Så här på höstkanten kan det vara bra att kika lite närmare på hur det ser ut med synligheten men också hur jag själv ser när jag är ute och kör min motorcykel mörka dagar och kvällar. Det finns många lagar och regler som styr på detta område men också mängder av olika teknik som kan skapa ljus med både låg och hög effekt. Just tanken på effekt kan jag också se ur dubbla perspektiv, antingen så tänker jag på effekten av det ljus som jag kan skapa eller så är jag mer påverkade av hur mycket effekt mitt ljus tar. Med anledning av det sistnämnda så har tillverkarna idag mer och mer börjat att tala om Lumen istället för effekt när jag vill veta hur mycket ljus jag får. Tyvärr är inte det gamla begreppet med Watt direkt gångbart då det finns många olika tekniker för att skapa samma Lumen men med helt olika Watt/effekt. I denna artikel vill jag lyfta fram några exempel både på hur jag kan bli mer synlig men också vad jag kan göra för att få bättre ljus på min motorcykel.
Hur kan jag göra mig mer synlig?
Ett ämne som ofta skapar stor diskussion är gula västar. En styggelse tycker vissa och en självklar livförsäkring tycker andra. Hur som, så är det nog ganska givet att en gul väst hjälper till att lysa upp på samma sätt som mångas andra ljusa färger.
Bäst fungerar då de ljusa färger som jag normalt inte hittar i naturen eller ute i vårt samhälle, färger som sticker ut helt enkelt. Kompletterar jag detta med reflexer så blir jag mer synlig både i dagsljus och i mörker. Hur långt det däremot skyddar ja det är inte lika lätt att svara på? Jag kan berätta om ett test som ändå visar på en viss effekt med ökad synlighet. Jag har vid flera tillfällen kört med en gul väst som är uppmärkt på samma sätt som polisens gula västar, med blått band upptill där det står ”BMW MC” istället för ”POLIS”, och även denna marginella skillnad mot en vanlig helgul väst ger effekt. Uppmärksamheten ökar ytterligare ett antal grader från mina medtrafikanter med polisvarianten och det borde ju vara ett tecken på att de även sett mer. Visst det där med ”polismodellen” pekar väl också mot ”ögontjäneri” men jag syns ju i alla fall och det är väl huvudsaken. Men om då alla motorcyklister kör med gul väst då sticker jag ju inte längre ut, eller? Jag sticker inte ut bland motorcyklister men jag sticker ut i mängden av alla andra fordon och det var kanske själva grejen 🙂 Gul väst anpassad för motorcyklister kan du köpa från t.ex MCSafe.se men också många olika klubbar som tagit fram lämpliga former och kvaliteter.
Det pågår också, just nu, ett forskningsprojekt med att testa gult ljus dagtid på motorcyklar för att öka synligheten. MC Safe heter företaget som tagit fram en plastskiva som ger gult ljus om den sätts framför strålkastaren på en motorcykel. Ytterligare en effekt som detta ger är att kanten på själva plastglaset lyser starkt och intensivt och om det kompletteras med olika fräsningar så kan ljussignalen styras i olika riktningar och ge ett mycket bra sidosken. Just nu har MC-Safe stöd av ett forskningsprojekt på VTI(Statens Väg- och Transportforskningsinstitut) som ska försöka klarlägga vilka effekter det ger. Plastglaset skyddar också lamphuset mot stenskott. Vid mörkerkörning är det lätt att ta av med hjälp av snabbfästen. Läs mer på MCSafe.se och beställ om du är intresserad av ett glas till hojen. På bilden visas en variant där det finns ett uttag för helljuset med en klar plastbit. Om jag kör i mörker så uppfattar det mänskliga ögat gult ljus som svagare än vitt även om det är samma Lumen som levereras, det är i alla fall min personliga upplevelse.
Andra sätt att öka synbarheten är att köra med helljus även på dagen eller att använda dimljus eller så kallade DRL-ljus tillsammans med det obligatoriska halvljuset. Risken med att göra så är förstås att det kan blända mötande trafik men många resonerar som så att bättre det än att jag inte syns. Att köra med helljus dagtid och vid möte är dock inte tillåtet. När det gäller bruket av varselljus/dimljus/DRL-ljus i kombination med halvljus så finns det många frågetecken vad som egentligen gäller? När det gäller bilar så får jag använda ovanstående ljus istället för halvljus men bara istället för jag måste alltså ha halvljuset släckt om jag har varsel-, dim- eller DRL-ljus tänt. För motorcyklar gäller dock inte detta utan ett EU-direktiv gör att det är tillåtet att använda varsel-, dim- eller DRL-ljus tillsammans med halvljuset, det behöver inte heller vara dimma eller dåligt väder och de kan vara riktade rakt framåt. Alltså de behöver inte vara riktade nedåt i en viss lutning.
