Rekommenderat i webbshoppen!

Norska Pärlor Grustouring 2017

00Norska Pärlor Grustouring 2017 19-26 Augusti. Norska Pärlor Grustouring, eller kanske ännu bättre äventyrstouring, innebär att vi tourar på jakt efter de där riktigt fina vägarna över fjället eller genom skogen! Det är helt enkelt MC-Touring när den är som bäst på både asfalt och grus! Varför gör vi då ett sådant upplägg? Jo det är för att nå längre ut i det enormt stora vägnät som finns både i Sverige och Norge och se platser som vi aldrig kommer riktigt nära om vi bara håller oss till det allmänna och asfalterade vägnätet. Vi kommer också längre bort från den stora semestertrafiken och vi kan avnjuta fjället och övrig natur på samma sätt som vid en vandring. Detta är alltså inte ”Grusbus” eller enduro/offroadkörning utan det enda som skiljer mot vanlig MC-touring är att det också är grusvägar i det allmänna och privata vägnätet som vi färdas på. Norska grusvägar är också välkända för sin höga standard och ibland väljer jag hellre en fin grusväg än en asfalterad väg som inte sett omläggning på ett antal år, i alla fall om jag vill ha komfort på färden. Det krävs alltså ingen stor vana av grus och lämplig modell på motorcykel kan som exempel vara Triumph Tiger 800/1200, BMW 650/800/1200GS, Honda VFR1200/NC750/Africa Twin/Transalp, Yamaha Tenere 660/1200, Suzuki Vstrom med många fler. Vet du att det går bra att köra grusväg med din motorcykel så funkar det även för denna resa. Lämpliga däck kan som exempel vara Metzeler Tourance, Michelin Anakee med flera bra för både asfalt och grus, det krävs inga speciella och grova grusdäck men det är självklart ok om det är sådana du har på hojen.

Boende
Vi kommer att bo på svenska och norska campingplatser och hyttegrender i små och större stugor med toalett och dusch i servicebyggnad strax intill eller i vissa fall i stugan. Ett enkelt men trivsamt boende. 2015-07-17-21-27-23Alla stugor är utrustade med täcke och kudde, eller dyne och pute som det heter på norsk, så det enda som behöver plockas med på resan för sovandet är lakan och örngott, då lämpligen ett reselakan som är lätt att packa. Glöm inte heller handduk! Om du har sovsäck krävs underlakan och örngott!

Mat
Frukost ingår i paketet och tillreds av gruppen tillsammans i frukostlag, varje deltagare är med någon eller några gånger och dukar fram frukost under resan. 07I frukosten ingår Gröt, lingonsylt, fil eller yoghurt, müsli, ost och skinka, margarin eller smör, bröd, kaffe eller te och givetvis norska Lomper. Vi guider står för alla inköp! Vi bjuder även på kaffe och te med tilltugg för fikapauser i det gröna. Lunch och middag betalas av varje deltagare på plats och vi guider ser till att det finns lämpliga alternativ för detta mitt på dagen mellan 12.30-14(lunch ingår inte i priset) och på kvällen samlas vi mellan 19-20 för gemensam avgång till middag för de som vill(middag ingår inte i priset). En lunch ingår dock i priset på resan och är mat som vi kan tillreda på plats efter vägen om det saknas bra andra alternativ, varför inte vid en fin bäck på fjället 🙂

Rutten
Rutten(I stort samma som resan 2015 fast i motsatt rikting) tar oss från första övernattningen i Gagnef upp genom Dalarnas grusvägnät mot norska gränsen vid Trysil där vi har vår andra övernattning. Vi tar oss sedan mot Österdalen och upp genom Imsdalen(Imsdalsvägen) mot Venabufjellet och Friisvägen. Färden fortsätter sedan mot Gudbrandsdalen och Dombås där vi har den tredje övernattningen. 16Nu fortsätter vår resa mot Jotunheimen och efter ett par tre fjällpassager så når vi Lom där vi har vår fjärde övernattning. Om vädret tillåter ges här kanske möjlighet att göra en kvällstur upp på Galdhöpiggen till 1850 möh. Vi fortsätter nu resan ner mot fjordlandskapet vid Geiranger men innan vi når dit har vi också kört Gamla strynefjellsvägen, en härlig grusväg upp över fjället och ner mot Stryn. På väg ner mot Geiranger hinner vi säkert också med en toppbestigning till Dalsnibba. Vi fortsätter sedan via Eidsdal(färja) över till Valldal och upp mot Trollstigen innan vi har vår femte övernattning i Åndalsnes. Från Åndalsnes håller vi fjordkanten tills vi kommer till Eikesdalen då det är dags att ta upp över fjället igen via den beryktade Aursjövägen. Vi följer vägen upp efter fjällbranten och upp till Aurasjöen där vi givetvis stannar till och beställer en härlig våffla med kaffe. Nu fortsätter resan över fjället och ner mot fjorden igen vid Sunndalsöra där vi har vår sjätte övernattning. Nu följer vi den kända fiskeälven Driva upp mot Oppdal innan vi når Dovrefjell och Myskoxland. I Hjerkinn tar av av igen österut och strax är det åter dags att sikta på fjället och Einunndalen. Väl nere i dalen igen så står det inte på förrän vi åter siktar mot fjälls och den här gången mot Savalen. Vägen tar oss nu ner mot Tynset och vidare färd mot Femunden där vi har vår sista avslutande övernattning. Från Femunden är det fri hemfärd men det går också bra att haka på oss guider på vägen ner mot Dalarna och Gagnef. 18Det går också bra att få en ytterligare en övernattning i Gagnef mot tillägg. Det kan bli justeringar på rutten på grund av boendet. Många hyttecamper tar bokningar först efter nyår och då kan det krävas vissa ändringar om det inte finns plats på tänkt boende. Vi färdas mellan 25-35 mil per dag oftast med de längre etapperna vid in och utresa. Vi kör heller aldrig mer än 50-80 minuter i sträck innan vi tar en paus, kortare eller längre beroende på vad som är lämpligt.Vi kommer även att kunna tillhandahålla ruttfiler för TomTom och Garmin till den som så önskar, finns färdigt någon vecka före avfärd. (Bilderna på sidan från resorna 2012, 2015 och 2016)

