Breaking News

Hjälparen i nöden – Multiladdare

P1040275_RIdag är det mycket elektronik som hänger med på resan och som kräver tillgång till ström som GPS, kamera, Mobil, dator och framför allt själva motorcykeln. Det är inte lätt att alla gånger att hitta bra ställen att ladda all utrustning och bor jag t.ex. i tält och vildcampar kan det vara riktigt svårt. Skulle jag då även få problem med strömförsörjningen på min motorcykel ja då blir det riktigt besvärligt L Men det finns lösningar! Idag kan jag ta med en extra batterienhet som både kan hjälpa mig att ladda mobil, kamera och dator men även ge hjälpstart till motorcykeln om det skulle behövas. En sådan batterienhet behöver inte heller vara speciellt stor och finns i storlek som en mobiltelefon och uppåt. Självklart blir det mer kapacitet att hämta ju större en sådan batterienhet är men även med en så liten enhet som storleken av en mobiltelefon så kan jag ladda min mobiltelefon 2-3 gånger och även hjälpstarta motorcykeln. Jag har nu i vinter passat på att testa två olika batterienheter både en mindre och en något större modell. Jag har även testat och jämfört dessa med en variant som bara kan ladda små enheter men inte har någon hjälpstartsfunktion för bilen eller motorcykeln. Har jag djupa tekniska batterikunskaper så kan jag säkert också koppla en sådan extra batterienhet för hjälpstart 😉

De batterienheter som jag provat har jag hämtat från Verktygsboden, SUPER-X och Kjell & Company, den sistnämnda leverantören stod för batterienheten som inte har någon funktion för hjälpstart. Det var också den enhet som var billigast och inte skickade med olika kontakter beroende på vad det är för olika enheter som ska laddas. P1040271_RNågot som är riktigt bra idag är att det nästan blivit standard med vilken sort av anslutning du har till olika enheter när de ska laddas. De två största är miniUSB och microUSB och för det mesta går det att använda nästan vilken sladd som helst som har rätt utformning enligt ovan. Tyvärr finns det en del enheter som är extra känsliga och som kan vara besvärliga att få kontakt med om jag inte använder en ”viss” eller deras ”egen” sladd trots att det är mini- eller microUSB. Bra att testa sladdar och laddare innan jag ger av mig på min resa.

En annan viktig sak att tänka på är att det finns två varianter av strömuttag för olika laddare, antingen 1A(Ampere) eller 2,1(2A). Vissa lite större enheter(t.ex. iPAD) kräver den kraftigare varianten med 2A för att laddningen ska fungera eller i alla fall tillräckligt bra. På vissa laddare och även då på vissa av dessa extrabatterier så anges det om uttaget ger 1 eller 2A så där gäller det att plugga rätt om det ska bli någon effekt. Detta är också viktigt att tänka på om du köper en vanlig laddare för eluttaget, eller cigg-/DIN-uttaget på din motorcykel, för det är inte alla laddare som kan ge 2A. Det räcker alltså inte med att det finns ett USB-uttag i laddaren den måste också ge rätt Ampere om det ska fungera på alla enheter. Märkningen för detta kan vara lite olika på dessa laddare antingen står det 1A eller 2A eller så står det ”Fast charge”, ”iPad” eller något liknande för det uttag som är på 2A.

Batterienheterna med hjälpstartsfunktion kan också ha en utgång som kan driva en PC/surfplatta vid behov, då gäller det enheter som kräver 19V, så här kan vi verkligen prata om den totala ”Hjälparen i nöden” J


Tester som jag genomfört

De olika batterienheterna har testats i fält och bedömts utifrån vilka egenskaper de levererats med. Testet försöker inte att kora en segrare då funktionerna är lite för olika utan vill visa vad de olika batterienheterna klarar i fält. Vilken som passar bäst för dig beror nog främst på behov och utrymmeskrav i packningen. Alla tester har gjorts med batterienheten fulladdad vid start. Vid färd vintertid har batterienheterna förvarats i motorcykelns packväskor och därmed har de även blivit utsatta för kyla. Nattetid har jag dock förvarat dom inomhus. Här nedan följer nu en genomgång produkt för produkt av vad jag kom fram till samt de data som gäller för respektive produkt.

P1040226_RBatterienhet med hjälpstart (999:-) www.verktygsboden.se Verktygsboden
Batterienheten levereras i ett mycket praktiskt etui i storlek av en normalstor bok. Innehållet är rejält och det är den av de tre batterienheterna som ger mest alternativ både för laddning av små och stora enheter som t.ex. PC. Jag misslyckades dock med att hitta en lämplig kontakt till min PC Samsung Slate 7, trots det rejäla urvalet. Batterienheten innehåller också en ficklampa (LED) som kan vara en god hjälp om det är mörkt när jag letar efter batteripooler eller laddingången på små enheter. När jag laddade mobiltelefoner så lyckades jag ladda två nästan helt urladdade och en halvt urladdad mobiltelefon innan batterienheten sa ifrån och inte laddade mer. När det kommer till att hjälpstarta min motorcykel så är det en sak jag upptäckter direkt (gäller även andra modeller med hjälpstart) och det är att klämmorna är lite för klumpiga för motorcykelbatterier.
P1040235_RLösningen kan vara ett litet koppar-/metallbleck som sätts i käftarna för pluspoolen medans minuspoolen monteras på lämpligt ställe för jord. Jag monterar jordklämman och trycker sedan koppar-/metallblecket mot pluspoolen och sedan är det bara att starta. När det gäller chansen att det funkar så ser det inte ut vara några som helst problem så länge inte batteriet på motorcykeln är helt urladdat. Jag testade att starta min motorcykel, som stått ute över natten i -10, där batteriet var för svagt på morgonen för att startmotorn skulle gå runt, men med hjälpstartaren på plats så var det inga problem J Enheten går även bra att ladda under körning med den medföljande kabeln i Cigg-/DIN uttaget på motorcykeln om jag har en lämplig laddare för uttaget. Det ska då vara en laddare som klarar 2,1A.

