Breaking News

Dagbok – Resan Till Jokkmokk

MC-touring när den är som bäst på snö och is! Varje år i början av februari så är det dags för en av årets stora höjdpunkter vintertouringresan. Vi brukar dra till Norge en vecka i början av året och där besöka Krystall-Rallyträffen men i år fick det bli något annat. Jag har under en längre tid tänkt att en resa till Jokkmokk och marknaden där måste vara ett perfekt vintertouringarrangemang. Så i år när vi lyckades att få tag i en stuga för sex personer på campingen i Jokkmokk då var det dags. Tack Lars för att du fixade stugan 🙂 Vill jag uppleva härlig vintertouring så kan det kanske inte bli mer snö- och issäkert än att dra 100 mil rakt norr ut. I år blev det också extra lyckat då vi haft riktig vinter även på mina breddgrader runt Siljan ända sedan i slutet av november. Så välkommen att följa min dagbok från resan, från Gagnef till Jokkmokk och hela vägen tillbaka 🙂

Vi var sex stycken som samlades i Gagnef på kvällen den 28 januari. Det blev en gemensam övernattning där för vissa av oss innan det var dags att starta resan på morgonen den 29: e. Första destinationen var Hammarstrand en rejäl tur på drygt 40 mil. Eftersom vi uteslutande färdas på det mindre vägnätet på vägar med tresiffriga nummer eller inga nummer alls så tar det också lite längre tid. Vi blev tre sidvagnar, två tvåhjulingar med skidor och en Can Am som slöt upp på morgonen. Turen tog oss upp via Leksand, Rättvik, Furudal, Färila till Ljusdal. Från Ljusdal tog vi upp över skogen till Ängebo och Naggen innan vi hittade ner till Ljungans dalgång vid Torpshammar. Här fortsatte nu resan över Sörbygden till Kälarne där vi tog av mot Ragunda och sista biten in till Hammarstrand. Klockan hann bli en bra bit in på kvällen och efter en utsökt middag på hotell Hammarstrand fick vi oss en god natts sömn. Tyvärr fick vår vän på Can Amen vända hemåt redan första dagen av olika orsaker. Live video från starten!

Så långt hade det inte varit någon direkt kyla utan temperaturen höll sig runt minus 10 grader. Det gjorde också att det inte var några direkta problem att starta hojarna efter den första utevistelsen på resan. Live video från Hammarstrand! Tyvärr stod lyckan oss inte bi så länge utan redan några kilometer utanför Ragunda slutade en av hojarna att ladda 🙁 Efter en del letande och skruvande konstaterade vi att det inte var generatorn utan det måste vara något glapp. Vi smorde med W40 och klämde och drog lite i kablarna så laddade hojen igen 🙂 Men kommer en så kommer flera! När vi skulle köra igen så startade inte en av tvåhjulingarna batteriet var för klent. Vi kunde efter lite mätning konstatera att batteriet var i dåligt skick 🙁 Efter lite hjälp med startkablar så fick vi även igång den MC:n. Väl framme i Långsele så hittade vi både en bensinmack och en MC verkstad. Det var inte någon direkt rusning i verkstaden(!?) så vi fick god hjälp att hitta ett batteri på Mekonomen i Sollefteå. Så medans delar av gänget fortsatte resan mot Näsåker så var vi två som körde via Sollefteå och hämtade ett nytt färskt batteri 🙂

För att undvika de större vägarna körde vi på västra, eller ska vi säga södra, sidan om Ångermanälven upp mot Junsele. Efter halva vägen på den sidan så stod, väldigt lämpligt, Örjan och Inger med husbil och bjöd på smörgås och kaffe, ett välbehövligt stopp efter morgonens vedermödor med laddningsproblem och batteribyte. Efter den goda kaffepausen och genomfört batteribyte (man bör ju vänta minst 30 minuter när batteriet är helt nyfyllt 🙂 vinkade vi av Örjan och Inger och fortsatte vår tur upp mot Junsele.  Live video från Junsele! Från Junsele körde vi sedan mot Åsele där vi tog chansen och fick oss en något sen lunch. Nu hade vi bara runt 9 mil kvar fram till Lycksele där vi bokat en stuga på campingen. Här fick vi även möjlighet att koppla upp våra motorvärmarsystem som består av defrosterelement på 150–200 watt som hängs upp under oljetråget. Kanske inte så mycket effekt men ändå det där lilla som gör att motorn inte är helt genomtjälad. Gäller bara att se till att motorn inte läcker olja 😉

