BMW R1200GS, mctouring.se testar
2004 kom BMW med en rejäl uppdatering på sin mycket populära modell R1150GS. BMW har tillverkat sina GS-modeller allt sedan 1980-talet och populariteten har bara ökat för varje år som gått. 2004 kom en av alla uppdateringar och det var ett rejält kliv. Motorcykeln hade fått både en uppdaterad motor och ny ram men framför allt hade BMW lyckats att plocka bort 30 kilo från R1150GS till R1200GS. Trettio kilo är mycket om jag ska ut och resa och det motsvarar normalt med råge all den packning jag vill ta med mig. Tyngden har också betydelse när jag ska manövrera motorcykeln både i körning på olika underlag men också när den ska baxas runt på plana marken och kanske framför allt där det inte är lika plant. Tyvärr så kan jag nu notera att BMW åter igen släppt lite på sitt viktfokus och åter igen så börjar vikten stiga. Den nya uppdateringen av R1200GS som kom 2013 väger nu in på 238 kilo mot tidigare 229 fulltankad. Orsaken är att det tillkommit mer teknik och det kan väl vara bra men också att motorcykeln gjorts betydligt ”fetare” vilket jag nästan enbart kopplar till manliga potensproblem. Jag har så här långt i mina tester inte hitta några fördelar med denna storleksförskjutning enbart nackdelar, i alla fall så länge vi pratar normalt bruk. Det mer extrema har jag inte så här långt haft någon möjlighet att testa men då pratar vi möjligen sanddynor, öken och liknande.
Detta test av BMW R1200GS gjorde jag i Portugal, i och runt Porto men framför allt i Dourodalen men sina fantastiska och härliga MC-vägar med både asfalt, kullersten och grus. Jag fick också möjligheten att köra på allt från motorväg till åsnestig (enbart för att nå den där fantastiska toppen med den där underbara utsikten) så motorcykeln fick alla chansar att bekänna färg och det gavs också möjlighet att testa alla nya tekniska finesser som den nya modellen är utrustats med. Det blev ett test i dagarna tre vilket gjorde att intrycken även fick en chans att sjunka in lite mer.
Motor och teknik
Den nya modellen som kom 2013 är nu mera luft och vattenkyld (den gamla luft- och oljekyld) en nödvändighet för att BMW ska kunna lösa miljöproblematiken och styra motortekniken så att de klarar alla nya gränsvärden. Det innebär att man gjort ganska stora ingrepp på motorn och att hela motorblocket ser helt annorlunda ut. En effekt av detta är att motorljudet blivit lite mer metalliskt och därmed så har förnimmelsen av traktor förstärkts något. Personligen har jag inget emot det traktor lika ljudet i GS motorn men det är kanske lite onödigt mycket av det i den nya motorn? Jag hade svårt att koppla bort ljudet även efter tre dagars körning utan jag återkom till att lyssna och tänka på det. De extra hästarna är något jag direkt kan förkasta och som jag tycker enbart är en jakt på manlig potens mer än att det förstärker känslan av en bättre motorcykel för touring. De 100 hästar som finns i den första 1200:a modellen räcker gott och väl och tyvärr så ska nog maskinen köras riktigt hårt innan du når effekten av de 23 nya hästarna, långt mycket hårdare än vad de flesta av oss någon gång gör. Det som definitivt är riktigt bra för touring är det nya stötdämparsystemet som kom redan på modellen 2010 Dynamicm ESA. Att så snabbt kunna ställa om och justera stötdämpningen är riktigt bra och framför allt när jag åker på sträckor där vägar och underlag byts med jämna mellanrum. Detta i kombination med att jag även kan justera typen av körning på den nya modellen gör att jag kan få till det optimala för varje nytt vägavsnitt. I Dourodalen drog jag mycket nytta av detta när vi gick från slät asfaltskörning till kullersten men också när vi tog åsnestigen upp på bergstoppen. Vid det sist nämnda passade inställningen Enduro alldeles perfekt. Tyvärr har också den manliga potensen fått fäste på ytterligare en detalj på den nya modellen och det är däckdimensionen!? Tidigare var bredden på däcken 150 bak och 110 fram redan det alldeles för brett. Nu är det 170 bak och 120 fram som gäller och betydligt svårare att hitta lämpliga däck för alla typer av körning. Personligen har jag valt att köra på 140 däck när jag valt däck för vinterbruk men vad jag nu ska hitta med bredden 170 eller 160 ja det är fortsatt en gåta? Att det skulle bli bättre och säkrare fäste på löst underlag, vatten och snö/is med fetare däck har än så länge ingen kunnat bevisa för mig. Märkligt nog upplever jag också att den nya modellen drar mer bränsle och det känns ju inte rätt om man nu byggt om den för att möta nya miljökrav!? Här har jag dock bara en känsla det krävs mer test för att bättre veta om så är fallet.
