Rekommenderat i webbshoppen!

I väntan på våren så njuter vi härlig MC-touring!

DCIM101GOPROFör oss motorcyklister är det oftast säsongen med stort ”S” som står i fokus men det finns också andra säsonger och hur det nu än är så passar alla lika bra för härlig MC-touring 😉 Årets vintersäsong har dock inte varit en av de bästa. Vi fick en extra lång och härlig höst som gav oss möjlighet att sträcka ut barmarkssäsongen ända fram till jul och det är ju helt okej, men visst är det härligt också med lite snö som lyser upp i det djupaste vintermörkret. 2015/16 fick vi vänta till efter jul innan det blev någon vinter att tala om, men den som väntar på …  Till slut kom den och då med besked med ner mot minus 25-30 grader i vår del av landet(mellansverige)! Runt trettondagen fick vi chansen att göra vår första riktiga vintertur med minus 20 grader på vägen ut och med 2-3 decimeter nysnö på vägen hem, men det är ju så det ska vara när det är vinter 🙂

Årets höjdpunkt vintertid är som alltid vår resa till Norge med ett besök på Krystall-Rallyträffen som 2016 hölls i Röros. På grund av Röros marknad så hade träffen flyttats från vecka 6 till vecka 8 och tur var det för vecka 6 bjöd på riktigt blötväder, med slask och plask, men vecka 8 blev riktigt fin. Vi blev till slut sex personer som slöt upp för att göra en femdagars tur till den norska fjällvärlden med nedslag för boende i Transtrand/Sälen och Enden/Sollia innan vi nådde Röros. Det var tre sidvagnar och tre soloekipage med Sergio som den riktige tuffingen med bara bildubbat, de övriga två Per-Lennart och Patrik, hade förstärkt med skidor vilket är ganska bra när det bjuds varierande underlag. Bildubbat kör vi för att kunna köra även på större vägar där asfalten tittar fram. DCIM100GOPROGOPR3545.Långdubb/endurodubb ger bättre fäste på snö och is men är inte kul att köra på asfalt, så det blir en kompromiss hur jag än väljer. Friheten med bildubb blir så mycket större om jag ska köra en längre sträcka och inte hela tiden kan hitta riktigt små vägar med rent is- och snöunderlag. Samma gäller för sidvagns åka även det en kompromiss för att kunna ta sig fram i alla väder och på alla underlag, så får jag också med mig lite mer trevliga saker som t.ex grillpannan och lite annat som kan förgylla resan. Men som sagt hur jag än gör så kompromissar jag på något sätt och alla sätt har sin charm så ingen variant är ett dåligt val 🙂 Det var Harri, Rune och jag själv, författaren till den här artikeln, som höll med vagnar, vinsch, extra bensin, extra ström(bilbatteri) och transportkapacitet för mat och förnödenheter. På årets resa så var det sträckan mellan Gagnef och norska gränsen som bjöd på en del asfalt men i övrigt lyckades vi hitta riktigt bra is- och snövägar så det hade även kunnat gå med långdubb, i alla fall på norska sidan.

P1040742Så kom då dagen den 24 februari och det vara dags att samlas i Gagnef. Harri överraskade med att bjuda in Dalarnas Tidningar som kom till vår uppstart. Självklart valde vi då att börja vår resa vid den nu vida omtalade flottbron i Gagnef (sänktes av en långtradare på 60 ton förra våren). Det kunde inte heller ha börjat bättre, solen lyste från en knallblå himmel och temperaturen hölls sig precis på minussidan, helt idealiskt 🙂 Det blev lite bilder och sedan lite snabbt ihop ljuget av reportern och undertecknad innan det var dags att ta en flott körbild när vi lämnar Gagnef och kör över Flottbron. Inga GPS förvirrade pelletsbilar i sikte och tur var väl det! Här kan du se reportaget och även en liten video från starten!

