Breaking News

Dagagenda Lofoten med Kystriksveg 17

Lofoten med Kystriksveg 17 2016

Vi äter normalt frukost varje dag runt 8 och vi har avfärd runt 9 om inget annat anges kvällen före. Vi har några dukade frukostar men övriga gör vi i ordning tillsammans med varor som vi guider köper in (frukost ingår i resans pris). Vi har med egna lakan till sängarna (täcke och kudde finns). Vi städar också vårt rum eller stuga före avfärd och lämnar det så att vi utan att skämmas kan komma tillbaka nästa år igen 🙂

DAG 1, 19 juli
Ankomst: Från kl 16-18
Samling och kvällsfika: ca 19.00-19.30

Vi samlas för vår första övernattning i Gagnef, Dalarna på Rönnegård Bädd&Frukost. Den här natten bor vi i ett enklare sommarboende i stuga/rum med 4-5 bäddar i varje. Vi samlas för kvällsfika och information ca kl 19.00 -19.30 🙂 Det går bra att anlända från klockan 16 och det finns restauranger på gångavstånd från boendet om någon önskar skaffa sig middag vid ankomst.

Att uppmärksamma: Se till att ha en fulltankad MC vid ankomst! Det finns en bensinmack 800 meter från boendet i riktning mot Leksand efter Riksväg 70.

Rönnegård Bädd&Frukost, plus karta!

DAG 2, 20 juli
Frukost: 8.00 (serverad)
Avresa: 8.30 – 9.00 (Vi har långt att köra och det kan vara bra om vi kommer iväg lite tidigare)
Etappmål: (ca 50 mil) Gagnef, Sveg, Åsarna, Östersund, Tullingsås(Strömsund)

Vi tar oss genom Siljansbygden och genom skogslandskapet mot Sveg. Vi fortsätter sedan över passet vid Vemdalen och når då fjällnivån på vår väg mot Storsjön och Östersund. Från Östersund har vi sedan ca 10 mil kvar till vårt boende i Tullingsås. Boendet har vi på Tullingsåsgården som är ett vandrarhemsboende. Vi bor i rum med lite olika upplägg och med dusch och toalett i korridoren.Vi som grupp fyller hela stället så vi är ensam där.

Höjdpunkter: Dagen är väl lite av en transport men vi kan lyfta fram Vemdalsskalet, Storsjön och utsikten från åsarna från Hoting och mot Strömsund.

Lunch: Vemdalen eller Åsarna (ca 13-14)
Middag:
 Finns inget i närheten så antingen fixar vi nått själva eller så får vi åka in någon kilometer till Strömsund

DAG 3, 21 juli
Frukost: 8.00 (ev. serverad)
Avresa: 8.30 – 9.00 (Vi har långt att köra och det kan vara bra om vi kommer iväg lite tidigare)
Etappmål: (ca 50 mil) Strömsund, Dorotea, Vilhelmina, Storuman, Sorsele, Arvidsjaur, Jokkmokk

Vi fortsätter nu följa Inlandsvägen E45 upp genom landet och passerar många kända ”centralorter”. Vi får också se upp för dikesrenarna, för här springer de lite varstans 😉 I Jokkmokk har vi sedan vårt boende andra natten. Vårt boende har vi på Åsgården, Vandrarhem. Frukost ingår kl 07.30-8.30. På Åsgården finns möjlighet att köpa en grilltallrik men annars finns också tillgång till flera restauranger i Jokkmokk’s centrum som vi har på gångavstånd.

Höjdpunkter: Nu har vi verkligen nått Norrlands inland och vi passerar både lågfjälls-, skogs- och myrområden och en massa både stora och små sjöar. Här finns ganska gott om Ren så det gäller att se upp. Vi kommer också att passera Polcirkeln strax innan vi anländer Jokkmokk.

Lunch: Storuman eller Sorsele
 På Åsgården eller ute på Jokkmokk centrum

DAG 4, 22 juli
Avresa: 9.00
Etappmål: (ca 33 mil) Jokkmokk, Gällivare, Svappavaara, Jukasjärvi, Kiruna, Abisko, Björkliden

Vi fortsätter vår resa upp efter E45 och senare E10 innan vi når Jukkasjärvi där vi tar en paus och tittar på resterna efter Ishotellet. Vi fortsätter sedan via Kiruna efter E10 mot Riksgränsen. Vårt boende har vi på Björklidens Hotell och Stugby, boende i 4-bäddsstugor. Frukosten tillreds av utsett frukostlag i lämplig stuga. Guiderna håller med ingredienser.

