Breaking News

Förläng MC-touring säsongen – Varm i alla väder

Nu när sommaren nått sitt slut, även om vi fortsatt kan hoppas på lite brittsommar, så är det många som ställer in och tycker att det blir för kallt för MC-touring. Det kan jag tycka är lite tråkigt för hösten är ofta en riktigt fin tid med hög och klar luft och fantastiska färger. Kan jag nyttja hösten fullt ut, och även tidig vår, så förlänger jag säsongen ordentligt. Själv är jag en riktig fryslort och måste klä mig ordentligt mest hela året men det har också gjort att jag sökt och hittat bra lösningar som justerar det där allra sista i värmehållningen. Ja faktiskt har det lett till att jag idag kan köra MC i allt mellan plus 30 till minus 40 grader och det utan att frysa! Är det varmare än plus 30 då lägger jag mig på badstranden under ett parasoll för riktigt hög värme är det tyvärr inte lika lätt att skydda sig från 🙂

Nu behöver du ju inte utsätta dig för extremerna men tänk vad härligt att i alla fall nyttja dagar med +5 till +15 grader och det utan att frysa! Det finns, som vi redan vet, några ställen på kroppen som är extra känsliga och det är för att dessa delar ger effekter på temperaturhållningen i hela kroppen. Händer och fötter brukar vi ofta ta som exempel men även baken/gumpen och framförallt hals, nacke och huvud har stor påverkan på temperaturregleringen i kroppen. Den enda del av dessa som jag sällan eller aldrig har problem med vid MC-touring är huvudet och självklart beror det på att jag har en välisolerad hjälm som oftast ger mig det isoleringsskydd jag behöver. Men halsen är i detta sammanhang en ofta oskyddad del och på samma sätt som huvudet en riktig kylare för kroppen då den är en del av det övre ”kylsystemet”. Här går allt blod som ska upp och ner från huvudet och utsätts då halsen för drag eller exponeras mot kyla så blir kyleffekten stor. Det kan jag lätt känna genom att ta på mig en halsduk när jag redan är varm och det dröjer inte länge innan jag vill slita av mig den då temperaturen i kroppen ökar snabbt. Så för oss motorcyklister är det inte mössan som är viktig, den har vi ju redan i form av hjälmen, utan det är halsen som vi kan använda som temperaturreglerare. Det innebär att jag tagit fram ett trestegssystem för halsen som ger mig fyra olika ”termostatpunkter” som stöd i varmhållningen men också för kyleffekt.

Steg 0: Jag sa ju trestegssystem men det var fyra termostatpunkter? Ja det första läget är när det är riktigt varmt för då använder jag ingenting utan vill att luften ska hjälpa till att kyla så mycket den kan, det är när temperaturen går upp mot 25 till 30 grader. Skulle det bli riktigt mycket varmare plus 40 och varmare ja då får jag börja att ta på mig igen för då gäller det istället att isolera kroppens plus 37 grader och se till att inte påföra mer värme. Finns en anledning att beduiner i öknen har en hel del kläder på sig i värmen 😉

Steg 1: Ja då använder jag en helt vanlig standardbuff, en enkel polyester- eller sidenbuff, den är tunn, mjuk och ganska sval. Den hindrar mig från att få skavsår från hjälmband och halskrage på MC-stället men ger också ett visst litet dragskydd. För mig brukar den åka på vid plus 25 och funka ganska bra ända ner till plus 15, men det beror också på hur kroppen i övrigt klarat sig från nerkylning.

Viktigt! Så fort jag börjar att känna minsta lilla kyla eller att det inte känns helt behagligt då är det dags att ta nästa steg! Väntar jag för länge och jag hinner bli riktigt kall då hjälper i princip ingenting förutom att komma in i värme och hämta tillbaka temperaturen under en lång tid.

Steg 2: Då åker min andra buff på som är tillverkad till hälften som den vanliga standardbuffen, i steg 1, men till den andra hälften i en tunn mikro-fleece. Den här buffen är också dubbelt så lång vilket gör att den ”buffar” tills sig lite mer mellan halskragen och hjälmen och på så sätt skapar mer isolering. Den här buffen använder jag mest i temperaturintervallet plus 15 till  plus 10 grader. Vill jag så kan jag även använda den tillsammans med den enklare standardbuffen och då funkar det ytterligare ett tag även om det skulle bli lite kyligare.