Anledningen till denna avvikelse ska vara att det inom EU anses göra ett tvåhjuligt fordon som MC mer synligt. Svenska myndigheter vill egentligen att samma regler ska gälla både för bil och MC men måste här backa på grund av EU-direktivet. Direktivet säger även att det är ok att använda denna kombination i mörker men här har svenska myndigheter gjort en egen tolkning och tillåter inte en sådan användning. Vad som är godkänt och inte kan dock vara en hel vetenskap, men om jag har varsel-, dim- eller DRL-ljus monterade på hojen från fabrik så borde det inte möta några hinder utan jag kan lugnt använda dom tillsammans med halvljuset för att bli mer synlig. Tyvärr är det inte många bilister som känner till detta undantag för MC så jag får räkna med att även fortsatt utstå en hel del blinkningar.
Här nedan följer ett utdrag ur Trafikkungörelsen vad gäller ovanstående spörsmål.
Trafikförordning (1998:1276)
71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.
Länk till hela förordningen (kanske kan vara intressant läsning någon mörk och kulen kväll): Trafikförordningen (1998:1276)
Monteringen av dessa varsel-, dim- eller DRL-ljus ska vara i en kombination av två ljus på fyra-, tre- eller tvåhjuligt fordon men kan också bestå av endast ett ljus på tvåhjuligt fordon.
Är det någon som lyckats att få fram mer information i ämnet så kommentera gärna!
Men hur gör jag då för att själv se bättre?
Att många motorcyklar har ett riktigt dåligt halv- och helljus har många motorcyklister fått erfara, men det finns undantag. Orsaken till detta är nog ganska enkel och det är att merparten av oss motorcyklister använder våra fordon under dagtid och helst även när solen skiner. Jag tror inte att strålkastare och ljus står högt i prioritering hos våra motorcykeltillverkare, tråkigt nog. Jag säger tråkigt nog för idag finns det teknik som är både strömsnål och inte kräver stora ytor men som kan ge ett helt fantastiskt ljus. Det borde innebära att även en motorcykel med ganska enkla medel skulle kunna grundutrustas med ljus som var helt acceptabelt. Tack och lov så finns det en eftermarknad och det gör att jag med ganska enkla handgrepp kan få till ett klart bättre ljus. Vad kan jag då göra?
- Sätta i starkare utbyteslampor (extremare tillverkning! högre watt!)
- Konvertera original halogenljus till Xenon
- Komplettera med DRL-ljus
- Komplettera med extraljus
Starkare utbyteslampor
I detta fall byter jag ut mina H4 eller H7 lampor mot nya med antingen ett extremare ljusutbyte eller med ett högre watt-tal, då är det oftast 80/100 istället för 55/60 watt. Enkelt, snabbt och inte speciellt kostsamt förutom att ”Extrem” lampor oftast kostar det tredubbla (Extremlampor har samma watt-tal som originallampor men ger ett betydligt bättre ljusutbyte). Effekten blir mer ljus men också mer värme. Extremlampor med samma watt-tal som original är godkända att använda i trafik men högre watt-tal är inte godkänt även om kontrollen inte är särskild god. Värmen är dock ofta det stora problemet och helst då i små motorcykelreflektor där risken är stor att lampan brinner av i förtid eller att reflektorn tar skada på grund av värmen . Jag har en känsla av att Extremlampor är mycket mer känsliga för stötar och skakningar och riskerar därför också lätt att gå sönder i förtid.
Xenon
Är en ganska avancerad teknik men som med mindre effekt(watt) ger mer Lumen. Här finns det många olika fabrikat på lösningar där jag kan byta ut originallampan H4 eller H7 (vanligast) mot en Xenon-lampa. Resultatet brukar bli ett klart starkare ljus med mer Lumen men tyvärr är de flesta av dessa kit inte godkända för halvljus pga den ljusbild de ger. Det blir ju inte heller optimalt då inte själva strålkastaren med reflektor etc. är byggd för Xenon-lampor. Konverterar jag enbart helljuslampan så är det OK att köras så. Tyvärr tar elektroniken till Xenonlampan en del plats vid konvertering/utbyte och det gäller att hitta en lämplig plats för den.
DRL-ljus
Dessa ljus, ofta kallade dimljus, kan vara bra för att skapa ökad synlighet i dagsljus men de ger oftast inget bättre ljus för mitt eget öga, i alla fall inte på längre avstånd (kort och intensiv ljusbild). Tillsammans med övriga ljuspunkter så bidrar dock ljuset självklart till helheten. Huvudsyftet är dock att ge ökad synbarhet bland övriga trafikanter.
