Breaking News

Vilken GPS ska jag välja?

Vilken GPS som är bäst på MC turen ja det beror helt på vad jag vill använda den till? Att Garmins GPS:er är bäst på avancerad ruttplanering och spårning, så kallad ”tracking” om detta finns det inget tvivel men det innebär också att jag måste vara lite mer tekniskt intresserad för möjligheterna är många och så också filformaten. Så bangar jag inte för lite teknik och gillar att ”skruva” på inställningar och göra egna justeringar då är Zümo 660 GPS:en för mig. De som har hållt på ett tag med GPS och ruttplanering tycker förstås att Zümo 660 är alldeles för klen och kikar hellre på de lite äldre och ännu mer avancerade modellerna. Marknaden minskar dock för den typen av GPS:er och idag går de nästan bara att få tag på via andrahandsmarknaden.

Om jag då inte vill vara så teknisk och endast önskar en GPS för enklare ruttplanering och adressökning då är nog TomTom Rider 3 ett enklare och även billigare val. Den är enklare och har inte lika många tekniska finesser men den gör det den ska. Rutterna består här av enkla waypoints(koordinatpunkter) mellan vilka GPS:en planerar ”snabbaste” eller ”kortaste” rutten. Beroende på om jag sätter dessa punkter glest eller tätt så kan själva rutten variera (möjlighet till olika vägval) men jag kommer alltid att passera de waypoints som jag markerat. Med en Garmin rutt framtagen med deras ruttplanerare Map Source så blir rutten exakt som jag skapat den på kartan i PC:n och därför mer som ett spår. Ska jag åstadkomma (nästan) samma sak i TomTom så får jag sätta tätt med waypoints om det finns många alternativa vägar i området. En teknik som jag nyttjar flitigt vid ruttplanering med waypoints är att inte sätta dessa i vägkors utan en bit in på varje vägavsnitt jag vill köra då kan det knappast bli något annat alternativ. Det gäller dock att vara försiktig med vilken parameter jag satt för vägval ”snabbaste” eller ”kortaste”, kortaste kan vara lite vanskligt då GPS:en i stort sett kan välja vilken tvåspårig väg som helst, även en traktorväg.

Så slutsatsen från min sida när det gäller speciella MC GPS:er som Garmin och TomTom är att Garmin är bäst om du vill ha exakt upplagda rutter inför din tur eller resa. Vill du köra lite enklare ruttplanering så är TomTom ett enklare och billigare val.

Många hävdar dock att alla motorcyklister ska köra Garmin för då kan vi byta rutter med varandra och det är förvisso sant när det gäller Garmins egna filformat, men om alla kör waypointfiler så kan alla byta rutter med varandra oavsett modell på GPS. Kanske en ännu större frihet? Känner jag att plånboken mäktar med så har jag gärna både Garmin och TomTom på styret för då har jag alla möjligheter.

Men gör jag då alltid rutter? För min del gäller det bara när jag ska åka en sträcka som jag aldrig åkt förr och där det kan vara trixit att hitta rätt. Jag använder oftast min GPS med så kallad ”Vilsenavigering” den metod som jag älskar allra mest tillsammans med min GPS. Vilsenavigering fungerar helt perfekt när jag är ute på MC:tur framför allt när det gäller att hitta nya roliga vägar. Hur går då Vilsenavigering till? Jo jag startar min tur genom att sätta ut målet för dagen, eller om jag tänkt återvända hem efter turen, vändpunkten för dagens tur. Då skapar GPS:en en rutt som antingen är den snabbaste eller den kortaste, beroende på vad jag valt, till målet som jag valt. Jag startar sedan min resa men efter vägen ser jag alternativ på andra sidan sjön, en annan dalgång etc och då väljer jag att svänga av och testa dessa. GPS:en kommer att börja klaga först och säga att jag bör vända men jag fortsätter att köra på. Efter ett tag inser GPS:en att nu är snabbaste eller kortastevägen en annan och den börjar att planera om och jag är fortsatt på väg mot samma mål. Tidigare, utan GPS, gjorde jag så här ändå och då blev det mer ordentlig vilsekörning och det är riktigt roligt det med men ibland tog det allt för lång tid och jag klarade helt enkelt inte av att nå mitt mål. Gör det inget så kan det vara lika bra men var målet något som skulle nås ja då kan vilsekörning med GPS vara minst lika roligt. Framför allt vågar jag testa vilsekörning oftare och även när jag har en tid att passa, det var lite vanskligare förr.

Jag har en kompis som har en devis på sin MC ”Om du inte bryr dig om var du är så kan du inte köra vilse” och det är så sant som det är sagt och även det ett underbart sätt att upptäcka världen, men ibland kan jag tyvärr inte vara så fri i tanken och resandet och då funkar även vilsenavigering riktigt bra.

Tyvärr upptäckte jag en egenhet på Garmins GPS Zümo 660 som inte fungerade så bra med vilsekörning. Garmin har i sin iver att hjälpa oss trafikanter byggt in logik i sin programvara som väljer trafiksäkraste och miljöbästa alternativet vid ruttplanering, inte helt lyckat på MC-turen när jag söker små och slingriga MC-vägar. När jag testat Garmin med vilsenavigering så vill den helst leda upp mig på riksvägnätet även om det fanns andra vägar som både var kortare och snabbare. För vilsenavigering är detta inte bra och önskemålet är att Garmin bygger in möjlighet att avbocka valen ”trafiksäkraste” och ”miljöbästa” men det är kanske inte så lätt att få till? Vid ruttplanering med helt fastställd färdväg ja då har detta ingen betydelse för då kör GPS:en den rutt jag lagt oavsett vägtyp.

Läs mer om test av olika GPS:er, både modeller och funktioner, under ”Tester” i menyn på hemsidan!

Check Also

Ruttplanering med digitala kartor

Nu är det många som är mitt uppe i planeringen för sommarens resor och det …

Lämna ett svar