Viktigt! Det är inte bara temperaturen ute och det drag jag utsätter mig för som avgör om jag är varm eller fryser utan också den tid som jag exponeras för kallt väder. Har jag varit ute en heldag och kört i plus 18 grader så är det inte speciellt kallt men i slutet av dagen så känner jag kanske ändå att det börjar bli ordentligt svalt. Vill jag då ha en skön tur även de sista milen hem så stannar jag och justerar min klädsel men oftast bara genom att byta buff eller komplettera med en till, det känns som att ta på en tröja till 🙂

Steg 3: Ja nu kommer vi nästan till överkurs men den här buffen den har räddat många turer för mig där jag trots ett både kyligt och kanske även fuktigt väder har kunnat köra hela vägen hem men ändå varm och go. Den buff jag använder då är gjord i tjockare fleece och lite kraftigare i konstruktionen. Om jag trots stegen ovan känner att nu börjar det bli riktigt kyligt då väntar jag inte för länge utan stannar direkt, tar av mig hjälmen och trär den kraftigare buffen direkt över huvudet och även utan på halskragen på MC-stället. Jag behåller också buffen från steg 2 under. Sedan sätter jag på mig hjälmen igen och kör vidare, betydligt varmare än innan. Ja det är nästan magiskt! Skulle det även regna så gör jag likadant för buffen gör att regnet inte kommer åt halsen och att hjälmdroppet inte landar innan för halskragen. Fleece har den egenskapen att det inte leder vatten så buffen blir bara blöt på utsidan. När jag sedan stannar så slår jag bara av vattnet på utsidan och sedan använder jag den igen för vidare färd. Ytterligare en stor fördel med den här tekniken är att fleece inte är helt tätt utan en viss luftreglering passera igenom men inte mer än att jag fortsätter behålla värmen. Med den här trestegstekniken löser jag i stort de flesta tillfällen då vädret är kyligare eller när kroppstemperaturen börjar att sjunka på grund av lång utomhusexponering men det finns även andra saker att tänka på.

Varm om gumpen: Vi känner väl alla till att sitter vi kallt så blir även kroppen kall. För att lösa detta kan jag göra på flera olika sätt. Eventuellt har jag kanske värme i dynan på min MC och det fungerar riktigt bra i alla fall så länge det inte regnar. Regnar det så vill det till att jag har riktiga regnbyxor på mig om sadelvärmen ska vara på. Med membrankläder funkar det sämre då värmen gör att membranet inte längre fungerar i rätt riktning och istället riskerar att släppa in vätan mot kroppen. Vatten kyler fort så det är något jag absolut inte vill råka ut för. Om jag nu inte har värme i sadeln så löser jag det på ett annat sätt. Jag har en ”sittvärmare” som är tillskuren så att den passar gumpen och även går ner en bit längs låren. Jag sätter på mig den här ”sittvärmaren” innan jag tar på mig byxorna till MC-stället och nu kan jag sitta direkt på is om jag så vill. Skulle jag till trots även bli våt så är jag fortfarande varm i gumpen då materialet värmer även i vått tillstånd. Ja det kan till och med kännas varmare i vått tillstånd. Personligen använder jag detta skydd nästan jämt när det regnar, året om, om det inte är riktigt varmt. Självklart används den också kyliga höst- och vårdagar och hela vintern. Enkel att ta på och med stor effekt på varmhållningen. Det har varit lite svårt att hitta leverantörer på den här typen av produkter men nu har jag åter hittat en i form av Thermotic i Piteå. Thermotic säljer även andra riktig bra produkter som kan hjälpa mig att hålla värmen, något som jag nyttjar flitigt vid MC-touring vintertid.

