Rekommenderat i webbshoppen!

Resan Till Jokkmokk

Resan till Jokkmokk 29 januari – 4 februari 2018 Eller, när längtan blev för stark, och det inte gick att enbart sitta med sina drömmar, och det blev dubb i däcken och en MC-touringsäsong som aldrig behöver ta paus. Vårt mål är själva resan men också att besöka Jokkmokks marknad, den 413 i ordningen! Många skulle nog säga att det är vansinne och ren idioti att utsätta sig så för vädrets makter och körning med MC på underlag som passar bäst för skridskor och skidor. Har man inte testat så kan jag också förstå den synen men har man som jag tagit steget och provat ja då är man fast och säsongen för MC körning den tar aldrig slut. Varför ska jag utsätta mig för kyla och frysa säger någon annan! Jag svarar då att jag själv är en riktig fryslort men jag fryser i stort sett aldrig på vintertouring. Det finns både kläder och utrustning som klarar det mesta idag och kan du köra snöskoter så borde det också gå bra att köra MC 🙂

Att tänka på Vad är det då som gäller vid vinterkörning på en sådan här resa? Vi kommer att färdas på vägar med underlag av både is, snö och ren asfalt det innebär att jag får kompromissa med däck och dubb. Det kan vara svårt att köra med långdubb (typ endurodubb) då det är svårt att säga om det finns is- och snöunderlag hela tiden. Den bästa kompromissen är däck med bildubb (max 2 mm utstick) kompletterat med skidor eller sidvagn. Med en sådan utrustning är jag redo både för fina dagar på alla underlag men också om det skulle bli besvärligt med mycket snö och rejält spårigt underlag. Vi kommer att så långt det är möjligt välja de små vägarna, ofta länsvägar med tresiffrigt nummer, men vi kommer inte att kunna undvika en del sträckor även i riksvägnätet, det är en lång och härlig väg fram och tillbaka till Jokkmokk.

Resebeskrivning

Dag 1: Vi samlas måndag morgon den 29 januari på Tallbacken i Gagnef. Det går bra att komma redan på söndag kväll den 28:e vi bjuder på detta boende med frukost. Vi startar runt 9 på måndag morgon och kör då upp via Rättvik, Furudal, Edsbyn, Färila, Ånge, Hammarstrand mot Indalsälvens dalgång där vi har vår första övernattning på resan. En rejäl tur men vi nyttjar dagen och färdas i lugn takt

Dag 2: Nu fortsätter resan upp mot Sollefteå, Junsele, Åsele och vidare upp till Lycksele i Umeälvens dalgång där vi söker nytt läger för natten.

Dag 3 – 4: Efter frukost så kör vi nu vidare mot Rusksele, Norsjö, Glommersträsk, Älvsbyn, Harads och vidare mot Vuollerim innan vi till slut når Jokkmokk. I Jokkmokk har vi sedan två övernattningar så här blir det en vilodag med möjlighet att besöka marknaden och allt vad där kan bjudas. Vi bor i sexbäddsstuga på Campingen i Jokkmokk.

Dag 5: Nu startar resan hemåt och nu blir det till att köra den lite större vägen E45:an söder över mot Arvidsjaur. I Arvidsjaur svänger vi av E45 och kör sedan via Malå, Vormsele och Ruskträsk ner till Lycksele där vi åter har en övernattning. Vi försöker hålla oss borta från E-vägarna som ofta har bar asfalt för att istället hitta så mycket snö- och isväg som det nu är möjligt. Faktum är också att E45 har en så pass krokig sträckning så att köra småvägarna blir inget längre 🙂

Dag 6: Vi fortsätter vår resa från Lycksele via Åsele och Junsele ner mot Ramsele. Från Ramsele fortsätter vi småvägarna över mot Stugun, där vi passerar över riksväg 87 och vidare ner mot Gällö och E14. Men vi undviker även E14 så vi kör istället över skogen ner mot Våle och Överturingen innan vi tar upp över Vemdalsfjällen och till slut landar i Hede. I Hede har vi vår sista övernattning på den här resan för den som inte väljer att också övernatta i Gagnef en natt till.

Dag 7: Ja då var det sista etappen, i alla fall för de som kör hela vägen hem den här dagen. Från Hede tar vi vägen ner mot Sveg där vi sedan kör den mindre vägen över Lillhärdal ner mot Älvdalen och sedan småvägar väster om Siljan ner till Gagnef. För den som behöver en övernattning till i Gagnef så är det givetvis också möjligt.

Boende Vi bor i stugor eller på vandrarhem, pensionat eller enklare hotell. Standarden är oftast enkel och kan variera mellan de olika boendena. Vi har med egna sängkläder även om det kanske inte kommer att behövas varje natt.