På onsdag morgon var det så dags för sista etappen upp mot Jokkmokk.  Live video från Lycksele! Vi fortsatte då efter väg 365 upp till Norsjö där vi tog av och körde via Kusfors till Jörn. Vi följde sedan norra stambanan hela vägen upp till Storsund strax söder om Älvsbyn. Här tog vi en genväg över skogen till Vistträsk och det blev den minsta och även minst plogade vägen på vår resa, men vad gör man inte för att gena 15 kilometer 😉 Live video från genvägen! Från Vistträsk fortsatte vi upp till Piteälvens dalgång och Vidsel där vi intog dagens lunch. Strax utanför Vidsel finns det sedan en väg över skogen till Harads och den passade fint in i vårt koncept. Liksom många andra vägar under resan bjöd den bästa tänkbara vinterväglag och ingen mötande trafik. För att slippa köra direkt ut på riksväg 97 i Harads så tog vi vänster strax innan byn och körde längs småvägar ytterligare en bit innan det inte fanns någon återvändo för den fortsatta resan mot Vuollerim och Jokkmokk. Efter den lilla vägen fick vi dock uppleva närkontakt både med ren och älg men utan större bekymmer. Väl i Vuollerim så mötte Mats upp och tillsammans med sin bror där det bjöds på kaffe på gården där de en gång föddes. Mats skulle nu följa med oss upp till Jokkmokk och vara vår lokala guide, dock körande på fyra hjul.

Nu hade vi drygt fyra mil kvar till Jokkmokk så efter en tankning av cyklarna så bar det av igen. En mil utanför Jokkmokk så blev det ett högst ofrivilligt stopp. Trots att vi höll god uppsikt efter ”dikesrenarna” så var det en som lyckades kasta sig ut precis när en av sidvagnarna passerade, det small bara till 🙁 Hojen fortsatte dock rakt fram med föraren i upprätt ställning men bakom ekipaget låg en stendöd ren. Tur i oturen var nog att det var ett av sidvagnsekipagen som smällde för skadorna blev små på vagn och hoj och orsakade ingen omkullkörning. Tråkigt ändå att det händer och renen dog som sagt direkt. Efter samtal med polisen så kunde vi till slut fortsätta de sista 10 kilometerna fram till Jokkmokk. Polisen återkom igen efter 10 minuter och uppgav att vi gett fel registreringsnummer för det var registreringsnumret för en motorcykel! Vi undrade förstås vad det var som var fel och så var det klart med det 😉

I Jokkmokk hade vi en campingstuga med två våningssängar och en bäddsoffa för det facila priset av 1700 kronor per dygn, jag tror priserna skjuter lite höjden inför Jokkmokks Marknad :O I Lycksele, natten innan, hade vi en trerumslägenhet/parstuga av ett mycket lyxigare slag för 1200 kronor dygnet. Live video från Jokkmokks Camping!  Torsdag morgon då slöt även Amarone från Boden upp så nu hade vi två ”lokala” guider på plats. Så när väl klockan slagit 10 så var det dags att ge sig ut i marknadsvimlet. Torsdag är nog en riktigt bra dag (startdagen). Live video från jokkmokks Marknad! Det var alldeles lagom med folk och ingen jätteträngsel. Vi fick uppleva både renrajd och renrace och även en värmande stund i storkåtan. Tyvärr var det kanske ingen riktig vintermarknad i år då temperaturen hölls runt blyga 12–14 minusgrader, normalt ska det vara 20–35 grader kallt säger dom med erfarenhet 😉 Jag kan väl säga att vi ändå var nöjd med den temperatur som bjöds 🙂 Live video från renracet!

På marknaden fanns mycket att se och även köpa och jag kan säga att fokus låg mycket på friluftsliv som jakt och fiske men också värmande kläder och utrustning. Det blev både nya sockor och ullsulor med extra näverinlägg (något jag letat efter i många år, finns inget som slår kombinationen näver och ull). Ett par knivar blev det också, man vet ju inte hur hett det blir framåt natten 😉 Givetvis fanns också fin samesljöd och en och annan present försvann också den ner i packningen, det gäller att preparera för kommande år 😉 På kvällen, efter att marknaden stängt, så smög vi oss in vägen förbi avspärrningarna fram till torget med våra motorcyklar för att få riktigt fina bilder. Lika livat som det var på dagen var det nu lugnt på torget och kanske hade alla dragit sig in i värmen för nu var det mellan 15–20 grader kallt.