Fötterna: Då har vi kommit till fötterna och det är väl också vida känt att fryser fötterna så fryser hela kroppen. Viktigast med fötterna är att hålla dom torra och då både från fukt utifrån men också från kroppsfukt som måste ha en bra passage ut för att inte stanna kvar i stöveln. Det är inte alltid lätt att hitta en bra balans här men jag experimenterar ofta med olika typer av strumpor och då även material. Så här långt kan jag väl säga att det som funkar allra bäst är ull. Jag använder allt från riktigt tunna till lite tjockare sport- och vandringsstrumpor och kombinerar dessa lite beroende på väder. Rena ullstrumpor slits fort men det finns bra kombinationer med 50-80% ull som fortfarande har den bra funktionen men håller lite längre. Jag har också provat kompressionsstrumpor som ska öka blodcirkulationen i fötterna och jag tycker att det ger märkbar effekt. Det känns som att jag inte behöver plocka på mig samma tjocka lager när jag kör med sådana strumpor. Det känns även att fötterna mår bättre. Är det däremot riktigt varmt så kör jag antingen med de allra tunnaste ullstrumporna eller nylonstrumpor (typ knästrumpa dam i 60 DEN). Är det riktigt varmt vill jag helst stoppa foten i stöveln helt utan strumpa men med nylonstrumpor (som ger ett skyddande nät mellan foten och stöveln) så blir effekten den samma men känslan mycket skönare, och så skyddas stöveln i alla fall lite bättre från kroppsavlagringar. Det finns som sagt knästrumpor i nylon med 60 DEN vilket gör att det ser ut som en vanlig svart strumpa, i fall vi herrar tycker det är pinsamt att använda dessa strumpor 🙂 Givetvis är det också viktigt att jag har en bra stövel och är det något jag sällan kompromissar med så är det MC-stövlar, det gäller att hålla sig både varm och torr.

Händerna: Ja jag får ju inte glömma händerna för det är en del av kroppen som är minst lika viktig att hålla varm. Här är det givetvis vilka handskar jag har som ger stor effekt och framför allt då att jag också håller mig torr. Vill jag köra när det kyligare och även ha möjlighet att köra långa dagsträckor då kan jag varmt rekommendera handtagsvärme, en enkel metod att tillföra och ge händerna den där lilla extra värmen som har så stor betydelse. Har motorcykeln inte handtagsvärme monterat från början så är det inte svårt att göra en eftermontering som funkar minst lika bra. Väl värda pengar och eventuellt arbete! Det finns eftermonteringssatser som funkar från 350 kronor och uppåt. Att komplettera detta med handtagsskydd typ, enduro/cross, gör inte det hela sämre. Att slippa drag direkt på händerna minska kyleffekten påtagligt. Funkar även kanon när det regnar då vattnet inte slår direkt mot handen och handsken. Men har jag riktigt svåra problem att hålla värmen på händerna eller kanske även kör vintertid då kan jag även satsa på så kallade ”handtagsmuffar”. En slags påse som träs över handtagen och styret och som jag stoppar in händerna i. Den här typen av utrustning har funnit sedan långt tillbaka och främst då på den tiden då tvåhjulingen nyttjades flitigt även vintertid. Handtagsmuffar kombinerat med handtagsvärme gör att jag kan köra med de tunnaste sommarhandskarna ner till -10 grader, under -10 åker de vanliga sommarhandskarna på. Viktigt dock att muffen monterats korrekt! Det ska vara tätt ner mot styret och gärna någon form av pälskrage där jag stoppar in händerna för då riskerar jag inte att det blir för mycket drag genom muffen. Pälskragen hindrar att det blir baksug upp efter armen och ner mot handen. Muffen bör också vara så styv att den håller formen så att det är lätt att stoppa in och dra ut handen utan att jag ska söka efter hålet. Det finns både tunna och tjockare modeller. De tjockare är främst till för riktigt kall körning men de tunna kan vara en lösning för den som har riktigt stora problem att hålla värmen även sommartid. Det är ju skönt om inte ett sådant problem sätter stopp för härlig MC-touring 🙂

Ja det var lite tips som kan hjälpa till att ge en betydligt längre säsong och möjlighet att njuta av MC-touring även om temperaturen krupit långt ner på termometern. Jag måste våga klä på mig de rätta grejorna, även om kalendern kanske säger något annat, för att så länge kroppen är varm så njuter jag också av livet och får ut det mesta av min MC-touring. Att pina sig själv på MC-touring gör ju knappast någon glad 😉

Här nedan hittar du länkar och uppgifter om var det går att få tag på produkterna som jag hänvisar till här ovan. Lycka till och fortsätt njuta av en härlig MC-touringsäsong!

Andra frågor eller funderingar, tveka inte att höra av dig till författaren!

Hans Rönnegård / mctouring.se / Epost

Så länge resan pågår så är målet nått – MC touring när den är som bäst!

Check Also

MC Mässan 2024

Äntligen var det så dags för den stora nationella MC Mässan att gå av stapeln …