Data
Kapacitet: 12 000 mAh
Uttag: 5V(2A) – 19V(3,5A) – 12V(2A) samt hjälpstart för bil/mc
Laddning av batterienheten för 220V medföljer
Laddning av batterienheten för 12V medföljer (Cigguttag)
Innehåller en mängd olika anslutningskontakter (gäller både 5V, 12V och 19V)
Länk till produkten! (Just nu erbjudande för 799:-)

P1040230_RBatterienhet med hjälpstart (1195:-) www.superx.se SUPER-X
Den här enheten är smidigare än den ovanstående och håller ett kompaktare format, som en större mobiltelefon modell XL. Orsaken är också ganska enkel då den har halva kapaciteten mot den större enheten. Tyvärr följer det inte med någon laddare för batterienheten utan endast en sladd med USB så laddare får jag hålla med själv. Det följer inte heller med något etui så här behövs det att jag fixar en egen liten väska för att inte alla prylar ska komma bort. Test visar att även den här batterienheten klarar att ladda två urladdade och en halvt urladdad mobiltelefon innan den börjar ge sig. I kittet ingår en sladd där alla olika uttag finns på en och samma sladd och på så vis minskas risken att en kontakt kommer bort. P1040231_RVisst tappar jag bort hela sladden så förlorar jag istället alla kontakter men det är ganska praktiskt när det hålls ihop på detta sätt. Batterienheten har också en inbyggd lampa. Även denna batterienhet bör kompletteras med ett koppar-/metallbleck som sätts i plusklämmans käft vid hjälpstart av ett motorcykelbatteri. Klämman är lite för grov för att komma åt på ett bra sätt (ser förstås lite olika ut på olika motorcyklar). Precis som i fallet ovan så hade batterienheten inga problem att starta motorcykeln med ett försvagat batteri efter en natt ute i -10 garder J Enheten går även bra att ladda under körning med den medföljande kabeln i Cigguttaget på motorcykeln, det ska då vara en laddare som klarar 2,1A.

Data
Kapacitet: 6 000 mAh
Uttag: 5V(2A) USB samt hjälpstart för bil/mc
Laddning av batterienheten för 220V medföljer ej (endast laddkabel med USB)
Laddning av batterienheten för 12V (Cigguttag)
Innehåller en multikabel med flera olika anslutningskontakter (de allra vanligaste)
Länk till produkten!
Nytt från leverantören: Sedan MC-mässan har produkten kompletterats med väggladdare och kommer även inom kort i en bärbar tygväska. Samtliga hjälpstartare har nu också en gummerad ytbeläggning och glider ej ur handen.

P1040267_RBatterienhet utan hjälpstart (499:-) www.kjell.com Kjell&Company
Den här batterienheten är lite mer fyrkantig i formen, kortare än en stor mobiltelefon men tjockare. Till batterienheten följer endast med en speciell sladd med ett USB-uttag som jag får koppla till en USB-laddare som jag får skaffa från annat håll. Nackdelen är att om sladden försvinner så kan det bli svårt att ersätta den då ingången på batterienheten inte är standard mini- eller microUSB för laddning. Vid test visar det sig att den här batterienheten klarar att ladda betydligt fler rejält urladdade mobiltelefoner, ca 4 mobiltelefoner verkar inte vara något problem. Vid måttlig användig av telefonen så borde det gå att hålla en mobiltelefon igång en hel vecka om jag så önskar. Alltså jag skulle kunna ladda den hemma och sedan inte behöva ladda om den igen förrän jag åter är hemkommen från veckoresan J Enheten går även bra att ladda under körning med den medföljande kabeln i Cigg-/DIN uttaget på motorcykeln om jag har en lämplig laddare för uttaget. Det ska då vara en laddare som klarar 2,1A.

Data
Kapacitet: 12 000 mAh
Uttag: 5V (Uttag både för 1A och 2A)
Laddning av batterienheten för 220V medföljer ej, endast en USB-sladd
Laddning av batterienheten för 12V kan göras via separat 12V-laddare och medföljande USB-sladd
Inga mobiltelefonkablar medföljer du får använda din egen USB sladd
Länk till produkten! (Just nu erbjudande för 399:-)

Som sagt det finns fler liknande produkter och det kommer säkert fler då behovet av laddning på resan ökar i samma takt som antalet elektroniska hjälpmedel ökar. Men bland dessa tre olika alternativ har jag säkert möjlighet att hitta den produkt som passar mig och mitt behov bäst 🙂

Vill du hänga med på resa? Vi har resor på både asfalt och grus och för både ovana och vana resenärer som söker gemenskap med likasinnade. Läs mer om våra resor här!

Bild mctouring.se testar touring

 

Check Also

Varm, torr och sval på resan

Oavsett om du är ute på en eftermiddags-, dags- eller veckotur så blir turen så …

Lämna ett svar