörning bör det inte gå allt för fort. Risken jag tar om jag rullar på för fort är att dubben blir så varm att den helt enkelt ”kokar” loss ett problem jag slipper på snö och is. Jag brukar därför aldrig köra fortare än 80 km/h på ren asfalt och ännu saktare om jag har långt utstick med t.ex enduro dubb, men då brukar det också ge sig självt då det blir en betydligt gungigare resa med långt dubbutstick på stenhårt underlag. Det gör att jag än mer vid vinterkörning undviker större vägar och kanske då också för att undvika saltet.

Passa på och dubba upp din MC och njut av MC-touring hela året om 🙂

Vårt erbjudande
Vi kan erbjuda bildubbade däck med limmad dubb (10-12mm med c:a 1 till 1,5 mm utstick) för lite olika typer av MC. Just nu använder vi Mitas E07(bakdäck), Metzeler Karoo 3(framdäck), Pirelli Scorpio Rally(framdäck), Heidenau K60(fram och bakdäck) lite beroende på MC och typ av dubbning.

Prisnivån landar på mellan 2000 – 3000:-(inkl moms) beroende på däckdimension, fabrikat och modell och om det är specialdubb 2 mm(samma som på eventbilarna i Arvidsjaur), bildubb 1-1,5 mm samt antal dubb. Fulldubbat bakdäck till en GS1200 är ungefär 300 – 350 dubb. Vid intresse av däck kontakta oss via kontaktinformationen nedan! Fraktkostnad för 2 däck inom Sverige är ca 600 – 800:- om de inte kan hämtas i Gagnef eller Borlänge.

Alla dubbade däck är beställningsvara med ca 3-5 veckors leveranstid!

Kontakt: Epost eller mobiltelefon: 072-2046200

Check Also

Varm, torr och sval på resan

Oavsett om du är ute på en eftermiddags-, dags- eller veckotur så blir turen så …

2 comments

  1. Hej hur bra sitter bestgrips skruvdubb i ett karoo. Funderar på modell 1800 med 6 mm utstick,
    Ska köra isiga skogsägar mest. Har du erfarenhet av dyl uppsättning så dela gärna med dig.

  2. Best Grips skruvdubb sitter riktigt bra men det blir ganska dyrt att dubba ett helt däck. Det jag gjort är att kompletteringsdubba däck där dubbar lossnat och då istället satt en Best Grip i hålet och det funkar helt OK. Så för komplettering kan jag rekommendera skruvdubb från Best Grip men det blir klart billigare att beställa vanlig endurodubbning av ett Karoo på däckverkstad. Dubbdäcksproffsen som jag hänvisar till gör det riktigt bra och limmar på bästa sätt, men det finns även andra verkstäder runt om landet som gör liknande jobb.

Lämna ett svar