Rekommenderat i webbshoppen!

Pilot Road blir bara Road

Test – Michelin Road 5 /
Michelins däckmodell Pilot Road har funnits på marknaden under en längre tid och levererat både bra grepp och riktigt hyfsad livslängd. Men nu genom lanseringen av Road 5 så faller ”Pilot” bort. – Vi bedömer att ”Pilot” inte tillför något i själva namnet så därför har vi strukit den delen för nästa generation som får ett kortare modellnamn Road 5, säger Jean-Luc Bouvier ansvarig för motorcykeldelen hos Michelin. Så här följer en sammanfattning av ett test av Michelin Road 5 i Sevilla i februari månad 2018 🙂 

Michelin har, genom modellen Pilot Road, och nu med endast namnet Road, satt fokus på att tillverka ett riktigt bra sporttouringdäck som ska ge maximalt grepp både vid torr och våt vägbana. Däcket fokuserar som sagt på Sporttouring och det innebär att det är till för resa, eller touring som det oftast benämns i motorcykelsammanhang. Road 5 är dock inget utpräglat sport- eller bandäck. Vid touring kan vädret växla och det är inte lika lätt att välja bort regniga dagar. Men som de flesta vet, om inte annat av erfarenhet, så är det inte helt lätt att kombinera torr- och våtegenskaperna för ett däck. Det gäller att hitta ett materialval och däckmönster som både ger grepp på torr och våt asfalt. Det innebär dock inte att jag inte kan köra grus med Road 5! Så länge det är väg och det är hårt underlag funkar nog även detta fint, något jag dock aldrig fick chans att prova vid detta test. För oss som kör lite mer ”Adventure” stuk på våra hojar så finns modellen Road 5 Trial, tänkt som ett bra val för den som kör mest asfalt med sin Adventure MC. Vill jag få lite bättre fäste vid körning på grusväg är det lufttrycket jag ska experimentera med. Sänk trycket 0,4 – 0,5 BAR och jag märker skillnad direkt.

Mickael Precigout, ansvarig för design och konstruktion av Road 5, berättar att vid framtagandet av Road 5 har Michelin höjt tekniknivån rejält med hjälp av 3D teknik. En teknik som både provats och använts en tid när det gäller andra typer av fordonsdäck. Med hjälp av 3D-teknik så kan däcktillverkaren skapa helt nya produktionsmönster och då även få fram betydligt mer avancerade mönster. Mickael berättar att Michelin vill få fram ett däck som presterar bra under hela livslängden, en utmaning för framför allt våtgreppet då kanaler och slitsar minskar i djup vart efter däcket slits. Med hjälp av 3D teknik har Michelin och Mickael lyckats att skapa verktyg som gör ett mönster i körbanan på däcket som växer fram vart efter däcket slits och på så sätt kan leverera bra resultat över en längre tid. Mickael berätta att de även valt att ge däcket två olika delar i profiler en som fokuserar på bästa stöd vid körning på torrt och en som fokusera både på torrt och vått. Michelin har löst detta genom att ge själva däckprofilen en något lite stukad vinkel vid 66 procent(bakdäck) och 44 procent(framdäck), se bilaga för tekniska bilder! Ner till 66 och 44 procent av däckprofilen håller däcket fokus både på det torra och våta därefter fokuserar det helt på torrt underlag. Självklart bygger detta på att det är vid 66 och 44 procent av profilen som stoppgränsen ligger för fullt nedlägg på vått underlag. Resterande del av däckprofilen, vilket är ytterkanterna 17 procent(bakdäck) och 28 procent(framdäck), fokuserar på nedlägg på torrt underlag och därför finns där heller inget mönster utan istället får föraren maximalt med gummi i underlaget. Det innebär att också materialblandningen skiljer mellan 66/44 procentsdelen och ytterkanterna av däcket 17/28 delen. I mitten delen används mer silica och i ytterkanterna mer carbon, allt för att ge bästa grepp i olika förhållanden. Mickael vill också slå hål på idén om att det är bra med ett däckmönster som följer däckprofilen hela vägen ut till kanten av slitbanan. I kanterna fyller mönstret ingen som helst funktion utan vinsten där är att få så mycket gummi i backen som möjligt. Därför slutar alla mönsterskåror på Road 5 vid övergången från mitten av slitbanan till de yttre kanterna. – Vi vet att detta är en stor utmaning att förklara – säger Mickael – Det viktigaste för den yttre delen av profilen är att ge bästa gummigrepp när du kör på torrt underlag att då ta bort gummi genom mönsterskåror blir bara negativt. Vi ska nog också vara medvetna om att de flesta av oss inte nyttjar den yttre delen av profilen allt för ofta mer än kanske vid eventuell banankörning och ett kraftigare nedlägg i en icke skymd kurva på resan.

