Breaking News

Varm, torr och sval på resan

Oavsett om du är ute på en eftermiddags-, dags- eller veckotur så blir turen så mycket bättre om du är varm och torr och kan njuta av körningen hela vägen. När jag började köra hoj på 70-talet sas det ofta att du ska härdas som motorcyklist! Otaliga är också de historier om strapatser i både kyla och regn där kölden trängt in i både märg och ben och beskrevs som rena hjältedåd. Det är något jag aldrig förstått eller ens försökt att efterleva men så fick jag ofta också gliringar för min utrustning som kanske inte alltid var den fräckaste. Till exempel när jag körde moped på vintern med överdragsbyxor och inte enbart tajta jeans. Men när jag idag sitter där bakom visiret, solen skiner och hojen spinner och det står minus 30 på termometern och jag fortsatt kan hålla mig varm, torr och go, ja då njuter jag fullt ut. Nu kanske du inte behöver trakta efter sådana extremer men fel hantering av klädseln gör lätt att du blir både fuktig och kall även om temperaturen visar 15 – 20 grader plus.

 

Fukten är kroppens värsta fiende
För att lyckas hålla värmen så är det A och O att hålla borta fukt och det oavsett om den kommer från dig själv eller utifrån. Det innebär att en dag med 25 plus som sedan sjunker ner mot 18 – 20 fram på eftermiddagen kan kännas obehagligt kall om jag dragit på mig för mycket fukt. Men svettig blir du om det är för varmt och hur ska du då undvika att bli fuktig?  Det gäller att klä sig rätt och ofta i flera lager även när det är varmt!!! Det viktigaste är att lagren är genomsläppliga för fukt, desto mer genomsläppligt desto bättre, men det är som alltid en kompromiss. Om vi tar MC-stället så har det idag ofta någon form av membran som ska hålla yttervätan på utsidan men släppa igenom fukten från insidan. Idag har även skinnställ ett sådant membran på insidan och då ska du i stället vara försiktig med att fetta in det för mycket för då blir det gärna lite för tätt i ytterskiktet. Men samma risk löper du om du klär dig i något under MC-stället som hindrar fuktvandringen, det kan vara kläder som är för täta eller gjorda av material som suger åt sig fukten och behåller den på insidan. Desto fuktigare ett klädesplagg blir desto fuktigare blir även du på insidan då fukten stannar kvar. Utifrån vad jag nu sagt så har vi framför allt ett material som aldrig borde finnas under MC-stället och det är bomull! Bomull är ett fantastiskt skönt och mjukt material som är mångas favorit, men det gäller så länge det är torrt. Bomull suger upp och behåller fukt och desto fuktigare det blir desto tätare blir ett sådant lager av kläder till exempel jeans, huvtröja, t-shirt och andra plagg av bomull. För att inte tala om bomullskallingar där fukten ofta sugs upp i de tjocka och lite kraftigare sömmarna och sedan orsakar riktigt obehagliga skavsår i ändalykten i värmen på långturen. Här har den kvinnliga delen av hojåkarkollektivet försprång som lärt sig detta långt mycket tidigare och nyttjar andra material som till exempel polyester/microfiber, ofta sömlösa, som inte suger upp fukt på samma sätt. Men även om ett plagg är sytt av rätt typ av material så kan själva strukturen vara vävd på olika sätt. Även ett plagg i ull, bambu, siden och polyester kan vara för tätt vävt och på så vis mindre genomsläppligt, men själva materialet suger inte upp fukt på samma sätt som till exempel bomull. Men varför väver man då olika? Jo för att det är hela idén med att hålla sig varm och torr! Vi vill optimera värme- och fuktvandringen. Vi kan ta exemplet med en sovsäck! När jag ligger i en sovsäck så ska den vara anpassad så att den släpper ut din kroppsvärme och kroppsfukt precis lagom snabbt så att du behåller din kroppstemperatur i förhållande till yttertemperaturen men fortsatt är torr. På samma sätt bör du alltså få till rätt optimerad vandring av värme och fukt från kroppen också när du kör MC och det i olika temperaturer.

 

Lager på lager principen
Vi ska börja och kika lite på vilka olika material som är lämpliga och extra kul är att det finns rena naturmaterial som sticker ut och som i ett fall åter fått en renässans efter att mer eller mindre glömts bort, jag tänker då på ull! Här nedan listar jag nu fyra vanligt förekommande material som mycket väl fyller funktionen att hålla mig torr, varm och go om jag hanterat lagren på rätt sätt.

