Rekommenderat i webbshoppen!

Hallå, vem släckte ljuset?

När det gäller ljus på motorcyklar så har jag en bestämd känslan av att tillverkarna tänker som så – motorcyklister dom kör bara när det är vackert väder och solen skiner. Tyvärr verkar bra ljus inte vara något som prioriteras men kanske kan det bli en bättring nu med den nya LED-tekniken som ger betydligt större möjlighet att få ut ett extremt ljus ur en liten reflektor och lampa. På LED fronten kommer det att hända mycket det närmaste åren men då pratar vi om nya hojar, men hur gör då jag som inte har en ny hoj och där ljuset knappt räcker för ledsyn när jag kör på halvljus i regn och mörker?

Tillbehörs marknaden erbjuder en mängd olika varianter på halogenlampor som ska ge extra mycket ljus och gärna också vitare. Det handlar då förstås om lampor som skräms upp genom att glödtråden får en extra skjuts av ström. Det innebär tyvärr också att lampan blir hetare och i små motorcykelstrålkastare kan det bli för mycket. P1040876 (3)Har jag riktig otur kan det förstöra reflektorn. Det vanligaste bekymret är dock att lamporna går sönder fortare på grund av att de blir hetare och därmed också skörare, helt enkelt de brinner slut lite fortare. I det här testet kikar vi nu bara på godkända lampor men det finns givetvis också andra vägar med Xenon-kit och lampor med mer watt men det får bli ett annat test.

Men om jag nu ändå vill hjälpa till och få ut lite mer ljus på färden för mitt halvljus? Framför allt de där kvällarna nu på våren när jag sträcker ut och njuter av de första härliga barmarksturerna och det hinner bli mörkt innan jag hittar hem igen. Hur gör jag då? Frågar jag om råd vilken lampa som jag ska välja så får jag lika många svar som det finns modeller av lampor på marknaden. Jag gjorde då som så, jag skaffade ett antal lampor av de mest kända modellerna samt två speciellt framtagna för motorcyklar(från Osram) och satte upp en testbänk. Det är inget vetenskapligt test jag gjort men ändå en liten indikation åt vilket håll det lutar. Testbänken bestod av en strålkastarinsats av det lite mindre slaget men i storlek med de som brukar sitta på motorcyklar. Jag ordnade med en duk i förgrunden som jag kunde lysa på och jag tog ut märkpunkter för centrum av ljuskäglan samt en punkt i kanten som får symbolisera behovet av ljus i dikesrenen, i jakten på vilt efter vägen. P1040884Jag testade även att ljusstyrkan var som störst i markeringen genom att ta flera värden runt omkring. För att matningen av ström skulle bli så jämn och lika som möjligt så strömsatte jag testbänken från ett bilbatteri som också var kopplat till en generator som såg till att hålla jämt flöde (helt enkelt kopplat till bilen som fick stå och gå). Det där med bilen får kompenseras med några cykelturer till jobbet 🙂 Vad jag ville mäta var skillnaden i ljusflöde mellan olika modeller och jag valde då att som grundlampa använda OKQ8 Standard H7 lampa från GE (H7 12Volt 55Watt). Det borde vara en av de vanligaste standardlamporna som används i våra reflektorer idag. Jag hade kanske även kunnat valt Biltemas standardlampa men nu blev det den här. El-matningen som låg på inför varje test låg på ca 14,35 volt innan lampan slogs på då gick det ner till ca 13,4 volt. Ljuset mättes med en ljusmätare i LUX. Jag gjorde fyra olika mätningar på alla lampor och jag gjorde mätningarna i varierad ordning för att det skulle bli så rättvist som möjligt. Jag tog sedan ut ett genomsnitt av alla fyra mätningarna per lampa som sedan jämfördes med standardlampan. P1040889 (2)Jag utgick då från att standardlampan är 100%. Här nedan kan du se det resultat jag kom fram till och visst är det så att jag får ut lite mer ljus från alla de lite dyrare lamporna och det kan det kanske vara värt om jag färdas en del i regn, skymning eller mörker. Jag får dock räkna med att byta lampa lite oftare och till ett lite högre pris men det är kanske ändå en billig livförsäkring. Det var kanske lite si och så med resultatet från respektive lampa och det var väl inte alla som nådde upp i det resultat som utlovas på förpackningen. Självklart skulle det vara bra att även göra en ren visuell bedömning av lamporna och eventuellt kan jag kanske få till även ett sådant test lite längre fram i vår. Helst då utan snö runt omkring 🙂

Testade lampor
Lamporna som testades var från GE (Standard och Mega Light Ultra +120), Philips (X-treme Vision 130), Biltema (Premium), Osram (Night Breaker men även de motorcykelfokuserade modellerna Night Racer 110 och X-Racer). De två sistnämnda säljs där en lampa ligger i en ask i form av en MC-hjälm, det var också därför som det blev hela tre lampmodeller från Osram i testet.

Resultat av testet: (första värdet är mitt i ljuskäglan och andra en bit vid sidan av)

GE Standard H7 (ca pris: 99:- 1 per förpackning) Resultat: 100% och 100%

GE Mega Light Ultra +120 (ca 225:- 2 per förpackning) Resultat: 118% och 112%

Philips X-treme Vision (ca 395:- 2 per förpackning) Resultat: 112% och 108%

Biltema Premium (ca 159:- 2 per förpackning) Resultat: 120% och 110% Prisvärd!

Osram Night Breaker (ca 150:- 1 per förpackning) Resultat 128% och 123%

Osram Night Racer 110 (MC-modell) (ca 449:- 2 per förpackning) Resultat: 130% och 125% Bäst!

Osram X-Racer (MC-modell) (ca 379:- 2 per förpackning) Resultat: 114% och 112%

P1040872 (2)Som sagt upplevelsen är också beroende av färgen på ljuset men alla de testade lamporna(förutom standardlampan) säger sig ge ett mer vitt ljus som ska öka känslan av ett mer och ett bättre ljus. Det gäller bara att det inte blir för vitt för då försvinner istället kontrasterna, men jag tror inte den risken är stor när det gäller strålkastare på motorcyklar som kör halogen. Den risken föreligger nog mer i framtiden om tillverkarna inte hanterar LED tekniken på rätt sätt.

Märk också att detta test inte tar någon hänsyn till livslängd på lamporna. ”Prisvärd!” här ovan säger bara att det blir mer ljus för inte lika stor peng men ingenting om hur länge? Men delge gärna själv dina erfarenheter på vår Facebooksida för det är erfarenheter som ger den bästa helhetsbilden, begränsade tester ger bara indikationer 🙂

Självklart finns det även andra sätt att få ett bättre ljus till exempel med extraljus men i detta test fokuserade jag på möjligheten att få till det lite bättre då det är halvljus som gäller 🙂

Leverantörer: (som använts av mctouring.se i detta test)

www.diodhuset.se (Osram)
www.okq8.se (GE)
www.biltema.se (Premium)
www.swedol.se (Philips)

Testare: Hans Rönnegård / mctouring.se

Stängt för kommentarer