Punkalagning

Tack och lov är det inte ofta jag fått punktering på mina resor men när det händer vill jag alltid lösa problemet snabbt. Jag brukar ha med en ”sprayburk”, reservdäck på burk, men det är inte speciellt roligt att ta hand om det efteråt och det är inte heller säkert att det funkar om hållet är större än en spik? Jag har testat och börjat gilla det jag kallar för ”snörplugg”. Det ser ut som ett vanligt hampasnöre insmort i tjära och luktar även så, någon form av klet är det som hjälper till att täta. Med hjälp av en speciell nål för man ner en eller flera sådana snörpluggar i det hål som man fått. Snöret förs ner som en ögla som bildar en klut på insidan och en på utsidan då man lämnar ungefär 1cm av snörets ändar kvar på utsidan.  Jag har provat upp till två sådana pluggar i ett hål på ca 1,5 cm och det funkade hur bra som helst, även efter 80 mil och åter på hemmaplan igen. För att fylla luft behöver du dock en pump eller gaspatroner. Jag föredrar en liten smidig fotpump (finns en sådan på Rusta för 99:- som är alldeles utmärkt) det är mycket lättar att pumpa med foten om du inte har mycket vältränade armar 🙂

Snörpluggar med verktyg kan du köpa hos t.ex Jula http://www.jula.se  och Biltema http://www.biltema.se

Varför jag inte direkt rekommenderar gaspatroner är att vid mina test har det gått åt alldeles för många patroner, upp till 5 stycken, för ett modernt och ganska brett däck. Trots detta blev trycket inte mycket mer än 1,7kg och det kändes väl lågt!? Kanske är det någon som har andra erfarenheter, kommentera då gärna?
Här finns lite mer info om dessa pluggar och vad man kan göra med dem!
Länk: http://mctouring.webblogg.se/2007/august/punka-och-snorplugg.html

Se även en video som visar lite mer hur det går till!

Fixa punktering from Hans Rönnegård on Vimeo.

Ytterligare några erfarenheter som jag fått sedan filmen gjordes är att jag precis när jag börjar trycka in ”snöret” så pumpar jag däcket lite så jag får mer motstånd då går det lite lättare att trycka i det dubbelvikta snöret. Jag skär inte heller av snörändarna det behövs inte de slits ner ändå.

Check Also

TEST – Honda Africa Twin Adventure Sports DCT 2020

Efter 500 mil, på både asfalt och grus, I sadeln på en Honda CRF1100L Africa …

2 comments

  1. Tjenare!

    Håller på o planera packningen inför sommarens resa o tittar lite på tipps.
    Jätte bra sida jag håller helt med dig, snörena är bäst!

    Ang. din fotpump har dock Biltema ett bättre alternativ.
    Det är en liten 12 voltare som inte tar mer plats än en pocket bok.
    Får jobbet gjort smidigt och enkelt men framförallt tar den som sagt inte mycket plats alls.
    Tror den gick lös på under hundringen den med.

    http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Hjul-och-Dack/Minikompressor-15217/
    Hette vist minikompressor och kostar 89:90kr 🙂

    Verkar tålig och skulle den faila får man väl promenera till någon cykelbutik eller något 🙂

    • Nackdelen med el-pump är inte storleken utan att det tar väldigt lång tid att pumpa. Tyvärr är det också många moderna MC där el-systemet slår ifrån vid försök att pumpa då pumpen kräver rejält med ström. Bäst är då också att MCn är igång så att inte batteriet blir urdraget. Men visst funkar el- pumpem om du har tid och ordentligt med ström 🙂

Lämna ett svar