Breaking News

Vintertouring däck, dubb och övrig utrustning

Vintertouring däck dubb och övrig utrustning Vinterkörning med MC är vilket upplägg jag än väljer en kompromiss. Jag kan välja att köra med enbart odubbat, bildubbat, bildubbat och skidor, endurodubbat eller med sidvagn. Alla dessa former är roliga var och en på sitt sätt men också ett val jag måste göra om jag ska vara säker på att ta mig fram i varierande väder och på olika underlag. När jag kör hemomkring kan jag välja väderlek och före och då är det också fritt fram att välja alla former av dubbning och extra tillbehör. Ska jag däremot ut på långtur jag då kan jag aldrig vara säker på vilket väder eller underlag jag får. Här nedan visar jag när de olika alternativen funkar bäst för mig.

Tvåhjulig MC

Odubbat men vinterdäck (M+S): Bar asfalt- och grusväg
Inte att rekommendera: Isig asfalt- och grusväg, hård snö- eller ispackad väg, nysnö, moddigt, isigt och spårigt underlag

Odubbat med skidor (M+S): Bar asfalt- och grusväg, isig asfalt- och grusväg, hård snö- eller ispackad väg, nysnö, moddigt, isigt och spårigt underlag
Inte att rekommendera: (räkna med dåligt fäste på isiga underlag med mycket sladd men det går 🙂

Bildubbat (1 – 2 mm): Bar asfalt- och grusväg, isig asfalt- och grusväg, hård snö- eller ispackad väg
Inte att rekommendera: nysnö, moddigt, isigt och spårigt underlag

Bildubbat med skidor: Bar asfalt- och grusväg, isig asfalt- och grusväg, hård snö- eller ispackad väg, nysnö, moddigt, isigt och spårigt underlag
Inte att rekommendera: (Funkar som sagt bra på det flesta underlag)

Endurodubb (4 – 8 mm): Hård snö- eller ispackad väg, nysnö, moddigt, isigt och spårigt underlag
Inte att rekommendera: Bar asfalt- och grusväg, isig asfalt- och grusväg (tunt lager)

Trehjulig MC (sidvagn)

Odubbat men vinterdäck (M+S): Bar asfalt- och grusväg, isig asfalt- och grusväg, hård snö- eller ispackad väg
Inte att rekommendera: Nysnö, moddigt (i allt för stora mängder), ganska sladdigt 🙂

Bildubbat (1 – 2 mm): Bar asfalt- och grusväg, isig asfalt- och grusväg, hård snö- eller ispackad väg, nysnö, moddigt, isigt och spårigt underlag
Inte att rekommendera: (Funkar som sagt bra på det flesta underlag)

Endurodubb (4 – 8 mm): Hård snö- eller ispackad väg, nysnö, moddigt, isigt och spårigt underlag
Inte att rekommendera: Bar asfalt- och grusväg, isig asfalt- och grusväg (tunt lager)

Rent generellt gäller att desto längre dubbutstick desto bättre fäste på alla former av snö- och isunderlag om det är någorlunda tjockt, minst en till ett par centimeter. Problemet är bara att dubbutstick över 2 mm blir riktigt besvärligt på bar asfalt- och grusväg eller vid tunna lager snö eller is på dessa vägar. Jag kommer då att köra ”uppe på” dubbarna och det ger både en kraftig varmgång i dubben samt så kallad ”stålhalka”, jag glider runt på dubben istället för att bita fast i underlaget. Har dubben rejäl längd, typ endurodubb, blir det även en svajig körning då dubbarna viker sig, ger med sig lite, vid körning. För att inte varmgången ska bli för stor tvingas jag också att köra riktigt långsamt på bart underlag helst inte fortare än 50 – 60 km/h. Jag har varit med om körning på bar asfalt i farter runt 50 – 70, med endurodubb, där varmgången blev så stor att dubbarna vände sig i däcket eller krökte sig av värmen!

Så dubbutsticket har absolut betydelse för vilket grepp jag får men också var eller vart jag kan köra. Är jag hemomkring kan jag anpassa mig efter väder och underlag men på långresa måste jag räkna med alla former av underlag. Så vad jag väljer när det gäller däck och extra hjälpmedel är helt och hållet kopplat till vad jag vill göra, eller hur stor risk jag vågar ta och att det eventuellt inte kommer att funka så bra. Så det som passar bäst för långkörning (touring) som är min ”melodi” ja det är antingen tvåhjuling med bildubb och skidor eller trehjuling (sidvagn) och bildubb. Kör jag hemomkring kör jag gärna tvåhjuling med både kort- och långdubb men som sagt det är hela tiden ett val att göra beroende på vilka möjligheter till alternativ som finns (eller hur många hjuluppsättningar eller hojar jag kan hålla redo).

Hojen storlek har också betydelse. Med en lättare hoj blir inte varmgången och obehaget lika stort om dubben är för lång på bart underlag. Det innebär att med en mindre hoj, under 200 kilo, så har jag större möjlighet att välja, även om problemen i stort blir de samma. Det är också betydligt roligare att köra med skidor på en hoj som väger under 200 kilo. På tyngre hojar blir skidåkningen mer ett hjälpmedel och stöd att reda ut svåra och besvärliga underlag som när det är moddigt, spårigt och mycket med lös snö.

