Laddad för MC-touring – Test pågår Ja nu har jag passerat 150 körda mil på elhojen Zero FX 2018. Jag kan fortsatt säga att det är en både märklig och speciell känsla att glida fram utan vibrationer och de normala ljud som vanligtvis hörs från petroleummotorer. Kontakten med både motorcykel och vägen är mer direkt och körkänslan ges en helt ny dimension. I jämförelse mellan en elbil och elhojen så är upplevelsen att skillnaden är betydligt större mellan en konventionell MC och elhojen än vise versa för bilar 🙂
Beroende på körstil så påverkas förstås hur långt jag kan komma på en laddning och efter dessa första 150 mil så verkar det vara mellan 10 – 15 mil. Du behöver inte gasa allt för mycket innan sträckan du kan köra sjunker men tar du det lugnt och håller hastigheten så är det heller inget problem att nå 12 – 14 mil. Jag har provat att köra tomt två gånger och det går att köra 2 – 4 kilometer med 0% på mätaren, kan kanske ses som någon form av reservtank om än kort. Det jag dock har lärt mig är att jag inte ska kika så mycket på procentmätare för batteriet utan det är bättre att kika på ”Range” mätaren, alltså hur långt jag har kvar att köra på återstående batterikapacitet. Egentligen kan jag också fundera på vad det är som skiljer mellan en vanlig bränslemätare och kapacitetsmätaren för ett batteri, båda visar ju hur mycket som finns kvar, ändå stressar den sistnämnda mer? Jag tror det som stressar med ett elfordon är att jag kan följa exakt hur mycket som försvinner från kapaciteten i form av nedräkning procent för procent istället för en visare som visar ungefär hur det ligger till 🙂
Genom att istället kika på ”Range” mätaren (räckviddsmätaren) så får jag en bättre indikation på hur långt jag har kvar att köra. Det intressanta är att det kan stå 80 km från start och i flera mil! Beroende på tidigare körstil så räknar hojen ut rimlig körsträcka och har jag gasat hårt tidigare så håller hojen ner rimlig körsträcka/räckvidd men kör jag lugnare igen så räknas inte heller sträckan/räckvidden ner direkt, den kan till och med räknas upp. Men genom att hålla koll på ”Rangen” så vet jag hela tiden hur långt jag har kvar att köra och det är den bästa informationen att bygga körningen på. I många elbilar idag kan jag få den här informationen presenterad i GPS:en som då visar hur långt jag kommer med avseende på angivet mål och dessutom var jag har laddningsstationer efter vägen.
En riktigt bra sak med laddningen på Zero FX är sladden som jag behöver för att ladda via ett vanligt eluttag 220 Volt/10 amper. Jag tänkte Zero det är amerikanskt och lika med ”Apple” så det är säkert en dyr specialsladd. Men ”icke sa nicke” det är en helt vanlig apparatsladd. Så har jag glömt sladden är det bara att låna en sladd från nästan vilken TV eller dator som helst. Dessutom har jag själv en en hel kartong här hemma med återvunna sådana sladdar från tidigare kasserade elutrustning 🙂
Fortsatt får jag också vara rejält imponerad på axet från stillastående. Ja det skrämmer mig faktiskt lite. För om alla fordon har den här typen av ax i rondeller och trafikljus då kan det bli ganska farligt. Fördelen är förstås att det går riktigt kvickt att kasta sig ut en i lucka men det riskerar också att minska säkerhetsmarginalerna och det är kanske inte till det bättre. Väl uppe i fart så märks det väl att det ”bara” är 45 hk i en Zero FX så då är axet mer modest, men som sagt det är 0 – 50 som imponerar och som även gör att jag når 100 på runt 3 sekunder i sportläget. Som med alla elmotorer så har jag all kräm direkt och jag behöver inte uppnå något speciellt varv innan det sticker, risken är också minimal att det skulle bli nått tjuvstopp eller en missad växel.
En annan sak som jag måste lära mig att tänka på är att jag inte hörs så bra. Som förare av ett elfordon och då allra helst något så smått som en cykel, moped eller MC så måste jag vara beredd på att jag inte är uppmärksammad. Det är jag som förare som måste ha den här kontrollen jag kan inte lita på att övriga fotgängare eller trafikanter ens har en chans att hålla den uppmärksamheten. Med tanke på detta så är det kanske inte helt fel att fundera över om elfordon skulle ge ifrån sig någon form av ljud, det behöver ju inte vara speciellt högt men ändå något som ger större möjlighet till upptäckt kanske framför allt vid körning i stadstrafik.
Men den absolut sista och helt avgörande kunskapen efter 150 körda mil är att hur jag än gör i garaget när jag ska välja fordon för min färd så blir det alltid en förlust om jag inte väljer Zero FX. Eftersom den nu står i garaget så kan det inte bli på något annat sätt, det är väl bara trampcykeln som står bredvid som kan slå den 😉
Hans Rönnegård // Testförare / mctouring.se