Mat Vi bor som sagt i stugor och på vandrarhem, pensionat, eller hotell det innebär att vi har dukad frukost och middag någon dag men att vi också tillreder frukost och middag själva. Eventuellt kan också middagen vara på en annan plats än där vi har vårt boende. Vi försöker käka frukost senast 8 och middag kör vi runt 19-19.30. Lunch äter vi efter vägen och guiden ser till att det finns lämpliga alternativ för detta mitt på dagen någon gång mellan 12.30-14 (lunch ingår inte i priset). Se också till att du alltid har vatten/dryck lätt tillgängligt i packningen. Det är också bra att alltid ha en extra lunchpacke (smörgås, Risifrutti, frukt eller liknande) med i bagaget i fall vi hamnar så att det inte finns något bra alternativ.

Pris för resan Priset för det hela är 4500 kronor inklusive alla skatter, resegaranti och anmälningsavgift på 500 kronor/person. Beräknat antal platser på resan är 6 – 8.

Att tänka på Varje deltagare ska ha med sänglinne/reselakan och en handduk, tallrik, bestick samt en termos som fylls med hett vatten varje morgon före avfärd. Eftersom det är vinter kan det vara bra att ha med en lite mer rejäl termos, 0,75 till 1 liter. Alltid bra att ta tillgång till varmt/hett vatten.

MC för vinterkörning Din MC ska vara utrustad med dubbdäck (helst bildubb max 2 mm). Lämpligen kompletteras kort dubb(bildubb) med skidor  alternativt sidvagn som gör det enklare att ta sig fram i fall det skulle komma mycket snö eller det är riktigt spårigt. Med lång dubb (typ endurodubb) kan det bli besvärligt om det blir långa sträckor med bar asfalt men vi försöker så långt det är möjligt att minimera sådana vägval. Erfarenhet från tidigare resor ger att det brukar finnas åtminstone is och snösträngar att hålla sig till om asfalten börjar krypa fram. På vägar med grusunderlag har vi sällan sett barmark. Har du sidvagn funkar det också bra med både kort och lång dubb och för den som så önskar kan vi hjälpa till både med däckval och dubbning om du är ute i god tid före resan. Läs också mer om dubbade däck och MC med skidor men också annan vinterutrustning här på hemsidan! Vi från mctouring.se kommer att ha med förstaförband, enklare resemedicin, verktyg, däcklagning, slang, pump, extra bilbatteri, snökedjor, bogserlina och lite andra nyttiga saker i fall något går sönder eller helt enkelt inte vill starta. Vi kommer också senare att presentera mer information runt både personlig utrustning och lösningar för din MC för att få ut det bästa möjliga av resan.

I priset för resan ingår Boende i två, tre eller fyrbäddsrum typ stuga/pensionat, sex frukostar, sex middagar som vi antingen får serverad eller tillreder själva samt fika förmiddag och eftermiddag vid dagsturerna kaffe, the och nått tilltugg samt all guidning.

Resevillkor och resegaranti mctouring.se använder Allmänna villkor för paketresor – Konsumentverket och har ställt lagstadgad resegaranti hos Kammarkollegiet.

Intresserad av att hänga på: Boka din resa här!

Här kan du följa resan på Facebook!

Hitta till Rönnegård Bädd och Frukost, Gagnef!

Se bilder från alla våra olika resor!

Se bilder från vinterresan 2016!

Se bilder från vinterresan 2013!

Rutten Gagnef – Jokkmokk (Vissa justeringar kan göras)

Rutten Jokkmokk – Gagnef (Vissa justeringar kan göras)

Frågor eller andra funderingar kontakta Hans Rönnegård på e-postadressen hans@mctouring.se, mobiltelefon 072-2046200

Arrangör: mctouring.se / Ronnegard Adventure AB, mctouring.se med adress: Tallbacksvägen 19 78530 Gagnef / Orgnr: 556998 – 3421

Guide
Hans Rönnegård, Gagnef – Hans har guidat MC-touringresor sedan slutet av 1990-talet och har en stor förkärlek för Skandinavien och då främst Sverige och Norge men hinner även med Italien och lite andra resor. Det blir resor både med boende på hotell, vandrarhem, stugor och i tält. Det är också MC-touring året runt vinter, vår, sommar och höst och på alla typer av underlag så länge det kan kallas MC-touring(resa med motorcykel på väg). Sin bana som MC-tourer startade Hans 1976, med nytaget MC-kort, med att hänga väskor på 125:an och dra iväg och den resan har bara fortsatt 🙂

Stängt för kommentarer