Breaking News

Varm och torr gumpen eller ”sent ska syndaren vakna”

Varm och torr i gumpen eller ”Sent ska syndare vakna” Jag tillhör dom som alltid och envist hävdat att det behövs inga special-, gel- eller luftsadlar för att stå ut en dag i MC-sadeln, och då oavsett om det gäller 20 eller 100 mil på en dag. Oavsett körsträcka så räcker det med att ta en paus varje timme, om än kanske kort, för att blodet ska rinna till och baken(gumpen) ska vara redo för ytterligare en delsträcka. Gör jag så är det inga som helst problem att köra 100 mil på en dag där även sista milen känns behaglig, om det nu är nödvändigt med sådana mastodont körningar? Självklart finns det dom med mer fysiska anledningar som behöver nått extra på grund av höft, rygg och gump, men det räknar jag inte in i det här testet. Men som jag skriver ”sent ska syndaren vakna”! I sommar fick jag trots det jag skriver här ovan möjlighet att prova en luftdyna, alltså en dyna där du själv väljer hur mycket luft du ska ha i kudden. Så den har varit med under ca 2500 MC-touringmil från Italien i söder till Lofoten i norr och här nedan följer resultatet av testet!

WildAss vs AirHawk
Det har under många år funnits ett fabrikat av dessa dynor och det är AirHawk men sedan en tid tillbaka finns också varumärket WildAss som i stort har både samma design och funktion. Men vad då samma design och funktion!? Ja tydligen är WildAss någon form av utbrytning ur AirHawk och i USA har det varit en del stridigheter mellan dessa båda varumärken i domstol. Just nu och sett till marknaden här i Europa så verkar WildAss ha gått stärkt ur den striden men det återstår kanske att se hur det blir i framtiden?

Hur får jag till det?
Men som sagt stridigheter i domstol räddar ingen gump men det gör kanske produkterna? Jag fick i sommar möjligheten att prova en dyna från WildAss och då den modell som passade min äventyrsmaskin, BMW R1200 GSA, bäst SMART LITE 39,5 x 36,5 centimeter. Dynan består i stort av tre delar ett yttre skal/fodral, en plastkudde som kan blåsas upp samt fästband för dynan. WildAss var mycket enkel att fästa på min MC-sadel och det tog inte mer än drygt en minut så var den på plats. Enligt instruktionen blåser jag sedan upp kudden så den blir full med luft. Jag sätter mig sedan på kudden och dynan. Jag har då dragit upp dragkedjan en aning på det yttre höljet så att jag kommer åt luftpåfyllarnippeln. Jag släpper sedan ut luft tills jag precis känner originalsadeln igenom. Hur mycket luft jag släpper ut eller behåller är en smaksak och där är det bäst att prova sig fram. När jag är nöjd med trycket i WildAsskudden så är det sedan bara att köra. Har jag släppt ut för mycket är det bara att fylla på med ny luft och börja om.

Funktionen i värme
Den här sommaren har präglats av extremt mycket värme och det innebär att det blivit svettigt och det brukar normalt vara ett problem för gumpen. Kallingarna blir fuktiga av svett och våta sömmar har en förkärlek att leta sig in i skinnet och skapa rodnad och i värsta fall skavsår och därmed göra den härliga MC-touringen mindre behaglig. Har jag väl fått skavsår är det inte alls roligt längre och det brukar ta många dagar innan det ger sig. Armens hudsalva kan då vara en bra medicin! Lösningen som jag försökt med hittills är att köra med kallingar som inte har sömmar i gumpen, typ sport/microfiber/merinoull också för att de släpper igenom kroppsfukt istället för att samla upp den. Gamla slitna bomullskallingar är portförbjudna hos mig på MC-touring! Jag vet att det är många som förordar att köra i sina gamla kallingar på resa och slänga efter vägen men jag vill att resan ska vara njutbar både bort och hem. Men trots att jag kör med mina microfiberkallingar utan sömmar i baken så blir jag fuktig när tempen stiger över 25 plus. Självklart beror det på att jag sitter på gumpen och då klämmer ihop allt material mellan hud och dyna och det blir noll med luftcirkulation. Med luftkudden visade det sig att jag fick en helt annan luftcirkulation i gumpen och trots att jag kört mer än 10 dagar i år med runt 30 grader så höll sig gumpen förvånansvärt torr och fräsch. Luftkudden gjorde även så att Gore-Tex membranet i MC-stället funkade mycket bättre och höll ”andingen” igång hela vägen in. Trots all värme och svettiga körning så hade jag ingen rodnad och inte heller skavsår i gumpen under hela sommaren trots många mil i sadeln.  Det var första gången jag lyckats med det en varm sommar!