Ull
Ett fantastiskt naturmaterial som genom olika typer av stickning och olika typer av hårfiber ger en fantastisk värmekänsla. Ull har även den egenskapen att om det blir blött så värmer det till viss del ändå! Ull kan klia på känslig hud men väljer jag att använda Merinoull (från Merinofåret) till lager 1 så minskar den risken ordentligt. Ull kan användas i flera lager men börja alltid med ett riktigt tunt längst in mot kroppen och gärna då Merinoull. Används lämpligen i temperaturområden från 20 grader plus och ner mot kallare temperaturer. Ull kan med fördel användas i alla lager. Ytterligare en fördel med ull är att det tar lång tid att bygga upp dålig lukt. Vill du så kan du skölja det i rent vatten, eventuellt med lite ulltvättmedel. Men undvik att tvätta för ofta för det behövs inte och det sliter på plaggen i onödan. Ofta räcker det med att bara hänga upp understället ute i det fria så renar det sig självt. Ull är också till viss del antibakteriellt vilket hjälper till mot dålig lukt. Merinoullställ är dyra men väl värda sina pengar. Priserna ligger från 800 kronor och uppåt men de bästa ställen når ofta upp över 1200 kronor. Jag har kört upp till fem veckor med samma merinounderställ utan att andra personer kunde påstå att det märktes eller luktade illa! Det enda jag gjorde var att vädra stället ordentligt mellan varje resa, gärna i lite blåst och regn.

Bambu (viskos)
Ytterligare ett naturmaterial där cellulosan i Bambu utvinns. Att förknippa Bambu med mjuka kläder är kanske inte det första man gör, men det är nog bland det mjukaste material jag kan tänka mig. Bambu passar också perfekt som lager 1 men då gärna i varmare temperaturer från 15 grader plus och uppåt. Bambu ger också en mer svalkande känsla. Bambu kan dock behålla lite fukt och även så småningom ge dålig lukt, trots att det även till del är antibakteriellt. Bambukläder behöver därför tvättas lite oftare, men det räcker att köra en enklare sporttvätt. Bambu är ett mellandyrt material och ett ställ går att köpa från 400 kronor och uppåt.

Siden
Är ett perfekt material för de varma sommardagarna men kan även beroende på vävning fungera bra året om. Siden fokuserar inte på värme utan mer på fukttransport och då vet vi att mindre fukt vid huden hjälper värmehållningen av kroppen. Siden känns ofta svalkande men blir också det lilla extra skyddet mellan kroppen och MC-stället. Det är inte skönt att ha bar hud mot ett grovt MC-ställ och dessutom riskerar jag att MC-stället drar på sig mer kroppssmuts. Siden används främst som lager 1. Siden är ett dyrt material och ett ställ av siden landar runt 1500 kronor, men är också väl värt sina pengar. Tycker du att merinoull är obehagligt mot huden kan du ha siden som första lager och ull utan på, i alla fall vid lite kallare temperaturer.

Polyester
I denna materialgrupp hittar vi många olika vävningar och stickningar och nu pratar vi inte om ett naturmaterial. Det gäller allt från riktigt tunna microfiberunderställ till tjocka fleecetröjor. Beroende på vävning och stickning så ger det olika isolerings- och fukttransporteringsförmågor. Används ofta både som lager 1,2 och även 3 när det riktigt kyligt. Som lager 3 oftast i form av lite tjockare fleece. I denna materialgrupp hittar du ställ från 200 kronor uppåt som väl fyller sin funktion. Polyesterställ drar lättare på sig dålig lukt och behöver därför tvättas oftare. Det räcker ofta med så kallad Sporttvätt på tvättmaskinen som är ett betydligt enklare och kortare program med 30 – 40 graders temperatur.

Givetvis behöver du inte välja ett av materialen utan det går bra att blanda. Till exempel om du inte gillar ull närmast kroppen prova siden till lager 1 och ull till lager 2. Tänk också på att fötterna är en del av kroppen så även här bör du använda fukttransporterande material. Strumpor finns att köpa i alla de material som listats ovan och ibland är det även blandning av flera material till exempel ull och polyester. Ull kan slitas ganska hårt men blandar man in polyester i olika mängd så förlänger man hållbarheten avsevärt. Även när det gäller fötterna ska du undvika bomull som lättare behåller fukt i stöveln än skickar ut den genom stövelns täckskydd/membran. Har du lätt för att frysa om fötterna prova då gärna ett par sportstrumpor med kompression i ull eller bambu. Det ger ökad blodcirkulation och en härligare känsla till fötterna som håller sig både mer i trim och varmare, allra helst om du är ute på långtur och kör hela dagar. Är det riktigt varmt ute kan du snegla på kvinnorna i sällskapet, en tunn nätvävd nylonstrumpa kan vara fantastisk för foten när det är riktigt varmt. Ger även en skönare känsla än om jag skulle utesluta strumpor helt och hållet och huden skaver då inte heller direkt mot innerfodret i stöveln. Det finns sådan nylonstrumpor i 60 DEN och då är dom inte heller genomskinliga, om du är pryd som man.

