Breaking News

Svenska Pärlor Nordkalotten 2021

Svenska Pärlor Nordkalotten 20–30 juli 2021

En alternativ resa till den planerade resan Lofoten med Kystriksveg 17 2021 som tyvärr inte kan genomföras på grund av pandemin! Vi har lagt upp ett alternativ med en Sverige resa som tar oss upp genom det nordligaste av Sverige med Karesuando som nordligaste vändpunkt. En resa där vi får upptäcka de nordligaste delarna av vårt avlånga land och besöka platser som vi kanske inte så ofta besöker. Vi håller oss mest på asfalt förutom någon avstickare för att besöka en plats som ger extra krydda till resan. Vi färdas i lugn takt och njuter av sommaren och alla dess lukter och sköna miljöer. Vi bor i stugor och rum och så långt som möjligt två och två för att säkra upplägget med tanke på pandemin. Vi undviker andra folksamlingar och håller oss på vår kant. Vi håller oss också hemma från resan om du har symptom och då utgår heller ingen kostnad för resan

Så länge resan pågår är målet nått – MC-touring när den är som bäst!

Den aktuella pandemin
”Vi vet förstås inte om det kan hända mer längre fram och om restriktionerna blir hårdare så vi tar höjd för att det kan komma sena beslut. Men oavsett vad som händer utgår ingen kostnad för det som eventuellt inte kan genomföras. Gäller även om du själv valt att stanna hemma på grund av symptom eller annat som gör det osäkert” // Hälsningar Gun och Hans med guider

Resebeskrivning
Dag 1: Vi samlas i Gagnef där vi också har vår första övernattning i rum. På kvällen har vi en samling med lätt grillning runt 19 då vi även ger möjlighet till lite presentation av alla deltagare och guider men också mer information om vår gemensamma resa. Det går bra att anlända till Gagnef och Tallbacksvägen 19 från klockan 16, då finns kaffe och lite tilltugg framdukat. Det finns även möjlighet till bad vid vår badplats 300 meter från gården.

Dag 2: Vi följer i spåret av Lofoten resan och kör upp mot Strömsund och Tullingsåsgården där vi har vår första övernattning. De två första etapperna är lite längre och samma etapper som var tänkt för Lofotenresan (vi har alltså inte bokat om något här). Efter dessa etapper lugnar vi ner takten ytterligare och kör snällare dagsetapper. Vi färdas dock allt i lugn takt och tar paus varje 50 – 70 minut, kortare eller längre beroende på vad som är aktuellt.

Dag 3: Resan fortsätter nu vidare upp Inlandsvägen via Dorotea, Vilhelmina, Storuman, Arvidsjaur och till slut landar vi i Jokkmokk strax norr om Polcirkeln så nu har vi nått Nordkalotten. Här har vi vår nästa övernattning på Åsgården i centrala Jokkmokk .

Dag 4: Nu sänker vi takten lite och tar oss upp mot Gällivare och Dundret och vidare till Jukkasjärvi med Ishotellet och sedan till Kiruna där vi slår läger för natten. Här tar vi del av den stora förflyttningen där hela Kiruna stad ska flyttas ett par kilometer, ett gigantiskt projekt.

Dag 5: Vi har en bit kvar till resans nordligaste punkt Karesuando. därifrån tar vi sedan åter riktning söderut längs med gränsälven, Muonioälven. Vi följer den söder över och ner till Parkajoki där vi ordnat med nattläger i byn. Här finns både bastu och älv men också en säng för natten.

Dag 6: Från Parkajoki tar vi ut riktning mot Pajala där vi också möter upp med Torneälven och Tornedalen. Vi följer Tornedalen söderut och landar till slut vid det innersta av Bottenviken i Kalix. Här har vi vårt boende på vandrarhemmet.

Dag 7: Nu hade vi kunnat ta E4:an rakt söderut men istället väljer vi att dra oss in i det innersta av Norrland mot Boden, Älvsbyn och vidare ner mot Korsträsk, Långträsk, Bjurträsk med mera innan vi når Åmsele och övernattningen på Åmsele Camping.

Dag 8: Från Åmsele följer vi nu norra stambanan ner genom landet och vi väljer fortsatt det mindre vägnätet och även då alla de platser och ställen som ligger lite utanför de normala vägstråken. En äkta smak av Norrland! Innan dagens nattläger nås har vi även nått Ångermanälven och trakterna runt Ådalen. Vi kör dock ytterligare en liten bit och landar till sist i Graninge (Graninge bruk).

Dag 9: Nu börjar resan lida mot sitt slut och vi har två kör dagar kvar. Vi startar från Graninge bruk och tar oss till exotiska platser på vår väg ner mot och genom Indalsälvens dalgång. Vi fortsätter sedan upp över bergen och genom de Jämtländska skogarna ner mot Åsarna där det är dags att svänga upp mot fjällvärlden. Vi passerar Börtnan, Storsjö kapell och Ljungdalen innan vi når fjällplatån vid Flatruet på 975 meters höjd. Vi tar oss ner därifrån och landar för kvällen i Funäsdalen där vi övernattar på vandrarhemmet.

Dag 10: Nu har vi vår sista gemensamma kördag resan tar oss nu åter över fjället vid Högvålen (Sveriges högst belägna by) och vidare ner genom Härjedalen till Dalarna. Vi fortsätter vår färd på små vägar som gjorda för MC-touring innan vi åter till sist når Gagnef och vår sista gemensamma övernattning.