Extraljus
En anna metod är att komplettera helljusbilden med extra lampor/strålkastare. Idag kan jag välja mellan konventionella med halogen eller Xenon och LED, de sistnämnda något som kommer mycket starkt och som slår det mesta som tidigare funnits på marknaden även så Xenon. Nackdelen med Xenon för oss motorcyklister är att det ofta krävs en rejäl reflektor för att få till det där riktigt goa ljuset (stor diameter på lamphuset) och alltså svårt hitta lämplig plats på hojen. Vill jag ha det bästa LED-ljuset så får jag dock slanta upp rejält då dessa inte är billiga, men priserna sjunker snabbt och inom en snar framtid har nog LED tagit över det mesta vad gäller både originalbelysning och extraljus. Viktigt att tänka på när jag köper LED är vilken typ av ljusbild som lampan ger. Det kan vara imponerande med en ljusbild som når 500-1000 meter bort men om ljusbilden bara är någon meter bred så blir det bara en en enda stark och smal stråle framåt, typ sökarljus. För att avhjälpa detta så finns det LED ljus som både ger en lång och smal ljusbild kompletterat med reflektorer som också ger bredd, jag har alltså flera olika reflektorer i samma lamphus.
Jag måste också tänka på att själva lamporna inte blir speciellt varma men att elektroniken som hör till behöver ha bra kylning. Den blir inte direkt het men den får inte bli för varm då riskerar den att förstöras. Tittar jag på de LED ljus som finns på marknaden idag så är det för det mesta stora kylflänsar på lamphuset som ofta är byggt i aluminium. Eftersom lamporna inte heller blir så varma så kan det vara ett stort problem när jag kör i snöväder. Snön smälter helt enkelt inte på lampglaset utan det växer bara på med en slaskig issörja. Jag har testat detta och det innebar att jag tvingades göra rent lampglasen var femte kilometer för att ha någon nytta av lamporna. I framtiden så kommer vi nog att få se mer av LED ljus där både glaset värms upp (kanske för att kyla elektroniken genom glaset?) men där jag också steglöst kan reglera ljusstyrkan antingen manuellt eller där lampan själv avgör styrkan efter omgivningens ljus. Viktigt dock att tänka på är att det är skillnad på olika typer av LED dioder, det finns riktigt billiga och det finns dyrare varianter och skillnaden märks både i ljusstyrka och livslängd. Jag har redan haft LED lampor som brunnit slut där LED dioden gett upp och det inte ens efter 500 timmar. Ett fabrikat som nämns mycket är CREE Led’s som helt klart sticker ut och gör LED dioder av riktigt bra sort men utvecklingen går fort så det gäller att vara uppmärksam. Ytterligare en stor fördel med LED är att det inte krävs speciellt stora reflektorer, alltså mycket mer lämpligt för montage på hojen 🙂 Jag har fått ficklampor presenterade för mig som inte är större än en vanlig stavlampa men ger ett ljus som fyra stora extraljus på en bil! Diametern på reflektorn var ca 10 cm! Men smakar det så kostar det, cirka 4500:-! Men jag håller koll för priserna sjunker snabbt med den ökade tillverkningen. Så i framtiden kan det bli så att med två extraljus på hojen, 10 cm stora, så har jag ett ljus motsvarande åtta stora konventionella extraljus med halogen, alternativt ett enkelt helljus där jag kan variera styrkan från ett till minst sex ”extraljus”. Framtiden ser ljus ut 🙂
Vid montering av extraljus/dimljus så bör jag använda ett extra relä som gör att jag kan mata extraljusen/dimljusen direkt från batteriet med egen kabel. Jag brukar välja att ta styrström till reläet från halvljuslampan om det gäller dimljus men från helljuslampan om det gäller extraljus. Jag har gjort så även på de motorcyklar som har så kallat CANBUS system och utan problem. Själva lampan i lamphuset matas ju fortsatt av vanlig ström (plus och minus) även om själva styrningen sker genom CANBUS (datorstyrt). Jag har köpt en reläsats från Biltema.se för 99:- där alla kablar är klara, det enda jag gjort är att anpassa längden för kablarna till min motorcykel och så har jag bytt brytaren mot en vattentät från Kjell.com.
Här är också en liten video upplagd på Facebook som visar hur skillnaden ser ut mellan halv- och helljus original samt på slutet i videon två visningar med LED extraljus på två gånger 35 watt. Märk speciellt att skillnaden mellan halv- och helljus nästan enbart kan urskiljas av att man hör omkopplingen i videon, skillnaden i lyse syns knappt!
Kontakt med författaren: Hans Rönnegård
Här nedan har jag listat några olika länkar till leverantörer av extraljus med starkt fokus på LED men också Xenon och konverteringssatser för Xenon. Halogen är nog inte lika intressant längre men självklart finns det även sådant:
Lite bilder på olika lamphus med diameter max 5-12 cm men med 10-35 Watt LED och upp till 3000-4000 lumen :