Nytt år nya äventyr, vad krävs då av en MC-försäkring?

2011-07-11 09.38.13_RDet finns många detaljer som skiljer mellan försäkringsbolag men också inom samma försäkringsbolag med olika nivåer på omfattningen. Det är inte alltid lätt att se vad som gäller och när och hur det gäller? Jag behöver ta mig lite tid och sätta mig ner och läsa igenom även det finstilta och utvärdera om det känns rätt för mig eller om jag kanske behöver göra något tillägg? Så varför inte passa på nu när frosten lägger sig på fönsterrutan och det är ytterligare någon månad kvar innan den sköna barmarkssäsongen drar igång igen 🙂

Vad ingår i en MC-­försäkring?
Det finns tre olika försäkringsnivåer, trafik-­, halv-­ eller helförsäkring. Jag är enligt lag tvungen att ha en trafikförsäkring. Sedan är också motorcykelns värde avgörande för vilken försäkring jag bör välja. Med en halvförsäkring så har jag ett gott skydd mot det mesta som kan inträffa. Med en helförsäkring får jag även ersättning för vagnskada (vilket innebär ersättning för skador på själva motorcykeln).

Trafikförsäkring
En trafikförsäkring är det absolut minsta jag måste ha, det är lagstadgat!  Att bara ha en trafikförsäkring är en försäkringsmodell som jag endast bör välja om motorcykelns värde är mindre eller nästan lika med självrisken. Jag får nämligen inte någon som helst ersättning för skador på min motorcykel om det inträffar en olycka. Trafikförsäkringen ersätter endast skador på annans egendom och personskador. Ersättning för personskador får jag dock oavsett om det är jag själv, en passagerare eller en medtrafikant som skadats.

Halvförsäkring
Med en halvförsäkring får jag, förutom det grundläggande skyddet från trafikförsäkringen, ersättning vid stöld, brand och glasskador, där det sist nämnda kanske inte gäller för mig som motorcyklist men vem vet kanske finns det någon konstruktion där ute som passar in 🙂

En viktig bit av halvförsäkringen är också att det ingår räddning/assistans om jag skulle bli stående på vägen, till exempel med motorfel.
CIMG3337Jag får motorcykeln bärgad och jag får dessutom hjälp med transport hem. Detta gäller även för eventuell passagerare.

Jag får också hjälp med eventuella efterföljande konsekvenser i form av hjälp vid kris och rättsskydd. Krishjälpen kan till exempel innebära samtal med psykolog vid trauma. Och rättsskyddet ger mig rätt till ersättning för eventuella advokat-­ och rättegångskostnader. Rättsskyddet ger dessutom samma hjälp vid tvister gällande reparation, köp och försäljning.

Helförsäkring
Om jag äger en motorcykel med ett betydande värde så är en helförsäkring det bästa alternativet. Här får jag förutom det som ingår vid halvförsäkring en vagnskadeförsäkring som ger ersättning för alla skador som sker på min motorcykel. Detta under villkor att jag själv inte medvetet har orsakat skadorna. Ofta kan jag också välja nivå på självrisken och på så sätt påverka vilka premie jag ska betala, högre självrisk ger lägre premie på helförsäkringen.

Bra att tänka på är att om jag är med på någon form av kursverksamhet på bana då är det bra att veta vad som gäller. Oftast har arrangören god kontroll på detta och det brukar finnas speciella ”avtal” mellan arrangören och de olika försäkringsbolagen, men glöm inte att kolla! Gäller då främst vid övningar på bana som är till för att höja och stärka trafiksäkerheten. Vid övningar och arrangemang av mer tävlingskaraktär är det andra upplägg som behöver tecknas men då är det bäst att prata direkt med försäkringsbolagen eller med de organisationer som hanterar tävlingar och organiserar tävlingsdeltagare.

 

Tilläggsförsäkringar
Det är stor skillnad mellan försäkringsbolagen. En del försäkringsbolag har billiga basförsäkringar med flera tillval, medan andra har två eller tre olika nivåer. Själv kör idag med Svedea som försäkringsbolag och där kan jag välja på fler olika nivåer, ett exempel är tillägget XL som ger utökning av försäkringen när det gäller räddnings- och bärgningsassistans dygnet runt helt utan självrisk. Bra för mig som reser mycket både inom landet och utomlands.

Här nedan listar jag tre tillägg som kan vara bra att tänka på och eventuellt skaffa beroende på hur upplägget för säsongen ser ut. Ska jag till exempel åka utomlands, vad behöver jag då för att känna mig trygg på resan?

Assistans
Vill jag ha ett bättre räddningsskydd än det som erbjuds i halvförsäkringen så är tillägget assistans en bra idé. Det finns också speciella assistansförsäkringar som ger hjälp inom en viss utsatt tid i många europeiska länder.2014-01-19 13.09.08 Detta är en stor trygghet för mig om jag ska köra utomlands med min motorcykel och snabbt vill få hjälp om olyckan skulle vara framme. SMC (Sveriges Motorcyklister) ger många bra tips runt resor utomlands på denna länk: Resa Utomlands

Bil vid reparation
Om motorcykeln går sönder kan du få en hyrbil(tyvärr inte motorcykel) under tiden din mc är på verkstaden genom ett extra tillägg. Om du är beroende av ett fordon, till exempel för pendling till och från jobbet, så kan detta vara en bra idé.

Extra värde
Motorcyklar varierar kraftigt i pris och det finns trafikgodkända motorcyklar att köpa allt från några tusenlappar upp till en halv miljon. Vi är också många som hänger på rejält med extra utrustning och den är inte heller alltid så billig, då är det bra att ha sett över försäkringen och ordnat så att omfattningen täcker värdet.

Som sagt det finns mycket att tänka på och nu när jag sitter där hemma i skönaste fåtöljen och kastar in en pinne i brasan så är det ett ypperligt tillfälle att kolla över och läsa igenom både vad jag har idag och vad jag eventuellt skulle behöva ändra.

Check Also

Resor 2021 – Nya härliga MC-touringresor

Reseprogram 2021! Följ med på en härlig upplevelse med MC-touring i fokus. Vi kör resor …