 

MC-stället ska skydda både mot skador och väder
Idag har de flesta MC-ställ någon form av membran, ett membran som ska släppa ut fukt men hålla vattendroppar kvar på utsidan. Ett membran fungerar egentligen lika åt båda håll och skulle därför också kunna användas åt båda håll. Risken med detta är att när jag använder handtagsvärme så skapas samma typ av varma fukt på båda sidor och fukten tränger både in och ut i handsken och jag blir blöt. Samma fenomen kan jag få med baken mot sadeln där membranet kan bli ”dubbelfiligt” på grund av värmen och trycket och avsaknad av luftlager. Ett membran funkar bäst om det finns/ligger i en luftig klädsel en bit från kroppen och utan att det belastas med tryck, något som är svårt att undvika för baken. Min erfarenhet är att membrankläder funkar bäst höst, vinter och vår då jag har flera luftiga lager under MC-stället. Tillverkarna måste också kompromissa när det gäller utformningen av membranet då ett allt för tätt membran håller vattnet på utsidan borta men klarar luftningen från insidan lite sämre. Motsatsen är ett lite mindre tätt som riskerar att släppa genom viss fukt utifrån men i stället luftar bättre. Tätare membranskikt kan ge en högre värmekänsla eftersom den varma kroppsfukten blir kvar en längre tid, risken är då i stället att jag hinner bli blöt på insidan av just den fukten och då kommer jag ändå till slut att frysa. Testa genom att lägga dig i en stor plastpåse. Med huvudet på utsidan! Du kommer den första stunden att känna värme men sakta och säkert kommer fukten som samlas i påsen att öka nerkylningen av din kropp.

Eftersom vi helst ska ha fuktgenomsläppliga klädlager under stället så är det viktigt att skydden som vi har under stället också, så långt det är möjligt, släpper igenom denna fukt. Du har kanske märkt att ryggskydd som gjorts lite för täta i sin konstruktion kan ge en rejält blöt rygg. Det finns godkända modeller där tillverkarna även tänkt till runt fukttransporten och det gör en väsentlig skillnad. Ytterligare en orsak till att fundera både en och två gånger är om jag ska ha en airbagväst innanför eller utanpå MC-jackan? Kör jag mest korta turer i stan och på bana så har det säkert inte någon stor effekt men tänker jag mig långa dagsturer och då även i riktigt varmt väder så kan det bli besvärligt med en tät väst under jackan (ligger i sakens natur att en airbagväst behöver vara tät). Risken är att du då plockar av dig dessa skydd om det blir för varmt och det var väl inte tanken när dom införskaffades. Väljer du en utanpåliggande behöver du också kontrollera att den har luftiga partier där utsläppen av kroppsfukt från MC-jackan kan vädras bort. Jag har tyvärr sett allt för många som lägger undan både ryggskydd och airbagväst när det blir för varmt och det känns fel.

 

Att köra i regn ska kännas torrt
Dom moderna membrankläderna är fantastiska och ger bra väderskydd både mot vind och när jag ska passera genom en regnskur. Ja allra bäst funkar dom när jag kör från en regnskur till en annan men där det är torrt emellan skurarna. I ett sådant väderläge är membrankläder helt oslagbara och jag slipper också stanna i tid och otid för att sätta på mig regnställ eller andra förstärkningsplagg. Yttertyget torkar fort mellan skurarna och jag är fit for fajt för nästa skur. Men ska jag då välja att ha membranet i yttertyget på MC-stället (så kallad treskiktslaminering) eller ett löst membran på insidan? Ja därom tvista di lärde men det är också som alltid en kompromiss! Det är nog helt enkelt så att båda metoderna har sina för- och nackdelar. Har jag membranet i yttertyget slipper MC-stället bli lika blött när det regnar och det beter sig mer som ett vanligt regnställ men kan också andas. MC-stället torkar dessutom på ett kick igen när regnet slutar. Nackdelen är att du inte kan plocka bort membranet om du helt plötsligt befinner dig i ett högtryck och temperaturen går upp över 25 – 30 grader. Membranet gör kläderna lite mer täta inte bara för regn och kroppsfukt utan även givetvis vind. När det är riktigt varmt kan det vara ganska skönt om vinden drar rakt igenom MC-stället. I princip är det då motsatsen som gäller ett MC-ställ där membranet finns på insidan och går att plocka bort. Yttertyget drar åt sig mer vatten vid regn och tar lite längre tid att torka men jag kan ta bort membranet om det blir riktigt varmt och låta luften strömma rakt genom yttertyget på MC-stället för en behagligare känsla. Med membranet på insidan så kan det därför vara bra att förstärka med ett tunt regnställ om jag tvingas att köra i regn under riktigt långa stunder, för vätan som samlas i ställets yttertyg har efter en tid möjlighet att tränga in via ärmslut, hals och nedre delen av jackan. Om inte annat så får du också en ordentlig kyleffekt av ett riktigt vått ställ. Så vilket val du ska göra beror lite på när, var och hur långt du kör och hur vått eller varmt det kan tänkas bli?