Körningen
Vi färdas i lugn takt och håller för vägarna lämplig, normal och laglig hastighet(oftast max 70-80 km/h i det mindre asfalts och grusvägnätet). Vi tar täta pauser och kör aldrig längre än 50-80 minuter i ett sträck. Vi håller ihop med en guide i täten och en i kön men vi kan också dela upp oss på platser där vi finner det lämpligt. Vissa sträckor ges också möjlighet att köra på egen hand för valfria fotostopp etc. 31Flera av vägarna är så kallade bomvägar med avgift men alla bomavgifter ingår i resan och betalas gemensamt av guiderna. Det är alltså blandat underlag som gäller men de vägar, ofta bomvägar på fjället, som vi har som lite mer utpekade mål är i stort sett 100% grus. Vägarna där emellan är både asfalt och grus men vi väljer alltid de lite mindre och roligare vägarna för att köra hoj 🙂

Övrigt
Annat som är lämpligt att ta med sig är termos för varmt vatten till fika, tallrik och bestick för frukost. Guiderna har med sig punkteringslagning, verktyg, startkablar, enklare resemedicin och enklare sjukvårdsmaterial.

Kostnad
Förare 7800 kr, passagerare 6800 kr, inkl anmälningsavgift 500:-. Då ingår 7 övernattningar i 2-6 bäddsstugor eller rum typ vandrarhem, frukost(som vi guider inhandlar och som vi tillreder gemensamt i frukostlag), två lunch samt alla vägavgifter och färjor. Var och en betalar själv bränsle samt övrig förplägnad och privata utgifter.

Intresserad: Anmäl kan du göra här!

(Om det inte fungerar eller om platserna markeras som slut, kontakta guiden!)

Frågor eller andra funderingar vänd er då gärna till guiderna Hans Rönnegård, Mobil: 072-2046200. Göran Svensson på e-postadressen goran@mctouring.se, mobiltelefon 073-9403335.

Resevillkor och resegaranti: mctouring.se använder Allmänna villkor för paketresor – Konsumentverket och har ställt lagstadgad resegaranti hos Kammarkollegiet.

Arrangör: mctouring.se / Ronnegard Adventure AB, mctouring.se med adress: Tallbacksvägen 19 78530 Gagnef / Orgnr: 556998-3421

Bilder från Norge Grustouring 2015!

Guider på resan: Hans Rönnegård och Göran Svensson

p1050051Hans har guidat MC-touringresor sedan slutet av 1990-talet och har en stor förkärlek för Skandinavien och då främst Sverige och Norge men hinner även med Italien och lite andra resor. Det blir resor både med boende på hotell, vandrarhem, stugor och i tält. Det är också MC-touring året runt vinter, vår, sommar och höst och på alla typer av underlag så länge det kan kallas MC-touring(resa med motorcykel på väg). Sin bana som MC-tourer startade Hans 1976, med nytaget MC-kort, med att hänga väskor på 125:an och dra iväg och den resan har bara fortsatt 🙂

p1050039Göran har stor erfarenhet av guidad MC-touring och är sedan 2007 en av mctouring.se’s huvudguider på Skandinavien med stor förkärlek för Norge. Göran’s hjärta slår för Triumph och han har hunnit med flera olika modeller men mest brinner det för äventyr på en riktig Tiger. Göran återupptog sitt MC intresse på 1990-talet, efter ett uppehåll med familjebestyr, men nu är det fullt fokus på härlig MC-touring sommar som vinter 🙂

Stängt för kommentarer