Breaking News

Checklista utrustning

Ja nu utgår jag från att det planeras för fullt och att det skissas på vilda och vida planer för sommarens MC-touring. Med anledning av detta så har även jag gjort en en liten uppdatering av mctouring.se egen Checklista för både personlig och mer hoj relaterad utrustning. Den förra listan var reviderad 2008 så det var nog behövligt med en liten översyn även om det kanske inte är så stora förändringar över åren.

Jag använder speciellt listan för att markera vad det är jag ska ta med på just den ”här turen” och sedan checka av att jag också har fått med det i packningen. Det är också därför som listan har två kolumner en för markering av ”Val”, vad ska jag ha med, och en för markering ”Check” att just den posten kommit med. I listan ges också lite rekommendationer på sådant som kan vara bra att ha men som inte är absolut nödvändigt, där får  storlek på MC och tillgång till packutrymme avgöra.

Det är också denna lista, om än version 2008, som finns presenterad i SMC Boken.

Här hämtar du ditt ex av Checklista för utrustning på MC-resan! (MS Excel-dokument)

Glöm inte heller att beställa ett EU-försäkringskort från försäkringskassan, det berättigar dig till fri sjukvård inom EU om olyckan skulle vara framme. Beställ ett sådant här!

Det som omnämns kan köpas hos de flesta MC-handlare men även hos sport- och friluftsbutiker som ofta har smarta och bra produkter som även passar bra för oss MC-tourers. Här nedan följer en liten summering av var vissa saker går att få tag på och lite mer utvecklade tips:

Underställ och strumpor i olika material
Finns hos de flesta välsorterade MC-handlare men också hos sport- och friluftsbutiker. Går också bra att beställa direkt hos återförsäljare och generalagenter på nätet. Sök på materialet och ”underställ” så får du oftast bra träff.

Varför ingen bomull på turen?
Bomull är ett mjukt och skönt material så länge det är torrt men ganska värdelöst om det blir blött eller fuktigt. Tyvärr är det mycket svårt att hålla sådana material torra på turen och det oavsett om det är blött eller torrt väder, det ligger mer i sakens natur att jag vistas ute och det ger viss fukt. Ersättare till bomull blir då polyester som också finns i form av fleece, siden, Bambu, merinoull, outlast och diverse andra material som inte tar upp fukt på samma sätt som bomull. Tänk extra på att ett fuktigt bomullsplagg mellan din kropp och membranet i ditt MC-ställ gör så att det vare sig andas eller håller vätan ute om det skulle vara så. Alla membran, och så även Gore-Tex, kräver genomsläppliga material mellan sig och din kropp, det är mycket fukt som ska ut den vägen. Vi gör av med många liter på en dag.

Väst
Västen är ett bra kompletteringsplagg då den inte har ärmar. Oftast är det inget problem att hålla armarna varma i MC-stället och ofta blir det ganska trångt och bylsigt att stoppa in något mer där, alltså i ärmarna, då är västen helt perfekt och kan dessutom ofta vara i lite tjockare material. Värmer gott runt kroppen där jag behöver lite extra isoleringsstöd.

Persedelpåsar
Om jag packar t.ex underkläder i en blå påse, strumpor i en gul, t-shirts i en röd och så vidare då blir det enklare att hålla reda på kläderna i den stora väskan. I den svarta påsen kan jag lägga det som ska tvättas. Persedelpåsar kan köpas på vissa MC-butiker men hittas kanske lättast i sport- och friluftsbutiker med fokus på friluftsliv och camping.

Kompressionspåsar/säckar
Den som har vandrat med ryggsäck har kanske sett dessa? Det är tunna innerpåsar i vilka man kan lägga kläder, även kläder som du lagt i persedelpåsar, och sedan komprimera dessa genom att trycka ut luften. På så sätt kan jag minska volymen av min packning med två tredjedelar! De bästa kompressionspåsarna som jag hittat skriver jag om i denna artikel ”Test av kompressionspåsar” Efter som kompressionspåsarna är luft täta så håller de även tätt mot väta, vilket gör att de passar perfekt i väskor som eventuellt inte håller tätt. Ytterligare en fördel är att dessa påsar har så tunt material i sig själv att de nästan inte tar någon plats alls. Tyvärr är många innerväskor klumpiga och tjocka och tar upp en massa plats opackade, den platsen kan ju behövas till annat.