Efter ytterligare en natts sömn så var det dags att köra söder ut igen mot varmare trakter, vi måste tyvärr försöka vara hemma igen senast söndag. Det var runt 20 minus på morgonen så lite bistert var det men vi var väl klädda. Första stoppet blev direkt utanför Jokkmokk ca 5 kilometer söder över efter E45:an vid Polcirkelmonumentet. Live video från Polcirkeln! Det blev ju inget foto i mörkret på vägen upp så då fick det istället bli ett nu på vägen ner. Första delen av dagens etapp tog oss sedan ner mot Arvidsjaur men det blev ett fickastopp innan dess i Kåbdalis. Där fanns nygräddade kanelbullar på cafét och de hade även halva priset på all glass i boxen 😀

I Arvidsjaur blev det lunch och tankning innan vi nu åter letade oss ut på det mindre vägnätet ner mot Malå och Rusksele för vidare färd till campingen i Lycksele. Live video från Malåvägen! Från Lycksele gick sedan resan vidare mot Junsele och Ramsele men innan vi hann ända fram till Ramsele så lyckades vi få ett kedjebrott på resans enda kedjecykel, det var kedjelåset som gick helt av!? Efter en koll i närmaste stuga och lite sökande på Facebook så hamnade vi till slut hos samma kille i Ramsele som dessutom hade ett kedjelås på hyllan! Han tog bilen och körde 15 kilometer och levererade låset som gjorde susen och vi kunde köra vidare. Det finns alltid en biker inom räckhåll beredd att hjälpa 🙂 Stort tack till dig Jonny! Nu fortsatte resan från Ramsele över Lugnsjön och Borgvattnet ner till Stugun. I Stugun blev det sedan en sen lunch. Från Stugun drog vi upp på skogen igen och ner till Gällö men där hände tyvärr nästa missöde. Troligen hade kedjan fått sig ytterligare någon smäll eller brottanvisning då den gick av senast för nu brast den igen på ett nytt ställe. Tyvärr alldeles för sent på dagen men direkt utanför campingen i Gällö så det blev att ta in där för Göran Africa Twinen och beställa skjuts hem 🙁 Tråkigt när det blir så men det är också en beräknad del av äventyret även om givetvis helst slipper sådant. Vi andra fortsatte sedan, rejält försenade, från Gällö ner över Våle till Överturingen och vidare mo Rätansbyn på resan absolut bästa vägar 😀 Stor eloge till den som plogar Gällö, Våle och ner till Överturingen! Därifrån gick turen upp över Vemdalsskalet och ner till Hede där vi hade vår sista övernattning på Sonfjällsgården. Det blev som sagt sen ankomst men köket ställde upp och runt 23 på kvällen så kunde vi inta en fantastisk middag, som bestod av det bäst tillagade lamm jag någonsin ätit! Stort tack till er på Sonfjällsgården 🙂

Natten blev riktigt god efter den strapatsen och skönt var att vi inte hade så bråttom iväg på söndag morgon utan vi kunde njuta vår frukost, eller det kanske vi inte skulle ha gjort? Nu var det 27 grader kallt och alla hojarna startade utom en! Den var riktigt kinkig och det tog runt en och halv timme innan vi till slut fick igång den. Live video från Hede och Sonfjällsgården! Men nu lyste solen och trots kylan så var det idel leende på läpparna när vi körde ner mot Sveg och vidare över Lillhärdal till Älvdalen där vi precis hann med att få ta del av den goda buffén på hotellet, vi skrapade faten 😉 Sista biten kördes på västra sidan om Siljan från Mora ner till Gagnef (den absolut sämst underhållna vägsträckan på hela resan, bedrövlig är bara förnamnet 🙁 Väl i Gagnef fick vi skotta snö i en timme innan vi kom fram till garage och bilar med släp. Det hade snöat rejält några dagar tidigare och det låg runt 35 centimeter tung snö på uppfarten. Men om inte annat så värmer snöskottning men det gör också minnena från en riktigt härlig vintertur till Jokkmokk 🙂

En riktigt skön vintertouringhälsning från Göran, Harri, Lars, Patrik och dagboksförfattaren Hans

Hans Rönnegård / mctouring.se / Ronnegard Adventure AB / E-post

Kommentarer eller andra synpunkter kan gärna lämnas på resans Facebooksida 🙂 

Så länge resan pågår är målet nått 🙂

 

Check Also

MC Mässan 2024

Äntligen var det så dags för den stora nationella MC Mässan att gå av stapeln …