Boende
Vi kommer att bo i stugor och rum och ha tillgång till toalett och dusch antingen på rummet eller i nära anslutning. Det är ett varierat men trivsamt boende och ingen natt är riktigt den andra lik. Det finns alltid täcke och kudde så det enda du behöver är sänglinne och egen handduk, gärna ett reselakan som är lätt att packa.

Mat
Frukost ingår i resan och tillreds av gruppen tillsammans. I frukosten ingår fil/yoghurt, ost och skinka, margarin/smör, bröd, kaffe eller te. Vi guider står för alla eventuella och nödvändiga inköp! Vi bjuder även på kaffe och te med tilltugg för fikapauser i det gröna. Varje deltagare har med sig en termos som fylls på med hett vatten innan avfärd varje morgon. Lunch äter vi ute efter vägen och vi guider ser till att det finns lämpliga alternativ för detta mitt på dagen mellan 12.30-14 (lunch ingår inte i priset). Vi ordnar så att det finns lämpliga middagsförslag (middag ingår inte i priset) och ibland kanske vi kör ett eget gemensamt upplägg med grillning, Pizzabuffé eller liknande. En lunch ingår dock i priset på resan och är mat som vi kan tillreda på plats efter vägen om det saknas bra andra alternativ, varför inte i solskenet vid en fin sjö. Alla deltagare på resan ska alltid se till att det finns ett alternativ till lunch i den egna packningen i fall det inte finns något annat att tillgå, t.ex. frukt, Risifrutti, Yoghurt eller något annat som passar. Glöm inte heller att det alltid ska finnas något att dricka under resan, lätt tillgängligt i packningen.

Pris för resan
Priset för det hela är 11 500 kronor för förare och 11 000 för passagerare inklusive alla skatter, resegaranti och extra kostnader för avbokningsmöjlighet in i det sista. Beräknat antal platser på resan är 12–16. Betalningen faktureras så sent som möjligt eftersom det kan komma sena förändringar på grund av pandemin.

I priset för resan ingår
Plats i stuga eller rum alla frukostar samt fika förmiddag och eftermiddag vid dagsturerna kaffe, te och nått tilltugg, en lunch samt all guidning.

Handlingar som ska med
Om du är förare måste du ha med dig giltigt förarbevis/körkort för fordonet som du kör på resan.
För fordon Du måste ha med registreringsbeviset för aktuellt fordon (den blå delen som fås från Transportstyrelsen). Saknas detta så kan det bli körförbud om man stoppas i många länder i Europa och EES. Försäkringsbevis för fordonet.

Krav på fordonet
Aktuellt fordon för resan ska vara servat och utrustat för den typ av resa som är aktuell. Tänk speciellt på att däckens slitmån ska klara den sträcka som är aktuell, helst med marginal. Fordonet ska också vara besiktigat, registrerat för trafik och försäkrat för de länder där resan genomförs.

Försäkringar
Ronnegard Adventure AB har företagsförsäkring för all sin verksamhet vilket då också gäller arrangemang och resor men du som resenärer måste se till att du själv har en personlig reseförsäkring som också gäller för resa utomlands, om så är aktuellt. Normalt har du en reseförsäkring genom din hemförsäkring.

Särskilda resevillkor för resan
För resegaranti, allmänna resevillkor och information runt paketreselagen se Bokningssidan!
Om deltagarantalet blir lägre än 10 personer kan resan bli inställd. Du meddelas då detta i god tid före avresa.
Slutbetalning av resan sker i anslutning till avfärd ifall det blir sena beslut.
På grund av väder och vind kan rutten och upplägget behöva justeras, både före och under resan. Det kan innebära att en dagsrutt kan bli längre än planerat och att det kan bli sen ankomst till boendet. Om en sådan förändring påverkar priset mer än 10%, uppåt eller nedåt, så kommer en kostnadsjustering att hanteras.

Övrigt att tänka på
Varje deltagare ska ha med sänglinne (reselakan) och en handduk, tallrik, bestick samt en termos som fylls med hett vatten varje morgon före avfärd.

Guide
Hans Rönnegård, Gagnef

BOKA DIN PLATS HÄR!

Frågor eller andra funderingar
Kontakta Hans Rönnegård på e-postadressen hans@mctouring.se, mobiltelefon 072-2046200

Arrangör
mctouring.se / Ronnegard Adventure AB, mctouring.se med adress: Tallbacksvägen 19 78530 Gagnef / Orgnr: 556998–3421

Intressanta länkar
Inför resa, generella tips! Viktigt att dela av!
https://www.ronnegardadventure.se/infor_resa.html

Hitta till Gagnef och starten på resan!
Rönnegård Bädd och frukost

Ruttbeskrivning
Ett par veckor före resans start kommer det att finnas mer exakta rutter för nedladdning till GPS eller mobil. Information om detta kommer att skickas ut till alla deltagare på resan tillsammans med instruktioner för hantering av ruttfilerna. Justering av rutten på grund av väder, trafik eller andra påverkande faktorer kan ske både före och under resan.

Check Also

Svenska Pärlor Tälttouring 2021

Svenska Pärlor Tälttouring 9–16 juli 2021 En alternativ resa till den planerade resan Norska Pärlor …