Fleece BUFF
Detta är ett av mina bästa förstärkningsplagg! Det är en buff som istället för polyester är helt och hållet i fleece, dubbel fleece. Genom att den är dubbel ger den ett mycket bra skydd både mot kyla och väta. När jag märker att det börjar bli lite kyligt vid slutet av dagen då tar jag av hjälmen och sätter fleecebuffen över MC-ställskragen, sedan sätter jag på hjälmen igen. Buffen ger då en tätning ända upp mot hjälmen som inte blir helt lufttät men tillräckligt för att jag ska få behålla värmen. En sådan buff funkar lika bra som om jag tog på mig ytterligare en fleecejacka under MC-stället. När det regnar skyddar den även från att vatten droppar ner via hjälmen och innanför kragen på MC-stället. Du kan läsa mer här om mctouring.se’s trestegsmodell och även beställa ditt BUFF kit här!

Regnställ trots Gore-Tex
Saken med Gore-Tex och andra membran som skyddar mot väta är att det fungerar helt perfekt så länge det finns ett ångtryck på insidan. Det är kroppsvärmen som fixar detta ångtryck och för kortare turer i regn eller i klimat med hög yttertemperatur så fungerar det fint. Men blir det kyligare, vilket det oftast blir i regn, så kan kylan till slut göra att ångtrycket blir så dåligt att det inte längre kan hejda vatten från utsidan. Detta kan också uppstå på ställen där jag trycker ihop materialet mot kroppen t.ex där jag sitter. Värmehandtag på MCn kan också orsaka att Gore-Tex handskar får ångtrycket på utsidan och då blir jag blöt om händerna därför att membranet fungerar lika åt båda håll. Av dessa orsaker kan det vara bra att ha med ett lätt och tunt regnställ samt regnhandskar om det blir långvarig körning i regn och tempen är av det kyligare slaget.

Reselakan
Om jag på min resa räknar med att bo i stuga, rum eller vandrarhem är det helt perfekt att ha med sig ett reselakan. Jag brukar använda ett i siden som inte blir större än min knytnäve packad. Tänk på att välja en modell som är bred så har du gott om utrymme för fötterna och att röra dig på natten. Ett sådan brett funkar också i sovsäcken om jag vill använda det så även om det också finns anpassade i mumiemodell. Lakanet har också ett inbyggt örngott. Läs mer och beställ ett sådan på den här länken!

Mediciner
Det jag alltid brukar ha med är värktabletter och medicin mot lös mage. Det är alltid skönt om det går att hålla värk och dålig mage i schack om det oturligt skulle uppkomma på resan. Det är också bra att ha någon form av hudsalva och jag kan rekommendera försvarets hudsalva mot skvasår, t.ex på lårets insidor efter långa turer i sadeln. Bästa medicinen mot skavsår är dock att stanna till ofta och ta en mindre paus, ungefär var 50-80 minut, det räcker med ett par tre minuter så slipper jag sådana besvär.

Plastpåsar och plasthandskar
Jag har alltid med mig 5 liters plastpåsar och plasthandskar(engångs), sådana som jag brukar kunna få bensinmacken för att kolla olja etc. Om jag får en blöt MC-stövel då tar jag på mig en torr strumpa sedan tar jag en plastpåse och trär utan på strumpan och foten. Väl med foten i stöveln igen slipper jag känna av blötan. Eftersom jag inte snör åt påsen så slipper ändå luft och fukt ut och det blir inte för allt för tätt. Lika gör jag med handskarna. Jag brukar ha med mig en mycket tunn innerhandske som jag först tar på mig och sedan plasthandsken (engångshandsken) och sist den blöta MC-handsken. En mycket bra nödreserv som jag ändå gärna ser att jag slipper använda. Plasthandskar (engångs) kan köpas på t.ex. Jula.

Myggnät
Om jag färdas i delar av världen där det är risk för mygg så har jag oftast med mig en bit myggnät ca 2×2 meter plus en liten ask häftstift. Jag har själv tagit en gammal nylongardin. Är det varmt och jag bor i ett litet rum eller stuga är det skönt att kunna spänna upp detta nät och därmed slippa stänga fönstret på natten.