Köregenskaperna
Men hur är då den nya modellen att köra? Ja ska jag vara riktigt ärlig så hade jag, efter att ha läst alla lovord, förväntat mig en ordentlig skillnad. En del kallar det även för en revolution i steget mellan den gamla och den nya 1200:a modellen. Men tji fick jag! Jag kände mig väl hemma i sadeln och upplevde egentligen ingen riktigt stor skillnad mellan min 2005 och den nya om jag bara fokuserar på normal körning. Finesserna med att kunna justera stötdämpare, körstil och även rutans vinkel och höjd är dock helt klart finesser som förhöjer upplevelsen. Jag fick som sagt möjlighet att prova den både på motorväg i farter upp till 140, ja jag vet att det bara var tillåtet med 120 på motorvägarna i Portugal men min Portugisiske guide var ganska gasglad så bitvis gick det fort, och på mindre vägar som mest bestod av kurvor. Ja till och med motorvägen kändes ganska kurvig i 120. Oavsett väg eller fart så uppträdde den som förväntat och genom att välja rätt körprogram och dämpning så var resan alltid behaglig. På den gamla modellen gäller det ju att stanna och ställa om det hela manuellt och för det mesta blir det väl inte gjort, utom då jag kanske ska köra på ett visst sätt en längre tid. Att BMW R1200GS är en bekväm och skön resekamrat, där om vittnar den höga försäljningen och även alla tester där modellen oftast hamnar i toppskiktet. GS:en är väl ingen direkt vinnar i någon speciell utpekad kategori utan den är den där gyllene kompromiss som ger mig full trygghet oavsett vägar och underlag. Jag brukar säga att den är vare sig sportig eller mer endurolik utan placerar sig så där svenskt lagom mitt emellan. För mig personligen innebär det en perfekt kombination för touring och äventyrsresor. På de mer kurviga partierna så upplevde jag samma stabilitet som på den tidigare modellen men det känns också att det inte är någon lätt MC. Det påstås att ryckigheten i växellådan nu är borta i den nya modellen men tyvärr var det inget jag direkt kunde känna av, snarare kände jag väl igen mig. Men jag tycker inte heller att det är ett stort problem, det innebär att jag måste tänka lite på hur jag växlar men gör jag det rätt så känns det smidigt och bra. Ovanstående säger då att det krävs en viss inkörning för att fullt ut trivas med R1200GS men när den väl är gjord så har du mycket lite att klaga på.
Packning och passagerare
Packning och passagerare är självklart viktiga saker om jag ska ut på touring. Om jag kör med passagerare så är det också bra att ha tillgång till ESA systemet som ytterligare hjälper mig att finna rätt inställning. En R1200GS känns ofta hög för de flesta passagerare och det krävs ett rejält kliv för att komma upp. Kör jag mycket med passagerare så är det inte så dumt att införskaffa en sänkningssats för de bakre fotpinnarna, då blir det betydligt lättare att komma upp. Jag har också hört att många klagar på dynan både för förare och passagerare men som jag använder min MC där jag alltid har ett mindre stopp/paus efter körda 50-70 minuter så har varken jag eller min passagerare haft något att klaga på. Men visst kör du i ett sträck mellan tankningarna så vet jag ingen MC som har rätt dyna i originaltappning. När vi kommer till packningen så har BMW:n precis som många andra MC i äventyrssegmentet problem med att ljuddämparen sitter högt. Det gör att det inte blir någon fullstor väska på den sidan och tyvärr stjäl det ganska mycket utrymme. De MC vi nu körde i Portugal var utrustade med BMW:s original plastväskor och de funkar bra för en person men blir ganska trångt om två ska dela på utrymmet. Väskorna går att expandera men tyvärr så tar väskorna i sig själv ganska mycket utrymme på grund av expansionsmöjligheten och är också ganska tunga även när de är tomma. När det gäller dessa väskor i plast så är det bara toppboxen som jag varit helt nöjd med. För toppboxens del passar det väldigt bra att den kan göras både större och mindre beroende på hur mycket plats jag behöver på turen. T.ex är den perfekt att förvara hjälmen i när jag tar MC:n på en kortare tur hemmavid. För sidoväskorna så rekommenderar jag istället antingen BMWs original som sitter på Adventuremodellen eller de väskor som finns att köpa från tredjepartsleverantörer. BMWs egna kostar en del och det finns andra som är betydligt billigare men som också fungerar mycket bra. Framför allt tar inte sådana aluminium väskor så stor egen plats och de är lätta och smidiga. Jag väljer dessutom att köra med innerväskor så jag plockar aldrig av och släpar in mina väskor i stugan eller på rummet något jag tycker fungerar mycket bra. Jag väljer dessutom att köpa innerväskor från friluftsbutikerna och då sådana som är tänkta att användas i ryggsäckar, gärna med kompression. Sådana väskor eller påsar tar mycket liten egen plats och gör att jag kan få en väldigt effektiv packning. I övrigt så är BMW R1200GS en så populär MC att det finns mängder med tredjepartsleverantörer som kan bidra med all den där extrautrustningen som kan vara bra att ha på resan eller som mättar bling bling behovet hos ägaren.
Sammanfattning
Att BMW R1200GS är en riktig äventyrs-MC om det råder det ingen tvivel. Den är en riktigt bra gyllene kompromiss som gör både resan bekväm och trygg. Den är stor och den är ganska tung men ändå förhållandevis smidig att köra. Tyvärr är den drabbad av vissa ”potensproblem” och har getts delar och utrustningar som inte optimerar själva körningen men väl höjer potensen hos en del män. Lillebror 800GS ochdå gärna Adventuremodellen är ett alternativ som också den räcker väldigt långt men har du för avsikt att dra på riktig långresa eller köra med passagerare så är BMW R1200GS ett bra val. Trots att R1200GS är en stor och relativt hög MC så funkar det väldigt bra att sänka den. Det finns både lägre sadlar och andra åtgärder som gör att även du som inte är så lång i benen kan få en både skön och trygg sittställning med båda fötterna på jorden.
Länkar
Wunderlich: Motsvarande upplägg som Touratech med mängder av bra att ha utrustning för din BMW
mctouring.se: Läs mer om tips för packning!
mctouring.se: Checklista för personlig och övrig utrustning vid resa/touring!
Jag köpte ett par Walkstool till packningen. Ett köp som inte ångras. Otroligt praktiska pallar att sitta på. Även när jag servar mc eller byter däck.