När luften gått ur! Kanske har det aldrig hänt eller så hände det mitt på motorvägen eller längst ner längst bort vid fjordkanten, däcket är tomt och luften har dragit all världens väg. Vad hjälper det då att jag ständigt är omringad av luft men jag har inget som kan hjälpa mig att få in den däcket och få upp trycket igen 🙁
Självklart finns det lösningar på detta och jag kan med hjälp av allt från däcklagningsspray till små elektriska kompressorer återställa lufttrycket igen. Har jag en fullutrustad Gold Wing har jag också en originalmonterad kompressor. Beroende på vilken teknik jag väljer för att återställa lufttrycket så får jag jobba mer eller mindre ansträngt. Det som ger absolut bäst konditionsträning och som nästan oavsett yttertemperatur ger mig mest svettningar ja det är den gamla hederliga handpumpen. Personligen skulle jag säga att den är helt förkastlig då det gäller att återställa lufttrycket i ett tomt MC-däck. För en vanlig cykel räcker den kanske men för ett MC-däck blir det ett onödigt kraftprov. Den elektriska pumpen däremot är väldigt behändig och det finns modeller som är riktigt små och smidiga. Tyvärr har den en annan begränsning som ofta är intimt kopplad till dess storlek, den är för klen. Ett ytterligare problem är att den kräver ström och så pass mycket ström att jag måste hålla motor och laddning i gång på motorcykeln medans jag pumpar. Jag får räkna med att det tar mellan 10-15 minuter att fylla ett rejält motorcykeldäck beroende på modell (självklart också beroende på dimension på däcket men idag tenderar ju dimensionerna att vara väl tilltagna, även på så kallade äventyrsmaskiner. Men då finns det ju istället GAS-patroner, snabbare än så kan det väl inte gå och det är kanske sant? Vid mina tester med GAS-patroner så har det gått åt mellan 4-5 patroner för att fylla ett rejält backdäck till 1,5 kilos lufttryck. Räcker troligen för att ta sig till närmaste mack men enligt min mening så är det en ren nödhjälpare när inget annat finns. Patronerna kostar även en slant så det blir inte speciellt billigt. Det gäller också att få ordentligt tätt mellan ventil och tömningsverktyg för patronen för annars är risken stor att all gas hamnar vid sidan av. Däcklagningsspray eller reservdäck på burk är en annan snabblagningsmetod som till nöds kan funka men som inte är särskilt rolig att ta hand om efteråt, det blir en rejält kladdig fälg. Dessutom har jag ingen möjlighet att fylla på mer luft i däcket om jag bara har sprayflaskan med mig, gäller även vid användning av GAS-patroner när jag gjort slut på alla patroner så är det slut 🙁
Frågan är ju också om jag behöver en elektrisk eller manuell pump, alternativt GAS-patroner, endast som en nödhjälp eller om jag behöver den oftare än så? Har jag använt mina GAS-patroner eller reservdäck på burk så gäller det att snabbt skaffa nya patroner eller en ny sprayflaska ifall jag får behov snart igen. Vid punkteringar, som orsakar sprickbildning, så är det inte ovanligt att lagningen kanske inte blir 100 procentigt tät och då kan det vara bra att kunna stödpumpa på väg till verkstad. Enligt min erfarenhet på resa ett ganska vanligt scenario. På en motorcykel är kanske just däcktryck en av de saker som påverkar min körning mest. Beroende på vilken last jag har, vilket underlag jag kör på och om det är långa motorvägstransporter eller små härligt kurviga vägar så har det stor betydelse vilket lufttryck jag har i däcken, både vad gäller säkerhet och komfort i körningen. Vid körning på grusväg så är lufttrycket i däcken mer avgörande än vad eventuellt mönster i däcken är för normal körning. Om jag normalt kör med 2,7 bak och 2,5 fram så bör jag för att göra grusvägskörning både säkrare och skönare gå ner till 1,8-2,0 bak och 1,6-1,8 fram, då får jag en mycket mer behaglig och komfortabel körning. Detta gäller oavsett vilken typ av motorcykel som jag kör och oavsett vilka (normal) däck som jag har. Någon invänder säkert nu och säger att jag kan gå ner mycket mer i tryck än så och få ändå bättre grepp och det är sant, men för normalkörning och med dagens vanligaste motorcyklar och ganska feta däck så tror jag det kan vara en bra och säker gräns med 1,6-2,0 då funkar det även att köra på asfalt en stund. Märk att jag i denna artikel har fokus på normal touringkörning på väg oavsett om det sker på asfalt eller grus. Börjar jag fundera på häftigare körning och lägre varianter av tryck bör jag också fundera både på att skaffa innerslang och kanske även däcklås, för jag vill ju inte råka ut för att däcket krängs av fälgen.
