Dags igen att planera för Krystall Rally 2012! Till denna gång avsåg vi att bygga ett ordentligt vinterekipage med lite bättre förutsättningar än den CX500 med sidvagn som vi använde förra året. För ändamålet inhandlades en Honda Africa Twin under hösten och fram tills nu så har det varit en förbril aktivitet runt denna maskin för att iordningställa ett sidvagnschassi samt tillhörande sidvagnslåda. Africa Twin är en äventyrscykel med vissa offroadegenskaper så det gör att även sidvagnschassit kräver lite mer. För att motverka det betydligt större fjädringsutslaget så försågs sidvagnschassit med krängningshämmare så att sidvagnens hjulupphängning följer motorcykelns på ett bättre sätt. Hjulet hämtade vi från framvagnen på en Bumse från 1976, det kändes som att 19 tum skulle vara ganska lämpligt på en offroad.
Vi började med att fixa till chassit och alla detaljer runt detta för att sedan rostskydda och måla det hela så att det bättre klarar vinterns hårda miljö med både snö, vatten och framför allt salt. Självklart undviks vi sådana vägar så långt det är möjligt men vissa sträckor brukar ändå bli nödvändiga för att vi ska nå vårt mål för resan. Målningen gjordes med slät hammarlack som vi haft goda erfarenheter av när det gäller just rostskydd. Färgen är ganska tjock och trög så det krävs lite för att få till en bra finnish och inte allt för mycket rinningar. När väl chassit var på plats och färdigmålat så kunde vi genomföra den första provturen med hjälp av en järnklump som surrades fast på chassit för att få lite bättre balans på ekipaget. Testturen utföll till belåtenhet och både MC och vagn uppförde sig precis som vi tänkt. Vid denna tur hade vi ungefär 55 kilo på sidvagnshjulet och det behövs något mer för att det ska bli riktigt bra, gissningsvis 75-80 kilo. Efter den turen hemma i byn med påsurrade lampor var det så åter dags att rulla in i garaget och börja bygga låda. För vinterbruk är ju inte tanken att ha någon passagerare i vagnen utan endast en låda med möjlighet att förvara packning och annat som är bra att ha på vintertouring. Vi fantiserade dock lite runt en durkplåt i botten och ett rörstag att hålla sig i och vips hade vi haft en riktig sidvagnsenduro med plats för en vågad burkslav. För dämpning av sidvagnen valde vi en dämpare i nästan samma klass som till MC:n med en förhoppning att det skulle ge bättre balans tillsammans med krängningshämmare. Avsikten var också att få en något stummare konstruktion vilket har visat sig funka bäst med MC och vagn, framför allt när det hela körs utan att det är full packning.
Vi funderade en hel del över lådan och vilket material vi skulle välja, plåt eller trä? För att det inte skulle bli ett allt för burkigt ljud valde vi att kombinera lådan med både trä och durkaluminium. Vi gjorde själva lådan i 12mm formplyfa som är ganska vattentålig och därför har en chans att klara av en tuff miljö. Vi skruvade ihop sidor och tätade med silicon i alla skarvara samt skodde det hela med en aluminiumlist som också limmades dit med silicon + skruv. Vi hoppas att det räcker för att hålla väta och salt stången? För att fästa lådan på chassit hade vi förberett med fyra järnskoningar med hål som vi nu kompletterade med fyra motorkuddar/fästen, gummikuddar med gängstång i båda ändar. Vi monterad gummikuddarna i chassit och borrade sedan fyra hål i lådan som passade in mot kuddarna. Vi fick på så sätt en upphängning av sidvagnskrogen som inte blev helt stum utan gav en viss töjmån/vibrationsdämpning.
När lådan nu var på plats fick vi börja att dra el och se till att det monterades lampor positionsljus och blinkers fram och bakljus, bromsljus och blinkers bak. Vi såg också till att dra el för ett extraljus som är bra att ha när vi kör vintertid och det blir mer mörkerkörning än sommartid. Det är svårt att helt undvika mörkerkörning vintertid och då är det skönt att ha ett bra ljus. Extraljuset vi valt är en Biltemalampa som fått mycket bra kritik i tester av extraljus och som även fungerade helt perfekt på CX500:an förra året. För att även kunna se vad vi packar och kunna leta efter grejer i lådan så monterades två LED lampor inuti lådan. Vi monterade även två ”dörrbrytare” som tänder dessa lampor när locken till lådan öppnas. Lådan har även fått ett fack för två bilbatterier som både får tjänsgöra som barlast och som extra strömförsörjning. Det innebär också att vi försett lådan med ett extra strömuttag ”Cigguttag” för att kunna försörja el-strumpor, el-visir och annat nyttigt för turen. Vi monterade även en voltmeter för att ha lite koll på förbrukningen.
När så elen var dragen och klar ja då var det dags för plåtslagaren att göra sitt. Det gällde att få till två lock till lådan(med öppning både framifrån och bakifrån), skärm för sidvagnshjulet samt en ny hasplåt under motorn. På Afria Twin sitter det en riktigt bra hasplålt under motorn men på grund av infästningen av vagnen så gick den inte att använda. Det är dock bra att ha en hasplåt där för annars blir det mycket skit som sprutar upp från framhjulet och kletar fast både under och över motor och kylare. Som skärm till vagnen visade det sig att en redan färdig släpvagnsskärm i durkaluminium passade näst intill perfekt. Skrämen kunde fästas direkt i lådan och nådde då precis ut över hjulet och med lite marginal så att allt hamnade ordentligt under skärmen. Locken fästes in på lådan med gångjärn och i mitten där det blev en brytning så lades en gummimatta över så att inte väta kan tränga in i konstruktionen. Till sist så förseddes sidvagnsskärmen och MC:n med extra stor stänkskydd så att vi slipper få allt för mycket sprut av snö och eventuell slask vid vinterkörning.
Ja med allt detta på plats så får vi anse att bygget är färdigt och det är då bara en ordentlig provkörning kvar att göra. Innan provkörning försågs MC:n med bildubbade Metzeler Karoo som visat sig vara en bra kombination vid körning på alla underlag. Sidvagnshjulet fick bli odubbat men försågs med ett crossdäck från Biltema. Provkörningen blev en tur på ca 6 mil på härliga vintervägar och i ett strålande solsken, kan det bli bättre för vintertouring! Det visade sig också att allt fungerade som det var tänkt och alla skarvar och förband höll under hela färden. Det var endast ett förband/koppling som fick lov att dras efter och det var när ekipaget kördes in för plåtslageriarbetet. Så nu är allt redo och klart för turen till Krystall Rally som får bli det riktiga eldopet. Just nu ser det ut att både bli riktigt kallt och mycket snö!
Följ vidare färd på vår Facebooksida från den 8 – 13 februari, resan till Krystall Rally 2012!