Funktionen i regn
Trots den varma och fina sommaren så har jag även i år haft några av de regnigaste dagarna i sadeln på många år. Jag brukar ha med mig en del nödutrustning i fall någon blir blöt om fötterna, händerna etc. och de senaste 5 åren har den utrustningen alltid varit med men inte använts men i år kom den till nytta. Dessa regniga dagar gav mig då också en annan upplevelse kopplad till luftkudden. Jag får stora problem om jag blir kall i baken och en del i min nödutrustning är ett gumpskydd, i neopren, som jag kan ha inuti byxan så att jag sitter varmt även om jag sitter i en kall vattenpöl en hel dag. Regnvattnet samlas ju som vi alla vet runt gumpen och dynan och bildar där snabbt en vattenpöl som inte är så skön att sitta i. Med luftkudden var nu detta problem helt borta! Jag satt inte längre direkt i vattnet och det kändes varmt och gott i gumpen trots en hel dag i regn och inte mer än 10-12 grader i luften.

Sammanfattning
Det var kanske inte så mycket för att jaga bort träsmaken som jag föll för luftkudden utan det var framför allt för dess förmåga att lufta vid hög värme, för varmhållningen och skyddet från ”vattenpölen” de dagar det regnade. Jag stannar fortsatt minst en gång i timmen så träsmaken hinner sällan fram men en torr och skön gump oavsett väderlek det var en riktigt härlig känsla. Så nu får den sitta kvar och där förblir den nog också tills det eventuellt dyker upp någonting ännu bättre.

WildAss – Luftkudde
Finns i ett flertal storlekar och även med olika gummi/plastblandning i själva luftkudden. Det finns även en modell som kompletterar luftkudden med ett lager gel (något jag dock inte provat). AirHawk ser i princip lika dan ut men kan ha lite annat material i fodralet. Funktionen bör dock vara den samma oavsett WildAss eller AirHawk! För WildAss är själva fodralet/höljet gjort i Meshtyg och då framför allt i den del där jag sitter, på gott och ont. Fördelen med Mesh är att luftigheten ökar ännu mer men själva ytan i tyget kan se lite sliten ut efter ett tag. Det är mest något jag ser och påverkar inte själva funktionen. Mesh är ganska slitstarkt så det bör hålla över lång tid. Innerfoder i MC jackor, den tunna delen, är ofta tillverkade i Mesh.

Infästningen på WildAss mot sadeln görs med två elastiska band som är lösa, de är inte fästa i själva kudden. De elastiska banden löper genom fyra hål, två på var sida och det gör att kudden kan glida med något. Fördelen jag kan se med detta är att det inte sliter i bandens infästning när jag sitter och gnessar i sadeln.

Priserna på en sådan kudde från WildAss ligger på 1395 SEK och uppåt beroende på material (dyrare med Gel-modeller). Den jag använde var WildAss SMART LITE 39,5 x 36,5 som passade perfekt på min BMW R1200 GSA. Det var basvarianten och priset var 1395 SEK.

Var kan jag köpa?
WildAss i olika storlekar och sorter finns att köpa hos många välsorterade MC handlare nära dig. Kanske har dom också någon provmodell att testa? AirHawk är inte riktigt lika lätt att hitta idag och eventuellt beror det på den schism som finns mellan de två olika bolagen. AirHawk låg några hundralappar högre i pris för motsvarande produkt sist jag kunde jämföra utan att jag direkt har kunnat se någon avgörande skillnad. På AirHawk är dock banden som fäster kudden insydda i kanten vilket gjort att jag sett flera använda exemplar, även ett jag lånat tidigare, där sömmarna spruckit upp. På några modeller är också själva sittytan i kraftigare material, även om jag sett och testat Mesh också på AirHawk. Fördeln med Mesh är att det ger mycket bättre luftgenomströmning men nackdelen är att det kan se mer slitet ut efter en tid.

Erbjudande!
mctouring.se kan erbjuda luftkuddar från WildAss och kopplat till den här artikeln kan vi ge ett erbjudande på fraktfritt för WildAss SMART LITE till priset 1395 SEK. Vi har även luftkuddar från WildAss att prova i Gagnef/Dalarna om du känner för att göra det. Välkommen!

mctouring.se, säljer bara ett fåtal, väl utvalda, produkter och det är sådana produkter som vi provat ut och funnit att de är till stor nytta och hjälp på MC-touring. Normalt finns som sagt även dessa produkter hos de flesta välsorterade MC-handlare och vi hänvisar gärna också dit!

Läs mer om WildAss och gör en eventuell beställning här!

Så länge resan pågår är målet nått – MC-touring när den är som bäst!

Författare och testare: Hans Rönnegård / 072-2046200 / e-post

Check Also

MC Mässan 2024

Äntligen var det så dags för den stora nationella MC Mässan att gå av stapeln …