Rekommenderat i webbshoppen!

Biltåg till kontinenten

När jag far ner mot kontinenten så är det en sak som ofta känns som ett onödigt hinder och det är transporten genom Tyskland. För ska du inte köra vid sidan av autobahn och uppleva alla fantastiska miljöer och vägar i Tyskland så blir autobahnkörningen en enda lång pina. Jo jag vet det finns många som älskar att få blåsa ur sin MC i två till trehundra blås ner genom Tyskland men de delar av autobahn som har fri fart blir tyvärr färre och färre och även trafikintensiteten sätter ofta stopp för sådan körning. Jag behöver då också en hoj där jag inte känner att jag håller på och blåser av i farter över 120 km/h. Om jag nu ändå vill ner mot Österike, Frankrike, Italien, Spanien etc och vill undvika autobahn så finns det en lösning och det är det tyska biltåget http://www.dbautozug.de Genom att ta mig ner till Hamburg (vilket kan vara ett lämpligt mål för en övernattning) så har jag sedan möjlighet att under tiden jag sover färdas ner genom Europa och vakna i München, Lörrach eller om du färdas ytterligare en bit dag 2 till Alessandria, Avignon, Narbonne, Salzburg, Innsbruck, Schwarzach, Wien eller Verona. München är ett bra mål för då har jag bara en dryg timmes färd innan jag är i ett härligt motorcykellandskap i tyska alperna och beroende av vart jag ska kan välja många härliga vägar.

Visst det finns också nackdelar, det är aldrig någon höjdare att sova på tåg. Jag väljer dock själv hur bra jag vill ha det och vill jag trängas med fem andra i en kupé blir det förstås billigare men det lagoma valet kan vara fyra i en kupé för sex. På samma sätt som med svenska tåg så kan också kvaliteten skilja lite mellan olika vagnar och det märks kanske främst på toaletterna. Jämförelsen med svenska liggvagnar är dock ganska likvärdig. Självklart är det också så att du får vad du betalar för så det går också att lyxa till det lite mer och köra riktig sovvagn. Jag brukar göra en jämförelse mellan att blåsa ”sönder” på autobahn och ligga en natt i liggvagn på tåg och för mig blev det ett enkelt val. En anna anledning till att ta biltåget är att jag förkortar antalet dagar på min resa. Hade jag inte valt detta alternativ hade jag varit tvungen att lägga minst två dagar till på min resa och ibland kapar det för mycket på mina möjligheter till njutbar MC körning.

Hur går det då till? Jo jag tar mig först ner till Hamburg Altona där jag checkar in och gör mig beredd att köra om bord. Det gäller att se till att all packning som sitter kvar på motorcykeln sitter ordentligt men det är helt ok att ha väskor och packrullar kvar på hojen. Utgå från att de ska vara så väl surrade att det hade gått att köra en dag i 160 på autobahn. Tänk också på att det ska vara regnskyddat för det kan bli rejält blött. Om jag använder regnskydd så ser jag till att de finns på insidan i väskan och inte på utsidan för där blåser det sönder (gäller även när jag färdas på väg). Det kan bli lite väntetid innan det är dags att köra ombord men jag blir hela tiden anvisad var jag ska stå och vart jag ska köra. Alla MC står på nedre plan i tåget och det innebär att jag måste köra ombord där det är ganska lågt i tak, jag behöver hålla ner huvudet (och måste absolut ha hjälm) för att kunna köra fritt med min BMW R1200GS. På min MC kan jag inte heller ha tankväskan på plats när jag kör på för då får jag inte ner huvudet ordentligt, men då är också min MC bland de högsta. Jag behöver inte surra min MC själv utan det får jag hjälp med av DBs egen personal, de instruerar också vart jag ska stå och hur (de pratar dock ofta bara tyska men det funkar även med teckenspråk). Jag gör också så att jag ser till att ha allt i tankväskan som jag behöver med mig in på tåget för det är en fördel att ha så lite packning som möjligt med sig in, om inte annat så är det en bit att bära mellan bil/MC vagnarna och själva ligg/sovvagns delen som kan stå vid en annan plattform för ombordstigning. Reser jag i sällskap så har jag sedan en skön kväll i glada vänners lag innan det är dags att krypa till kojs och sedan morgonen därpå vakna strax utanför München och en ny dags härlig MC körning. Jag får också frukost serverad (som ingår i priset) och även om det är en enkel frukost så räcker den för att starta dagen.

Kommentera