Breaking News

Varma fötter på vinterturen!

GS 10För många är det nu dags att ställa undan motorcykeln och gå i ide några månader, nu när snön börjat att falla, men det finns också de som inte står ut med tanken och fortsätter rulla på året runt. Vinterkörning är annorlunda mot barmarkskörning, i alla fall på is och snö, men ändå minst lika roligt. Självklart är det lite kallare och kyligare vintertid men kan jag köra snöskoter på vintern så ska det väl funka även med MC 🙂

Det behövs självklart lite mer skyddande lager vintertid men har jag bara rätt grejer så att jag håller mig varm och go så är det bara att köra på och njuta av härlig vintertouring. Ett bekymmer och en del av kroppen som är lite mer känslig är fötterna. Vid körning med skidor på motorcykeln så blir även fötterna mer utsatta för slask, snösprut och vind och det gör att det krävs lite bättre grejer för att hålla komforten på topp. Mina vanliga MC-stövlar, av den kraftiga modellen, funkar bra ner till -5 till max -10 grader men där under blir det svårt att hålla sig varm. Framför allt har dom den passformen att jag har svårt att få i en kraftigare och fluffigare strumpa utan att det klämmer, och klämmer det jag då fryser jag nästan direkt. Jag har därför under några år testat lite olika varianter av vinterstövlar där det utlovats komforttemperaturer ner till -40 grader. Jag har faktiskt även provat en sådan variant av stövel i -40 grader och det funkade om jag inte hade längre körpass än 45 minuter åt gången. Bild mctouring.se testar touringTyvärr är det inte ofta det är så kallt så det kan vara svårt att få till bra testturer vid den temperaturnivån men runt -15 och -20 går att fixa till. Även om du kanske inte tror eller tänker på det så är det också viktigt att en vinterstövel håller tätt. Fukt är den absolut värsta fienden när det gäller att hålla värmen och då oberoende av om den kommer utifrån eller inifrån. Det innebär också att stöveln bör släppa ut fukt inifrån men absolut inte släppa in någon fukt utifrån vilket kan vara en nog så svår balansgång. Det jag märkt under mina tester är att det är viktigt att inte välja en för trång eller väldigt välpassande stövel, det ska finnas gott om luft i och runt foten utan det blir ostabilt. Vid MC-körning är ju inte det viktigaste att jag kan gå långt i stöveln så en viss uppflyttning i storlek finns det möjlighet till utan att det blir ett problem. Jag har för de stövlar jag testat legat mellan 1-2 storlekar över min normala skostorlek då också beroende på om modellen är liten eller stor i storlek. Jag har normalt 43 som skostorlek men väljer oftast att ligga på 45 för den här typen av stövlar. Med en mellantjock strumpa eller två tunna kan jag också ha 43 men ska jag ha en lite fluffigare socka i så blir det klart bättre med 45. Fördelen är också att sockan inte blir så hopklämd utan den håller formen och skapar mycket luft mellan foten och stövelns insida. Den luftspalten ger både bättre isolering men också bättre fukttransport av kroppsfukt ut ur stöveln. Ett par av modellerna som jag testat har helt luft och vattentätt ytterskal och jag var ganska säker på att det skulle bli vått i dessa stövlar efter ett tag, men tji fick jag. Det visade sig att den tjocka isoleringen i stöveln ihop med en fluffig socka lät fukten passera upp genom stöveln som i en skorsten. Jag kan känna vid lite varmare temperaturer runt nollgrader att jag balanserar precis på fuktgränsen men i den temperaturen klarar jag mig också bra med mina vanliga MC-stövlar. Men jag måste inte byta för jag blir aldrig riktigt fuktig. Tar jag sedan på mig en tunnare strumpa när det är varmt så finns det ännu mer plats för luften att transporteras bort.

seeland muscher pacStövlarna som jag testat är Muckboot, Powerboots original och SeelandMuscherPac. De två förstnämnda är i princip helt täta i ytterskalet men den tredje modellen har någon form av vattentätt tyg men då också med sydda kanter. Den modellen av stövel SeelandMuscherPac med ett ytterskal och en lös innersko som isolering visade sig direkt vara allt för klumpig på utsidan, den blev helt enkelt lite knöligt att växla med. Min personliga uppfattning är att stöveln inte heller var speciellt bra att gå i på grund av klumpigheten men varm var den och för fiske och snöskoterkörning funkar den nog fint. Den stöveln testade jag inte så mycket mer för MC-bruk. De andra två stövlarna är inte alls lika klumpiga i ytterskalet och den ena Muckboot är inte mycket större än en gummistövel i formen. Den stöveln har neopren som isolerande ytter- och innerskal och tjockleken är inte mycket mer än en centimeter. Den andra stöveln Powerboots är gjuten i ett mjukt plastliknande material med många luftblåsor för bättre isoleringen, där blir också ytterskalet ca en centimeter, men där sitter det också ett tjockt isoleringsmaterial på insidan så den totala tjockleken slutar på drygt två centimeter. muckbootBåda stövlarna verkar också ha en rejält isolerad sula och det är mycket viktigt för värmehållningen vintertid, allra helst då jag står på kallt underlag eller sitter på motorcykeln med kall vind blåsande under fötterna. Jag har inte märkt någon direkt skillnad på sulans isolering när jag jämfört dessa två modeller. Jag har inte heller i övrigt märkt någon avgörande skillnad på dessa två stövlars isolering och värmehållning, det känns också som att fukttransporten funkar lika bra i båda modellerna. Möjligen att jag kan tycka att Muckboot med Neopren kan kännas lite mer instängd och eventuellt fuktig efter en dag med touring, men det är då marginellt. Den enda egentliga skillnaden som jag kommit fram till mellan Muckboot och Powerboots är att Muckboot är lite tunnare i formen, och därmed lite smidigare. Den har även en betydligt stabilare sula och känns inte lika mjuk som Powerboots, kan kanske vara en fördel ur ett säkerhetsperspektiv.

powerbootsSlutsats: Jag skulle välja Powerboots om det bara handlar om komforten men Muckboot när det gäller att få en lite smidigare och kraftigare stövel. Rent värmemässigt har jag inte kunnat märka någon direkt skillnad men då har det inte heller varit extrem kyla vid mina tester, inte mer än -15 grader. Jag kan gissa att Muckboot kanske är något kallare än Powerboots om det fryser till ordentligt men då kopplar jag detta nästan enbart till den betydligt tunnare isoleringen. Fick jag välja båda skulle jag ha Muckboot på turer mellan 0 till -10 grader och Powerboots på turer under -10 grader för den goa komfortens skull. Men som sagt måste jag välja en så blir det dött lopp på grund av den lilla skillnaden så då får smidighet stå mot komfort vid valet 🙂

Leverantör som vi använt för detta test!

ITAB Outdoor – www.itaboutdoor.se

Engelsons – www.engelsons.se

Check Also

MC Mässan 2024

Äntligen var det så dags för den stora nationella MC Mässan att gå av stapeln …