Krok för dörr
Jag brukar ha med mig en speciell krok som är gjord för att hänga på en dörr. Med denna krok har jag aldrig något problem med att hänga upp mitt ganska tunga MC-ställ. Tyvärr är det ofta också dåligt med krokar i rum och stugor och då kommer denna krok väl till pass. Sådan krokar brukar dyka upp lite då och då på ställen som Dollar Store, Design butiker men också hos välsorterade sport- och friluftsbutiker.

Elektriska skoblock och kupévärmare
Om olyckan är framme och det blir riktigt blött på resan då är det inte kul om jag får lov att sätta på sig blöta kläder även dagen därpå. Jag försöker alltid se till att allt är torrt till nästa dag och då kommer dessa grejer väl till pass. Skoblocken använder jag nästan jämt för då har jag torra skor oavsett om de är blöta på grund av värme eller regn. Kupévärmare har jag köpt den allra minsta platta sorten som tar minimalt med plats i packningen. OLYMPUS DIGITAL CAMERAHar jag böt ner mig rejält och det inte finns torkrum då ser jag till att göra en garderob eller hela rummet /stugan till torkrum med hjälp av kupévärmaren. Lämpligen gör jag detta under kvällen då jag går ut och äter middag så jag kan slå av det hela innan det är dags att sova. Glöm bara inte att öppna ett fönster så att fukten hittar ut. Är vi flera som reser tillsammans då har det hänt att jag hyrt en extra liten stuga som vi bara haft som torkrum över natten. Kupévärmaren kan kräva att jag har med en extra liten el-sladd för att nå fram till lämpligt uttag. Exempel på en sådan kupevärmare, som också är prisvärd!

Startkablar
För att underlätta när det blivit problem med ström eller dåligt batteri så har jag tillverkat ett par mindre startkablar. Jag gjorde mina med 6mm el-ledning samt några mindre klämmor som jag köpte på Biltema eller Kjell och kompani. Hos välsorterade MC-handlare kan du också hitta färdiga sådana. Är du i Tyskland finns de hos den stora MC-kedjan Louis.

Punkteringslagning
Om jag kör slanglöst då använder jag så kallade ”snörpluggar”, i mitt tycke det bästa och snabbaste sättet att reparera en punktering och få ett däck som håller hela vägen hem. Du kan läsa mer om denna metod och eventuellt beställa ditt eget kit här!

Pump
Det finns många olika sätt att försöka få luft i ett MC-däck och det enda som jag tycker fungerar riktigt bra det är med hjälp av en fotpump. En fotpump är mycket enklare och kraftfullare än att använda en handpump, jag orkar mycket mer med en fotpump. Gaspatroner fungerar men min erfarenhet är att det går åt ett antal och ändå har jag svårt att få bra tryck, dessutom är de dyra. Ett annat alternativ kan vara el-pump men hur som helst så tar den plats och det går inte speciellt fort. Jag tycker fortsatt att min lilla fotpump är den som fungerar bäst. Läs mer om fotpumpen här!

Det var lite handfasta tips där du säkert har annat som kan komplettera och göra din packning komplett. Min erfarenhet säger mig dock att följer jag den här Checklistan ja då brukar jag få med mig det som behövs och som gör att min resa blir skön och behaglig.

På grund av försök att krascha sidan så har jag varit tvungen att stänga kommentarsfältet. Det går istället bra att kommentera på ”bloggen” vår sida på Facebook!

 

Check Also

MC Mässan 2024

Äntligen var det så dags för den stora nationella MC Mässan att gå av stapeln …

5 comments

  1. Pelle Nilsson

    Tack för dessa värdefulla tips.

  2. Stig "Mule" Larsson

    Hej !
    Du har glömt något väldigt viktigt i din utrustningslista. Ett EU-sjukkort från försäkringskassan är ett måste vid alla utlandsresor. Det berättigar dig till fri sjukvård i det land du befinner dig. Beställ på http://www.forsakringskassan.se och välj menyalternativ >Utomlands Där kan du beställa kortat.

    mvh
    Stig ”Mule” Larsson

Lämna ett svar