Nu var vi på väg! Vi följde de gamla landsvägarna upp mot Leksand och längs med Siljans västra strand upp till Gesunda. Så långt hade vi hyggliga vintervägar men väl ute på E45:an så blev det att köra ett par mil på ren asfalt. Lunch med härlig raggmunk, fläsk och lingonsylt hade vi beställt vid Skogsmuseet i Siljansfors, strax väster om Mora. Efter Kättbo så tog vi av från stora vägen och tog nu sikte på Venjan och betydligt mindre vägar innan vi åter nådde Vasaloppsvägen i Tennäng. P1040747Nu hade vi inte så lång väg kvar fram till Transtrand och vårt boende för natten så det blev Vasaloppsvägen ner till Riksväg 71, och några kilometer till så var vi framme. Väl vid vårt boende så mötte vi upp Per-Lennart som kommit på sin Triumph från Malung. Tyvärr var backen upp till stugan rejält brant och mycket isig och farten lite för låg så Per-Lennart hade glidit baklänges och vikt omkull sig. När vi parkerat så hjälptes vi alla åt att få upp hojen igen. Vägkanten var lite brant ljust där och det innebar att det tryckt extra på ena skidan där själva armen böjt sig. Inte så bra för vidare färd då skidan pekade lite snett, så det blev att försöka hitta en rörmokare och gasbrännare för att åstadkomma lite rörkrökeri. Nu hade vi en stor fördel att vara i Sälenområdet med allt vad det innebär av servicearbeten  för fjällstugor och hotell. Det tog inte lång tid innan vi hittat en rörkrökare med fyllda gasflaskor och 30 minuter senare så gled skidan fint igen på Triumphen 🙂 Vi körde sedan lite hemkörd middag med äkta Dala-pytt innan det blev dags att knyta sig dag nummer ett. Harri som är morgonpigg var uppe redan klockan 5 och brassade frukost och en efter en vaknade sedan alla upp så vi var ätna, packade och klara för avfärd strax efter 9 på torsdag morgon. Tack Försgården för härligt boende i äkta 60-talsstil 🙂

2016-02-25 15.11.59Nu bar det av upp över Sälenfjällen där trängseln på vägarna var stor, men det lugnade ner sig ganska fort bara vi lämnat de sista liftarna bakom oss. Vägarna nu var härligt vintriga med hårt is-och snöunderlag. Vid avtaget mot Ljördalen (på norska sidan) valde vi att ta höger och köra bakvägen ner mot Trysil, allt för att slippa den stora turistvägen. Tyvärr saltar också norska Vegvesendet vägarna, till och med mer än det svenska Trafikverket, så den vägen blir aldrig särskilt kul att köra. Gissar att det är för att storstadsmänniskorna med sina stora suvar ska känna sig som hemma. Alternativet överLjördalen svänger friskt och är så mycket kuligare att köra 😉 Även från Trysil runt fjället så bjöds vi härliga vintervägar och framme i Osen så blev det lunch på ”konsumparkeringen”, grillkorv med räksallad och lomper, då var det helt perfekt att kunna plocka fram stekhällen ur sidvagnen. Vi fortsatte sedan turen ner mot Rena i Österdalen och istället för att följa riksväg 3 så tog vi östra sidan av Glomma och så mycket bättre vägar. Vid stoppet i Rena så hamnade vi mitt i en militärövning med pansarvagnar på gatorna. Rena är centrum för Norges största skjutfält, det var hit militären flyttade när skjutfältet i Dovre nationalpark lades ned för ett antal år sedan. P1040768Efter ytterligare ett antal mil på småvägar nådde vi så Atna, nu var det dags att lämna Österdalen och ta sikte mot Rondane. I Enden mötte vi upp Riksväg 27 (Rondanevegen, en av Norges nationella turistvägar). I Enden hade vi sedan andra nattens boende på Rondane Gjestegård. Sista biten från Atna och upp till Enden började det att snöa och väl framme i Enden så hade det kommit ca 5 centimeter. Värdparet på Gjestegården hade redan dragit slutsatsen att vi inte skulle komma efter som vädret var ”så dåligt” men nog behövs det mer än så för att stoppa oss 🙂 På Rondane Gjestegård bjöds vi nu underbart boende i fina fjällhytte och med en kycklinggryta till middag som sitter kvar i smaklökarna än idag!!! Frukosten på fredag morgon gick inte heller av för hackor, så tack Rondane Gjestegård för en riktigt flott vistelse!