Höjdpunkter: Vidderna mellan Jokkmokk och Gällivare, Dundret Gällivare, Porjus, Jukkasjärvi, Kiruna, Abisko, Björkliden, Lapporten

Lunch: Jukkasjärvi (12.30 – 13.30)
Middag:
 Det finns middag, a’la cart på hotellet i Björkliden alternativt reder man något själv i stugan

DAG 5, 23 juli
Etappmål: (ca 28 mil) Björkliden, Riksgränsen, Bjerkvik, Svolvaer

Nu bär det av över gränsen och ner mot det norska fjordlandskapet för fortsatt färd ut mot Lofoten. Vi följer vägen som snabbt klättrar ner från fjällen vid gränsen och ända ner till havsnivån vid Bjerkvik. Vi fortsätter sedan E10 hela vägen ut till Svolvaer(huvudort på Lofoten) där vi nu har tre nätter i samma boende. Vårt boende har vi vid infarten till Svolvaer på Lofoten Robuer. Ett vandrarhemsboende där vi har hela andra våningen med kök, samlingsrum och en stor veranda ut mot vattnet. Frukost serverar vi varje morgon i köket. Duschar och toaletter finns i korridoren.

Vi kommer nu att ha två dagar i och runt Lofoten där vi först utforskar de norra delarna med Andöja och Sortland och sedan dag två kör vi till Å längst ner på Lofoten. Ingen speciell rutt dess dagar och en del egen körning kommer också att bjudas.

Höjdpunkter: Riskgränsen, nerfarten mot det norska fjordlandskapet, bygget av nya bron över fjorden, Lofastvägen ut till Lofoten med sina mäktiga fjälldalar och tunnlar under fjorden, porten till Lofoten

Lunch: Lödingen (12.30 – 13.30)
Middag:
 Antingen på vandrarhemmet med egen tillagning eller så går vi ut på Svolvaer och finner lämplig restaurang

DAG 6, 24 juli
Etappmål: (ca 10-20 mil) Vi kör norrut mot Sortland och Andöya

Lite friare åkning men med sikte på den norra delen.

Höjdpunkter: Lofoten, Sortland och Andöya

Lunch: Där det blir lämpligt
Middag:

DAG 7, 25 juli
Etappmål: (ca 24 mil) Vi kör mot Å längst ner på Lofoten

Vi åker i gemensam tropp ner mot Å där vi vänder vid vägs ände. Hemvägen bjuder egen fri åkning med goda tips både på vägar och lämpliga besöksmål som t.ex. Vikinga Museet i Borg. Henningsvaer är ett fiskeläge strax söder om Svolvaer som inte heller får missas 🙂 Eventuellt och för de som vill kan det också bli en toppbestigning av någon av topparna runt Svolvaer. Om vädret är fint är utsikten magnifik 🙂

Höjdpunkter: Lofoten med allt som där bjuds

Lunch: Där det passar för var och en
Middag:

DAG 8, 26 juli
Avresa: 9.00
Etappmål: (ca 34 mil) Svolvaer, Lödingen(färja 45-50 min), Bognes, Mörsvik, Kobbelv, Fauske, Saltstraumen

Vi lämnar Lofoten och tar genvägen med färjan från Lödingen för att ansluta E6:an söder om Narvik vid Bognes. Vi följer sedan E6:an ner till Fauske där vi tar av in mot Bodö men strax innan Bodö tar vi ner efter riksväg 17 till Saltstruamen. Beroende på hur tidtabellen för tidvattnet ser ut så ger vi möjlighet att besöka bron över saltstraumen och se de kraftiga malströmmarna. Mer besked ges på plats. Vi bor på Saltstraumen Camping i fyrbädds hytte. Frukosten tillreds av utsett frukostlag i lämplig stuga. Guiderna håller med ingredienser. Middagsmöjlighet finns på ett Hotell och ett värdshus på promenadavstånd eller så kanske passar det med en grillkväll, affär finns 1 km från campingen?