Dubben och däcken jag använder är valda för att ge bästa optimering. Vi kör bildubb med stålkärna på 2 mm (så kallad eventdubb) som används på eventbilar i Arjeplog, Levi etc. Den har ett lite längre utstick än vanlig bildubb men inte allt för långt. Jag kör även med helt vanlig bildubb (gammaldags med stålkärna) och det funkar också bra men 2 mm dubben är givetvis något bättre. Det finns även skruvdubb (vanligast Best-Grip) som ger ca 2 mm dubbutstick (finns även med längre utstick) som funkar riktigt bra att montera i ett MC-däck. Tyvärr är skruvdubbens stålkärna något tjockare/bredare än bildubbens och det gör att den inte greppar på samma sätt. Hojen är helt enkelt lite för lätt för att orka trycka ner dubbkärnan ordentligt i hårdare underlag. Det funkar men vid test mellan vanlig bildubb och skruvdubb märker jag en stor skillnad i grepp så pass stor att jag avstått skruvdubb om det finns bättre alternativ. Kan också därför vara viktigt att glesa skruvdubben lite mer för att ge ett bättre grepp. Skruvdubben lämpar sig dock riktigt bra för kompletteringsdubbning, funkar riktigt bra även i gamla dubbhål (när jag förlorat dubb). En annan fördel med skruvdubben är också att jag kan skruva i den med hjulet på plats och även ute i fält. Det sistnämnda något många européer på väg upp genom Norge och Sverige testat. Dom stannar helt enkelt på kajen efter att ha åkt av färjan och skruvar i lite dubb för att säkra ett bättre fäste. Ytterligare en nackdel med skruvdubben är priset som landar på mellan 5 – 8,50 kronor per dubb beroende på om de köps med moms i Sverige eller importeras direkt från Kina (nu tar dock tullen ofta ut moms om den inte ingår vid köpet). Priset för vanlig bildubb med borrning, limning och montering hamnar på mellan 3,50 – 4,50 kronor per dubb. Räkna med att du behöver mellan 150 – 350 dubb i ett däck. För få dubb ger större slitage till varje enskild dubb och för många gör att det blir lite besvärligare med ”stålhalka” på bar asfalt, så även när det gäller antalet får jag kompromissa. För min touring körning ligger jag på ca 200-250 bildubb i framdäcket och 300-350 i bakdäcket, det är det som funkat bäst för mig på mina resor.

Däcken jag väljer måste också ha ett mönsterdjup om minst 10 – 12 mm för att dubben ska få plats. Jag väljer också helst däck som har M+S märkning och helst även Silica märkning. Det innebär att gummit i däcken är tänkt för att klara kyligare väderlek. Om jag ska dubba väljer jag inte nått av de sajpade MC däck som finns på marknaden, främst tänkta för tyska motorcyklister som inte får köra med dubb. Är däcket sajpat finns helt enkelt inga hela eller rejäla gummiklackar där jag kan sätta i dubben. I Sverige finns idag inga bestämmelser eller förbud för dubb på motorcykel, förutom för ”rördubb” som var något som fanns i äldre dagar, det innebär att det är okej att köra med både kort och lång dubb. Slitaget blir nog inte heller speciellt stort då en motorcykel inte väger lika mycket som en bil. Men om vi får dubbförbud i en framtid är det viktigt att det ges undantag för MC annars kan det bli stora problem!

Som sagt underlaget vid körning skiljer sig betydligt mer vid vinterkörning än vid barmarkskörning men med rätt val så kan jag ändå njuta härlig MC-touring vintertid. Jag som gillar att ge mig ut på tur till Norge, Jokkmokk eller andra härliga vinterställen har valt att göra detta med antingen en tvåhjulig hoj med bildubb och skidor eller ett bildubbat sidvagnsekipage. Med dessa båda upplägg funkar det i alla väder och på alla underlag och jag blir inte ”fast” på resan, blir kvar någonstans och får invänta bättre väder. Det finns även snökedjor att få tag på till MC och det kan va bra att ha med sig om föret blir riktigt besvärligt. Det har dock enbart hänt med mig en gång men då gjorde dom också nytta 🙂

Så hur du väljer måste helt enkelt avgöras av dig och utifrån var, vart och hur du tänkte dig din vinterkörning. Men har du tänkt att det ska funka bra i alla väder och på alla underlag så är valen betydligt färre vilket gör valet till en form av kompromiss.

Kommentarer är tyvärr avstängda här på hemsidan på grund av att vi måste hålla hackare borta, men kommentera gärna artikeln på mctouring.se’s Facebooksida. Frågor eller andra funderingar, använd epostadressen 🙂

Författare: Hans Rönnegård / mctouring.se / Ronnegard Adventure AB / Epost

Läs mer om vinterkörning, MC-skidor och dubbning på nedanstående länkar!

Berättelser från vinterresor: https://mctouring.se/?s=krystall

Video från vinterresor: https://www.youtube.com/user/mctouringse/videos

MC-skidor, Yllestasmen: https://mctouring.se/mc-skidor/

Dubbade MC-däck: https://mctouring.se/dubbade-mc-dack/

Hur klär jag mig vid vintertouring: https://www.facebook.com/mctouring/videos/1789979231066481/

Allmänt om MC-touring: https://www.mctouring.se

Resor med mctouring.se: https://www.ronnegardadventure.se

mcturing.se på Facebook: https://www.facebook.com/mctouring/

Check Also

MC Mässan 2024

Äntligen var det så dags för den stora nationella MC Mässan att gå av stapeln …