Jag fick chansen att prova däcket i både våt och torr körning och även på en 150 kilometers slinga på fantastiska vägar i bergen norr om Sevilla. Jag fick börja med att testa våtgreppet och det var en utmaning att direkt hoppa på det tuffaste. Men det är bara att ta ”tjuren i hornen”, i ”Ferdinandland” och sätta igång. Vi körde en väl vattnad slinga där det var uppbyggt två stationer för bromsprov, en för 110 och för 90. Efter att ha testat ett antal varv och på två olika modeller av MC kan jag bara bekräfta att däcket biter, vid mina test så var det endast en gång jag riktigt kände att ABS:en fick göra sitt. Kurvtagningen i hårnålarna gick även den bra även om jag måste erkänna att jag kanske aldrig kunde utmana nedlägget riktigt hela vägen ut, lite tufft både på ny hoj och en bana jag inte riktigt hunnit lära känna.

På det torra provet så kan jag dock konstatera att det inte var några problem att lägga ner så långt jag önskade med min körstil och på nya inte så kända hojar (jag är en tourer som sällan passerar 75-80% av vad som går). Vid alla mina bromsprov och nedlägg så hade jag inga släpp, vilket jag ändå haft från och till med mina vanliga hojar beroende på däck och då vid extrem kurvkörning på väg och på bana. Testade även att bromsa kraftigt från 210 till 50 och det medförde inte heller några problem, förutom lite mer slitna bromsar 😉 Nu är det ingen hastighet som ska nyttjas på vägen men här på banan fanns ändå möjligheten att prova.

Men till slut så var det då dags att prova däcket på det sätt jag oftast brukar min MC genom skön touringkörning på härligt slingrande vägar bland bergen. Temperaturen var ca 18 grader, helt perfekt för touring, och solen sken från en klarblå himmel. Det blev dock tok direkt då jag missuppfattade att vi bara var ett mindre antal som skulle köra denna tur och resten bli kvar vid banan så jag såg inte när gruppen drog iväg. Det löste sig genom att jag efter ca 10 minuter fick assistans för att visa vägen och köra ikapp! Och det blev kappkörning! Vägen vi körde var i inte direkt trafikerad, jag tror vi mötte två bilar på 4 mil, så det gick undan kan jag lova. Ska inte avslöja hur fort det gick men jag kan konstatera att däcken aldrig svek mig på dessa riktigt slingrande vägar. Asfalten var jämn och fin men det var en hel del smått grus på ytan som det brukar vara i varma delar söder ut då dom sällan sopar vägarna eller får lägliga störtskurar som tvättar rent. Resten av turen blev tillsammans med övriga gruppen och det var väl bara genom byar och förbi skolor jag valde att hålla ett lite mer lämpligt tempo. Jag har lite svårt för att inte respektera hastigheten i sådana sammanhang där risken för en olycka med andra inblandade är större. Det är också onödigt att väcka den Björn som sover men framför allt skulle jag aldrig förlåta mig själv för en olycka inom dessa områden. Vi kan idag se på Tyskland där många sköna fina MC vägar blivit avstängda för MC körning vissa dagar och då framför allt helger, det vill vi inte gärna se på fler ställen.

Sammanfattningsvis, om Michelin Road 5, kan jag säga att jag tyckte om vad jag såg och framför allt kände. Ett riktigt bra däck för den som kör mest asfalt men även en och annan grusväg på touring. Komforten blir också hög med den här typen av asfaltsdäck. Risken för klackar och ojämnheter är betydligt mindre, ja nästan obefintlig, men det gäller givetvis att alltid ha koll på lufttrycket. För mig som kör mer Adventuretouring så borde Road 5 Trial passa riktigt bra. Så länge jag håller mig på väg så är det absolut inga problem och en och annan besvärligare passage fixas också utan problem. Hur som blir det i slutändan mer asfalt än grus så kan jag rekommendera den här typen av däck för komforten men också säkerheten på torr och våt asfalt där jag ändå tillbringar mest tid. Jag har tidigare haft och kört Pilot Road och kunde då konstatera både bra egenskaper och en riktigt bra livslängd. Om detta även gäller för Road 5 är lite tidigt att säga men lever version 5 upp till samma som tidigare versioner så borde livslängden vara fullt acceptabel och kanskedå också riktigt bra. Den nya 3D tekniken för att skapa mer avancerade däckmönster har även den kommit för att stanna. Jag tror vi kommer att se en del riktigt stora steg inom däckbranschen framöver och Road 5 verkar vara ett av de första stegen att kvala in där.

MCdäckonline.com riktpriser på Pilot Road 5 (exempel 2018-02-25)

Michelin Pilot Road 4                150/70/17 ca 1350:-
Michelin Pilot Road 4 Trial      150/70/17 ca 1450:-

Michelin Road 5                          150/70/17 ca 1500:-
Michelin Road 5 Trial                150/70/17 ca 1550:-

Priserna hos mcdackonline.com inkluderar mervärdesskatt och frakt inom Sverige!

Du som vill läsa mer fakta, och framför allt alla teoretiska delar i det jag ovan försökt att beskriva i mer övergripande ordalag, hittar du det i denna broschyr från Michelin!

Kommentera gärna artikeln i vår Facebookgrupp!

Läs mer från mctouring.se på vår Facebooksida!

Kontakt
Hans Rönnegård / mctouring.se / Ronnegard Adventure AB
E-post: hans@mctouring.se
Mobil: 072-2046200

 

Stängt för kommentarer