 

Trestegsmetoden
En genväg till värme! Du behöver egentligen inte komplettera med speciellt mycket om du börjar känna dig frusen. Att stanna och ta på sig en tröja till eller kanske helst en varm väst under MC-stället kan ofta kännas lite jobbigt och därför hindra att det blir gjort. I stället acceptera man faktum och fryser sista biten hem, men hur kul är det då att köra? Jag har en metod som jag kallar trestegsmetoden och som består av tre olika tubhalsdukar, kallas ofta också multiscarfs där BUFF är ett välkänt varumärke. Jag kör då med (1) vanlig standard tubhalsduk, (2) twin tubhalsduk som är extra fleeceförstärkt (dubbel längd) och (3) dubbel tubhalsduk i fleece (tjock modell). Beroende på väder och vind väljer jag att nyttja den ena eller två och i värsta läget alla tre! Standardvarianten använder jag när det är från 15 plus och uppåt. Den är mest till för att inte hjälmband och halskrage på MC-stället ska skava mot huden. Jag drar den också över huvudet som en hjälmhuva för att undvika att hjälmen blir skitig på insidan. Är det en dammig körning kan jag även ta den över mun och näsa. En standardbuff ger inte mycket värme men ändå ett visst skydd för drag direkt mot hud. Om det är lite kallare under 15 grader plockar jag fram nummer (2) twinvarianten som består av både en standarddel som sedan försetts med ytterligare en del av microfleece. Den buffar till sig lite mer runt halsen och mot hjälmen och minskar därför draget mot halsen vilket gör att värmekomforten stiger direkt. Fördelen är också att dessa tubhalsdukar inte är helt vindtäta utan släpper igenom luft lagom fort så att inte halsen och de blodådror som går där blir nerkylda men vädringen fortsatt fungerar. På samma sätt som i tidigare beskrivningar så riskerar jag då inte att bygga upp fukt på insidan. Det är viktigt att förstå att just halsen på dina klädesplagg i mångt och mycket också fungerar som skorsten för utsläpp av kroppsfukt. Om jag varit ut en hel dag och kört och är på väg hem, men det är 10 mil kvar, och jag börjar känna kylan tränga på då plockar jag fram tubhalsduk nummer (3). Jag stannar och tar av mig hjälmen och sätter på tubhalsduk (3), den dubbla tubhalsduken i fleece, över (2):an och låter den även ligga på utsidan av kragen på MC-stället. Jag sätter sedan på hjälmen igen och då buffar den dubbla tubhalsduken till sig rejält mot hjälmen och känslan är den samma som om jag satt på mig en tjock varm tröja under jackan. Nu kan jag fortsätta färden hem utan att frysa. Funkar även perfekt vid kyligt väder och regn då jag slipper få vattendroppar runt hjälmkanten som hittar in och ner på insidan i MC-stället (fleece suger inte vatten). Många gånger är detta dom enda förstärkningsplagg jag har med på turen i alla fall om det bara är en dagstur. Standardvarianten (1) finns att hitta hos de flesta MC-handlare och i vissa fall även twinvarianten (2) men den dubbla i tjock fleece hittar du lättast i skidsportaffären eller vid alpinanläggningar på vintern. Det kan kanske kännas tokigt att nyttja vinterhjälpmedel under barmarksperioden, men om jag slipper frysa så varför inte.

 

Sammanfattning
Ja det var några tips och idéer som jag samlat under mer än 40 år av MC-touring. Givetvis är det också erfarenhet som även ger dig bästa resultatet för du behöver prova ut det som passar dig bäst. Men se det som sagt som tips på vägen så går det kanske att gena runt något test och snabbare landa i det som är bäst för dig.

Läs mer:
Trestegsmetoden

En äldre artikel runt samma ämne

Hur jag klär mig vid vintertouring (Video)

Jag som gett dig dessa tips heter Hans Rönnegård / hans@mctouring.se

 

Check Also

MC Mässan 2024

Äntligen var det så dags för den stora nationella MC Mässan att gå av stapeln …