DCIM100GOPROGOPR3491.Nu fortsatte färden efter Rondanevegen upp genom Rondane och till Folldal. Innan vi nådde dit så hann vi med ett stopp vid Sohlbergplassen, en av alla spektakulära rastplatser som norskarna bygger för sina oljepengar, den ena mer spektakulär än den andra. När vi kikat klart och tagit våra foton så fortsatte vi upp genom dalgången omgiven av höga fjäll och vid slutet av väg 27 nådde vi Riksväg 29 mellan Hjerkinn och Alvdal. Det blev ett litet stopp vid macken i Folldal, även om ingen behövde tanka, vi brukar stanna här på vår tur så det gäller att inte bryta traditionen 🙂 Någon mil senare efter väg 29 så var nästa obligatoriska stopp vid BP macken i Grimsbu, en riktig pärla från fornstora dagar dock utan bensin. Innan vi nådde fram till Alvdal så gällde det att köra av väg 29 och hitta småvägar in mot byn. Riksväg 3 är en av de vägar som norskarna saltar mest då det är den enda vägen mellan Oslo och Trondheim som inte passerar över någon fjällplatå så här går stora delar av den tunga trafiken norr ut. P1040797Tyvärr måste vi köra 300 meter efter riksväg 3 innan vi åter kan ta av och mycket riktigt så flöt vägen här av saltblandat vatten 🙁 Den fortsatta färden går nu åter på östra sidan om älven och då slipper vi både trafik och blöta vägar. En bit längre upp i dalen med riktning mot Röros så fick vi några rejäla snöbyar, ena minuten snöade det och i nästa ögonblick så sken solen. Lunch blev det på macken i Tynset där vi även träffade på andra motorcyklister på väg mot Röros, det var två norrmän som kom från Sunndalsöra. Efter lunchen så for vi vidare mot Röros och passerade då en grupp fransoser som fått lite problem på det hala väglaget. De körde odubbat och försökte få lite mer grepp med kedjor men det blev nog bra halt med kedjelänkar av stål mot den hala asfalten. Det blev till att krypköra de sista milen för fransoserna fram till Röros. För oss flöt dock resan bra och ganska snart kunde vi rulla in i Röros. Självklart var vi tvungna att ta en tur upp genom byen på de trånga gatorna mellan alla gamla träkåkar som ger många historiska vingslag 🙂 Väl framme vid hotellet, på parkeringen, så hade det redan samlats många motorcyklar. I Röros hade också fått ca 2-3 decimeter med nysnö så det var rejält vitt och även oplogat på parkeringen. Vi hittade platser och efter lite skottande så kunde vi snart checka in på våra rum. Vi hann även med att gå runt och kika på alla härliga ekipage utanför hotellet och heja på lite italienska FB-vänner som gjort en betydligt längre resa än oss. Våra italienska vänner var mycket intresserade av våra skidor och den konstruktion som vi kör med. I Sydeuropa experimenterar man mer med fasta skidor som stöd vilket ser näst intill livsfarligt ut. På kvällen blev det sedan en rejäl middagsbuffé och ingen behövde lämna bordet hungrig.

