Pump på resan

Kanske inte bara vid punktering men som sagt ibland behöver jag fylla på luft i däcken. Jag har under ett par år testat en liten fotpump som faktiskt fungerar helt OK. Det är ingen dyr sak men den gör det den ska om jag är lite försiktig med den. Jag hade gärna köpt en dyrare och kanske lite tåligare om jag hade hittat någon. Den här pumpen är köpt på RUSTA för 99 svenska riksdaler och det är ju helt överkomligt. Jag tror inte den finns att köpa där idag men det finns med all säkerhet liknande pumpar att köpa på andra ställen. Den är inte stor, vilket kan jämföras med den lilla sortens tändsticksask på bilden. Fördelen med att det är en fotpump är att jag orkar pumpa en längre tid än vad jag kan med små handpumpar, med handpump tvingas jag nästan alltid be om hjälp för att få avbyte. Dessutom ger nog denna fotpump betydligt mer luft vid varje tramp än vad jag får med en portabel handpump, handpumpen är oftast något mindre. Den här fotpumpen får följa med i min packning och den har redan fått göra nytta och då inte enbart vid punktering, ibland är den också bra när jag vill justera lufttrycket t.ex. för lite mer aktiv grusåkning och det är ju inte alltid det finns en mack i närheten 🙂 Ett annat alternativ är så kallade gaspatroner. Min erfarenhet av dessa är att det är svårt att få upp ett bra tryck i dagens däck med stora dimmensioner och det går åt många patroner upp till 4-5 stycken, som nödreserv kan det hjälpa men med min lilla fotpump går det bättra att hjälpa fullt ut. Framför allt har jag ingen begränsing vad gäller tryck jag kan få precis det tryck jag önskar och som är normalt för mitt däck. Jag tar gärna emot tips på andra inköpsställen för denna modell av pump och gärna också en variant med lite högre kvalitet. Kommentera artikeln!

En annan variant av pump som jag även testat är en 12-volts för cigguttag. Jag köpte en enkel 12-volts kompressorpump (finns på Biltema, Jula, Överskottsbolaget med fler ställen) och slaktade själva ytterhöljet som bestod mest av luft. När jag fått bort all plast blev det som blev kvar lite mindre än den fotpump jag visade ovan. Det går även bra att fylla däcken med denna pump om jag har tillgång till 12-volt men det tar längre tid än med fotpumpen. Risken finns också att jag överhettar både pump och 12-voltssystem så det gäller att vara lite försiktig. Men om jag tycker det är för jobbigt att pumpa med fotkraft så är detta ett klart alternativ 🙂 Så här såg pumpen ut med skal efter slakt.

Check Also

TEST – Honda Africa Twin Adventure Sports DCT 2020

Efter 500 mil, på både asfalt och grus, I sadeln på en Honda CRF1100L Africa …

Lämna ett svar