Okey, nu prata jag inte bara om att fixa luft om olyckan är framme utan också om att justera trycket beroende på vilket underlag jag tänkt köra på. Visst ska jag bara köra någon mil på grusväg är det kanske överkurs att börja ändra tryck fram och tillbaka men blir det en halv dagsetapp på grus är det både skönare och roligare att känna att jag har bra grepp och kan njuta av körningen. Om jag ska lösa detta med hjälp av GAS-patroner så får jag ordentliga problem, det skulle gå åt mängder av patroner. Den elektriska pumpen funkar dock men det tar en del tid varje gång en justering ska göras. Men med en fotpump så går det faktiskt riktigt snabbt och smidigt att göra denna typ av korrigeringar och det tar inte heller mer tid än 3-5 minuter för att fylla ett helt tomt däck beroende på dimension. Jag riskerar inte heller att batteriet tar slut eller att all gasen är tömd utan jag kan göra hur många nya pumpningar som jag nu önskar och orkar. Jag får till och med lite motion på köpet 😉
Som ni redan förstått så har jag efter mina olika tester, av alla ovanstående föreslagna metoder, fastnat för fotpumpen. Ja enda gången jag kan tänka annorlunda är om jag har en sådan motorcykel att jag kan ha med en rejäl mini-kompressor för då är det ett strå vassare, men då pratar jag inte om de här riktiga minivarianterna utan lite större modeller.
Problemet kan vara att få tag på en tillräckligt liten och smidig fotpump, för även här ökar givetvis effekten med storlek på pump. Ju större pump du får med dig ju bättre effekt får du ut. Min kompromiss har landat på en liten fotpump från det tyska företaget Bikers Dream. Deras pump är egentligen specialiserade för vanliga cyklar men pumpen passar också utmärkt för oss motorcyklister. Den är också lagom stor och med sin lilla väska är den tänkt att sättas fast under cykelsadeln på en vanlig cykel. I väskan finns även plats både för ett extra cykeldäck(modell racer) och lagningsmaterial. Istället för cykelslang har jag upptäckt att jag får plats med rensfil och syl för ”snörplugg” samt extra pluggar för flera lagningar, extra ventiler och en liten snillrik slang som underlättar inkopplingen av pumpen mot motorcykelns däckventil. Jag brukar även få ner ett multitool, en rulle el-tejp eller glasfibertejp för att göra reparationskittet komplett. Packad och klar blir väskan 25x15x5 cm. Jag har provat ett antal billigare varianter av en sådan här fotpump och de fungerar också riktigt bra att fylla däcket med men de är ganska veka, lätta att klämma sönder med foten. Jag har lyckats att bryta sönder ett par stycken av billigare modell. Pumpen från Bikers Dream håller helt enkelt ett annat kvalitetsmått när det gäller styrka i konstruktionen och så här långt har jag inte lyckats att knäcka en sådan pump. Men visst det gäller att tänka sig för annars kan olyckan vara framme även här. Om jag ser till att pumpen står plant och att jag sätter den ena foten på fotstödet som kan fällas ut och sedan trycker med den andra foten rakt uppifrån ja då ska det fungera bra utan missöden 🙂 Det går även att justera pumpen i två lägen ett som ger mycket luft vid varje pumptramp och ett som ger bättre utväxling vid höga tryck. Jag tror dock detta är mer användbart för vanliga motionscyklar där trycket kan ligga ända upp mot 10 kilo, men för våra motorcyklar med tryck mellan 1,8 – 3,0 kilo funkar det nog bäst med läget som ger mest luft och minst pumptid.
Märk att när det gäller däcklagning vid punktering så pratar jag här om slanglösa däck. Om jag har slang i däcken så finns det nog bara två metoder att tillgå för reparation vid punktering, antingen provar jag ”nödåtgärden” punkaspray(reservdäck på burk) och hoppas att det fungerar eller så byter jag innerslang. Att försöka lappa en innerslang idag är nästan ogörligt då de innehåller alldeles för mycket plast/silikon. Som ”nödlagning” kan det kanske funka men räkna med att lagningen till sist släpper. Så kör jag med slang bör jag, förutom pump, ha med mig extra slang, punkaspray och däckverktyg för att lossa däcket. Använd lämpligen stödet på motorcykeln som ”hjälparm” för att klämma av däcket från fälgkanten (funkar riktigt bra på BMW 1200GS). Fotpumpen fungerar dock utmärkt att använda även på däck med innerslang då det gäller att fylla med luft 😉
Fotpumpen från Bikers Dream kan du köpa hos flera större MC-handlare, den går även att få med KTM och BMW logga men då kostar det ytterligare ett antal kronor. mctouring.se har också tagit fram ett komplett kit som innehåller både pump, ventilslang och däcklagningsverktyg. Läs mer här nedan 🙂
Se video med visning av däcklagning med ”snörplugg” – i verkliga livet!