2016-02-27 11.02.51Lördag morgon började förstås med en härlig hotellfrukost innan vi passade på och tog en promenad ner för att se byen. Röros är, sommar som vinter, en turiststad och det märktes med mycket folk och många olika tungomål. Ibland passerade också nått härligt motorcykelekipage och då flög många kameramobiler upp. De riktigt gamla delarna som knappt någon rört sedan 16-1700-talet ja dit verkade inte turisterna hitta så där fick vi i stort vara för oss själva, eller var det kanske för att det var oplogat och ett par decimeter med snö att pulsa i 😉 På kvällen blev det sedan diplomutdelning för alla förstagångsfarare (fyra i vår grupp Harri, Patrik, Per-Lennart och Sergio) och efter det så fick vi slå oss ner till en härlig tre rätters middag. Efter lite mer samkväm i baren så blev det sedan åter dags att gå till sängs för att dagen där på packa motorcykeln igen och bege sig hemåt. Efter en härlig brunch så kunde vi checka ut och samla oss på parkeringen och självklart blev det åter igen en tur genom byen innan vi lämnade Röros för den här gången. Som hemväg valde vi att följa Kopparleden, en vägled som transporterat folk och material mellan de två stora gruvstäderna Röros och Falun. DCIM100GOPROGOPR3589.Genom alla århundranden då gruvorna varit igång så har det varit ett stort utbyte på både manskap, kunskap och material. En orsak till att man än idag kör hästforor mellan orter efter Kopparleden och upp till Röros marknad för att koppla ihop de historiska vingslagen med nutid. Vägen hem över fjället mot svenska gränsen bjöd på ett fantastiskt väder med blå himmel och sol. Ett par renhjordar hann vi även med att beskåda men framför allt färdades vi på fantastiskt fina vintervägar. För att slippa komma ner till Idre och slåss om vägen med alla stugbytare så valde vi att svänga av i Drosbacken och ta vägen över till Mörkret. För att vår CX500:a skulle klara den svängen så passade vi på att tanka i Drevsjö, sista säkra bensinpumpen innan Venjan. Från Mörkret (Fulufjäll) finns det ytterligare en liten väg som sneddar ner mot Sörsjön och Sälen, vi valde den och möte på så sätt inte en bil på ca 8-10 mil. Turen gick ner mot Nornäs, där vi även passade på att ta lunch i solskenet, och sedan över Lövnäs ner till Mångsbodarna där vi åter mötte upp med Vasaloppsvägen som dagen till ära var full med stugbytare och öppetspårdeltagare. Här hände också något märkligt! Vi behövde åka några kilometer efter Vasaloppsvägen innan vi kunde ta av mot Venjan och det var inte helt lätt att komma ut på vägen. Stugbytarna hade också fullt sjå att kika på oss. Jag hittade till slut en lucka men tyvärr hann inte alla med i samma lucka. Jag stannade sedan i Mångsbodarna för en paus och när siste deltagare i gänget stannat så kunde han berätta att samtidigt som han hittade en lucka och körde ut så var det en bilist som tittade så mycket så det bar rakt ner i diket! Det verkar som att vi motorcyklister är mer synliga vintertid 😉

2016-02-28 16.55.54Ja efter Mångsbodarna så blev det bara ett par stopp till innan vi åter var hemma i Gagnef. I Venjan var vi åter tvungna att ”vattna” CX500:an så att den skulle orka hela vägen hem och vid avtaget mot Malung vinkade vi av Per-Lennart som drog hemåt åt sitt håll. Åter hemma på garageuppfarten så kunde jag konstatera att det blev ett riktigt härligt äventyr och en fantastisk resa, den sjätte för mig till Krystall. Kul också att Harri, Patrik, Per-Lennart, Sergio och Rune kunde följa med, får se nu hur många vi kan samla till resan 2017? Tiden går fort så snart är det dags att börja planera för nästa resa till krystall och jag längtar redan dit 😉

För mctouring.se // Hans Rönnegård

Länkar!

FOTALBUM från hela resan!

Video från resan 2011 med 40cm nysnö och -40 grader!

Läs mer om härlig vintertouring!

MC-med skidor!

Mc med dubbdäck!

Följ oss också gärna på vår Facebooksida!

Kommentera gärna i gruppen MC-touring på facebook!

Krystall-Rally på Facebook!

Lite mer bilder från Krystall-Rallyträffen i Röros!


P1040810
P1040811 P1040813 P1040821 P1040827 P1040830 P1040834 P1040848

 

 

Stängt för kommentarer