Höjdpunkter: Lofoten, Färja över fjorden till Narvik, E6 ner mot Bodö, Saltstraumen

Lunch: Kobbelv värdshus (12.30 – 13.30)
Middag:
 Egen tillagning eller på närliggande hotell

DAG 9, 27 juli
Avresa: 9.00
Etappmål: (ca 28 mil) Saltstraumen, Örnes, Foröy(färja 15-20 min), Jektvik(färja 50-60min), Nesna

Vi följer nu riksväg 17 och den nationella turistvägen längs med Svartisen(en av Norges största glaciärer) och Helgelandskysten. Här finns stora chanser att se havsörn(skandinaviens mest havsörnsrika område). Vi bor på Havblikk Camping i Nesna i fyrbädds-stugor. Frukosten tillreds av utsett frukostlag i lämplig stuga. Guiderna håller med ingredienser. Vi har två färjeturer under dagen och risken är stor att det kan bli en del väntan så se till att ha med dricka och något att tugga på. Det kan finnas kiosk men det är inte alltid som det finns nått mer än glass(is) att köpa.

Höjdpunkter: Kystriksveg 17, Helgelandskusten, Svartisen med Engabreen, färjeöverfarter, polcirkeln, Sjonfjellet

Lunch: Vi försöker fixa lunch på den långa färjeturen (13-14) men bered er på eventuell väntan
Middag:
Middagsmöjlighet finns i Nesna centrum som ligger inom gångavstånd.

DAG 10, 28 juli
Avresa: 9.00
Etappmål: (ca 17 mil) Nesna(färja 20min), Sandnessjöen, Tjötta(färja 60min), Brönnöysund, Vik/Sömna

Vi fortsätter ner längs med Kystriksveg 17 och vi har under dagen två färjeturer som också idag kan ge en del väntan. Den ena färjeturen tar också 60 minuter.

Höjdpunkter: Helgelandsbron, Sandnessjöen, De sju systrarna, färjeturen mellan små och stora kobbar, Brönnöysund, Torghatten

Lunch: Lunch i väntan på eller under färjeturen (finns dock bara en affär vid kajen). beroende på färja varierar möjligheten till mat
 På Sömna Gjestegård finns möjlighet att köpa middagsmat

DAG 11, 29 juli
Avresa: 9.00
Etappmål: (ca 30 mil) Vik, Vennesund(färja 20min), Namsos, Steinkjer, Levanger, Gullberget

Vi fortsätter nu ner efter den sista sträckningen av Kystriksveg 17 och lite beroende på tid och sträcka så kan vi ta några alternativa rutter. Vi landar dock till slut i Steinkjer E6 där vi fortsätter ner mot Levanger och Gullberget. Vårt boende har vi på Gullberget camping i rum och hytte

Höjdpunkter: Det låglänta kustområdet runt Namsos med sina långa och snirkliga fjordar

Lunch: Namsos (13.30 – 14.30)
Middag:
 Vi tillreder något själva på campingen, kanske lite grillat

DAG 12, 30 juli
Avresa: 9.00
Etappmål: (ca 31 mil) Gullberget, Stjördal, Brekken, Röros, Os, Tufsingdal, Femunden

Vi följer E6 ytterligare en bit men i Stjördal tar vi av och far upp på baksidan av det svenska fjällområdet med Sylarna och Helags. Vi kommer så till trästaden Röros där vi passar på att få ett lunchstopp så vi samtidigt kan gå runt lite och titta. Röros är värt ett besök bara i sig. Från Röros följer vi sedan Kopparleden(den gamla transportleden mellan Falun och Röros) söderut mot svenska gränsen. Men innan vi når dit har vi en sista övernattning vid Femunden. Vårt boende har vi på Femundtunet alldeles intill vattnet. Vi bor i fyrbäddslägenheter med dusch och toalett och det finns möjlighet att äta på hotellet eller tillreda något eget i lägenhetens pentry.

Höjdpunkter: Sylarna och Helags från norska sidan, Röros, Femunden

Lunch: Röros (13.30 – 14.30)
 Femundtunet Hotell eller egen tillagning

DAG 13, 31 juli
Avresa: 9.00
Etappmål: Hemmet eller Gagnef för den som vill ha ytterligare en övernattning.

Vi väljer nu antingen att ta egen riktning mot hemmet eller så följs vi åt mot Gagnef genom Dalarna, vilket även är närmaste vägen ner mot Mälardalen och Stockholm.

Höjdpunkter: Blir svårt att hitta några höjdpunkter nu efter en sådan resa, men självklart bjuder även Sverige och Dalarna på härliga upplevelser både för ögat och körningen 🙂