Breaking News

MC med skidor

Att köra MC med skidor är det nog många som kommer ihåg från lumpen men att köra BMW R1200 GS med skidor ja det är något annat. Ett sådant upplägg är mer att jämföra med Polisens MC med skidor. Polisen har under många år kört BMWs R modeller med skidor och bildubbat. Till skillnad mot upplägget i det militära så används inte skidorna så mycket till att åka på utan mer som stöd, ungefär som när du sätter ner foten på en grusväg. Jag har under ett par vintrar provat detta på min GS och det fungerar riktigt bra. Jag har också gjort en liten video som både visar och beskriver hur jag monterade skidorna på MC’n. Se videon här nedan eller på vår YouTube kanal!

Montering av skidor

Moderna MC har idag oftast ingen “riktig” ram och det innebär att det kan bli svårt med fästpunkter för skidor. På gamla BMW cyklar fästs skidorna direkt i ramröret under cylindrarna men på de nya har du inget ramrör att fästa i. På de senare GS modellerna har du ett ramfäste som sitter direkt under cylindern och ett motorblocksfäste ytterligare lite längre fram under cylindern som används för att fästa t.ex motorskyddsbågar. Jag har valt att nyttja motorskyddsbågar som en extra hjälpram men jag har sedan kompletterat detta med ytterligare en ramkonstruktion, ihop med fästena för skidorna. Denna hjälpram går från det främre fästet under motorn till motsvarande fäste på andra sidan, på så sätt avlastar jag det främre motorblocksfästet mot allt för hårda påfrestningar. Skidor, armar och fästen har jag fått skräddarsytt för min GS hos Yllesta-smén Bosse Dagermark utanför Kolbäck. Avvägningen av mina skidor har jag löst genom att använda militärens gummiremmar till Java MC med skidor, som jag läger dubbelt runt motorskyddsbågarna och sedan fäster i en krok på skidornas armar. För att det helt ska gå att få till för olika MC och förare får du prova dig fram. Det kan också fungera med så kallade “bläckfisk” snoddar eller med kapellfästen som kan vara lite olika elastiska beroende på storlek och fabrikat. Jag har också kompletterat mina skidor med var sin “stänklapp”, det är helt enkelt en uppvikt plastbit som gör att vind och stänk inte slår direkt på foten och tårna. Plastbiten jag använt har jag hämtat från en packe med böjliga skärbrädor som du kan köpa på IKEA. Jag klippte ut lagom stora bitar och fäste fast med buntband och ståltråd.

Här finns kontaktuppgifter och lite mer information om Yllesta Smén Bosse Dagermark! 

Körningen med och utan skidor

Jag vill börja med att skilja på touring och endurokörning, det jag försöker beskriva här nedan är MC-touring vintertid på allmänna vägar och över längre sträckor. Vid mer enduroliknande körning på mindre vägar och skogsvägar kan du utrusta hojen och köra helt annorlunda. Det är också mina personliga erfarenheter jag skriver om här och sådant jag tagit till mig i diskussioner och erfarenhetsutbyte med andra som kör MC-touring vintertid. Har du annan information och kan rätta eller komplettera mig vad gäller det jag skriver om så får du gärna skriva på vår Facebooksida.

Att välja endurodubb

Du har egentligen två möjligheter om du vill använda en GS för MC-touring vintertid. Det första alternativet är att du utrustar den med grova däck modell Pirelli MT21 med endurodubb på 4-6 millimeter, med sådana sulor och dubb har du fulgott fäste på is och snöunderlag. Tyvärr är det inte lika roligt att köra på bart och fruset grus och framför allt inte på asfalt. Förutom att du riskerar att bli sjösjuk så slits dubben fort och du får också en rejäl varmgång på dubb och däck. Om det blir för varmt kan dubben fara ur eller vända sig i däcket, att under sådana omständigheter köra fortare än 60-70 km/h är inte att rekommendera. Du kan också för bästa komfort exprimentera med olika dubbutstick i mitten och på sidorna, då framför allt bak. Genom att köra kortare dubb i mitten och längre på sidorna har du fortsatt bra sidgrepp men kanske en lite bekvämare resa på hårt underlag. Jag har också inhämtat kunskap som säger att om du förlorar dubb kan du kompletteringsdubba med skruvdubb i det gamla hålet, det håller förvånansvärt bra. Det gäller om du använder Best-Grip som har stora breda vingar som fäster i gummit. Jag har också provat att bara köra med Best-Grip skruvdubb och det gick riktigt bra men kostnaden för ett däck blir onödigt hög. Fördelen är dock att du kan skruva ut dubben igen om du inte längre vill ha den i däcket.

Best-Grip: http://www.best-grip.se (som kompletteringsdubb)
Dubbdäcksproffsen: http://www.ddp.nu (grovmönstrade Pirelli MT21 med endurodubb)

Att välja skidor

Det andra alternativet är att utrusta din GS med skidor, typ och modell som på gamla polismotorcyklar, samt grovmönstrade däck som Pirelli MT21 eller Metzeler Karoo med ståldubb för bil. Med detta alternativ får du inte samma bett på snö och is som med endurodubb men du kan istället köra ganska obehindrat på alla typer av underlag, för det extra stödet har du istället skidorna som kan tryckas ner och ge ökad stabiltet vid behov. Du har kanske provat att köra MC med skidor i lumpen men det är inte riktigt samma sak som med en stor GS eller polismotorcykel(tror jag för en polis-MC har jag aldrig provat). Rörelsemönstret för skidorna är inte lika stort på en så stor hoj med låg infästning och du använder skidorna mer som stöd, ungefär som när du sätter ner foten vid gruskörning. T.ex kan du knappast åka på ytterskidan vid kurvtagning, som brukar vara en vanlig modell i den militära körningen, då skidan helt enkelt inte når ner på samma sätt. Att då med GS köra mer på innerskidan skulle inte fungera om du inte samtidigt har dubb i däcken, militären kör utan dubb och använder istället skidorna mer aktivt för körning på halt underlag. Det innebär att när du sitter rakt på en GS och vilar fötterna på skidorna så hamnar de ca 3-5 cm ovanför backen, detta vägs av med gummiremmar eller fjädrar. När du behöver stöd trycker du till skidan som då går ner mot backen. I en kurva sker det nästan automatiskt då MC:n börjar luta och skidan närmar sig marken vare sig du vill eller inte. Vid lugnare körning innebär det att du stödjer dig på innerskidan och låter däcken hålla greppet i underlaget. Vid mer aktiv körning stödjer du dig fortfarande på innerskidan men styr nu backdäckets “släpp” med hjälp av gasutslaget. På en riktigt fin is- eller snöväg är detta ren njutning! Det finns också ett väglag där skidor helt slår ut endurodubb och det är när det är moddigt, snöigt och oplogat. Problemet då är att dubben helt enkelt inte når ner genom modden till det hårda underlaget och då tappar du lätt greppet men med skidor på kan du då stabilisera det hela och ändå hålla kursen på MC:n. En riktig enduroförare skulle kanske säga att då är det bara att köra mer aktivt och se till att “köra” ner däcken i underlaget men det är inte alltid lätt om det ska ske på allmän väg.

Mer information om däck och eventuellt köp!

Check Also

Varm, torr och sval på resan

Oavsett om du är ute på en eftermiddags-, dags- eller veckotur så blir turen så …

Lämna ett svar