Breaking News

Hjälm med el-visir

Ja nu är snart hösten över oss och efter det vintern. De flesta av oss ställer kanske av MC:n redan nu i september men vi som fortsätter köra under hela hösten och kanske även under vintern, ja vi har ett problem. Med kyla och fukt så kommer även problemet med imma. med hjälp av dubbelvisir så klar jag ofta problemet med imma men när temperaturen faller ännu mer så blir det till slut nödvändigt att ta till något kraftfullare. Är du försiktig och stänger i flera steg kan det fortsatt gå bra med dubbelvisir men börjar det till slut ändå bli imma kan den vara riktigt svår att bli av med, framför allt om det slår över till minussidan på termometern. Med ett el-visir löser du detta! Det finns då två möjligheter, det ena är att köpa ett fabrikstillverkat el-visir som finns för t.ex HJC:s hjälmar. Ett sådant visir kostar ca 800:- och fungerar helt förträffligt. Värmen alstras med hjälp av ett tunt metallskikt som lagts på själva visirytan och med en +pol i överkant och -pol i underkant av visiret. Metallskiktet ger då ett visst motstånd och på så sätt värms visirytan upp. Alltså jag har inga trådar eller slingor som syns i siktfältet. Vid tester i stark kyla kunde jag konstatera att det fungerade väl vid både vid -10 och -30 grader. Över -25 kunde jag märka en viss tillväxt av små iskristaller på utsidan av visiret men inget som var ivägen för sikten. Det enda minus jag kunde märka var att visiret inte slöt helt tätt och därför gav ett visst drag på insidan, kanske bara en justeringssak? Konstruktionen är självklart också användbar vid dåligt väder sommartid för att effektivt hindra immbildning.

HJC hjälm med fabriksbyggt el-visir
Läs mer om HJC:s
hjälmar och visir på http://www.garage24.se

Den andra lösningen är att bygga ett eget el-visir med kanthaltråd och pinlockvisir. Om jag väljer en tråd med ca 10 Ohms motstånd per meter går det ungefär åt en meter tråd för att få ut 10-14 watts effekt, vilket är ganska lagom. Om jag sedan lägger tråden så att den kan klämmas in mellan huvudvisiret och Pinlockdelen så blir det optimalt. Funktionen blir näst intill den samma som för det fabriksbyggda men det kräver lite mer pul att tillverka. Jag använde en 1 mm borr och lät slingorna gå nerifrån och upp (brukar kallas den norska modellen, men varför vet jag inte 🙂 så att jag sedan kunde klämma dem på plats med pinlockdelen. Kopplingen löste jag med en skravsladd för ”cigguttag” inköpt på
Biltema. Har jag gjort rätt val vad gäller motstånd så får jag en perfekt värme som också håller borta imma på visiret. jag har även testat denna modell ner till under minus 30 grader och med gott resultat. Tyvärr är det inte lika trevligt med alla trådar som går upp och ner i siktfältet men eftersom de sitter så pass nära ögat så blir de nästan osynliga.

Kanthaltråd kan vara lite knepigt att få tag på men du kan försöka hos t.ex hos www.elfa.se eller www.conrad.se. Jag har använt 0.35 mm tråd med ett motstånd på c:a 10 Ohm/meter tråd. Formeln för att räkna ut Effekt/watt är U*U/R där U=spänning/volt och R=Resistans/ohm. (om jag nu inte helt missförstått? Det blev i alla fall lagomt varmt 🙂

Tyvärr är inte det fabriksgjorda visiret godkänt för MC-bruk pågrund av att metallskiktet ger en viss färgning av visiret. Jag tycker dock att detta är marginellt och frågan är då om det är bättre att ha en massa imma på visiret?

Se även video med information runt el-visir och andra skydd.

Check Also

Varm, torr och sval på resan

Oavsett om du är ute på en eftermiddags-, dags- eller veckotur så blir turen så …

Lämna ett svar