Rekommenderat i webbshoppen!

Norra Portugal 2014 (researtikel)

P1030029_RNorra Portugal med Porto och Dourodalen! Jag lyckades inte hitta någon kejsare av Portugallien men väl en kejsarinna av Portugal i form av Dourofloden. När du besöker norra Portugal och Portoregionen så går det knappast att undvika Dourofloden och de dalar som skapat landskapet på grund av flodens resa från den Spanska inlandsplatån hela vägen ut i Atlanten vid Porto (hamn på portugisiska, Porto också den stad som gett namn åt hela landet). I regionen finns många historiska platser och flera världsarv och det handlar då både om gamla stadsmiljöer och landskap som lätt får mig att tappa andan. Regionen känns också mycket genuin och jag får sällan känslan av ”turistmål” utan det känns rakt, ärligt och rent Portugisiskt. Inte ens i själva Porto känns det som att turismen tagit över utan jag känner mig som en  besökare mitt i verklighetens Portugal, sådana resmål gillar jag 🙂

Resans upplägg
För att jag ska få möjlighet att resa med motorcykel i detta härliga landskap så har jag två alternativ. Antingen packar jag min hoj och ger mig av hemifrån på en fantastisk Europaresa som tar mig genom flera länder och över Pyreneerna innan jag når Portugal, en resa som tar minst två till tre veckor för att det ska bli njutbart. Eller så beställer jag en flygbiljett till Portugal och Porto och hyr sedan en motorcykel på plats. Jag valde denna gång det sistnämnda även om jag väldigt gärna skulle vilja ta mig tid och göra hela resan hemifrån ca 360 mil enkel resa Gagnef-Porto 🙂R-P1020695 Nu hade jag bara fem lediga dagar och då fick det bli flyg och sedan hyr-MC från Hertz i Porto. Hertz i Porto har tillgång till 40 stycken MC och då pratar vi om näst intill nya motorcyklar från BMW. Hertz byter ut motorcyklarna var sjunde månad! Motorcyklarna är fullt utrustade med alla tillbehör som till exempel sidoväskor och toppbox, så det är inga problem att få med sig packningen. Men, säger du då, – MC-kläder och packning och flyg hur går det ihop? Ja det skapar lite problem, men jag lägger betoningen på ”lite”. Om jag utgår från att jag ska åka på MC-touring redan när jag drar iväg hemifrån så är det samma packningen jag ska ha som för min vanliga MC-touring plus min egen skyddsutrustning. Personliga kläder packar jag i mina vanliga kompressionspåsar(innerväskor), samma som jag annars brukar i mina egna sidoväskor. Gör jag så går det alldeles utmärkt att även få plats med MC-dressen och stövlarna i en stor resväska. Jag valde en sportmodell med mjuk expanderbar ovansida och packade ryggskyddet överst som en kudde för resterande packning. Men hjälmen då, har han glömt hjälmen – tänker du! Jo hjälmen tar jag i en hjälmväska en sådan där väska som precis har plats för en hjälm och den tar jag sedan som handbagage. På så sätt riskerar jag inte att det blir något tok med hjälmen.  Jag fyller också hjälmen, innan jag packar ner den, med handskar, buff , öronproppar och glasögon. Kamera, mobil, pass och övrigt resematerial tar jag i en liten axelväska/kameraväska så kommer även den delen av packningen med på ett säkert sätt. Totalt blir det inte så mycket till handbagage i alla fall inte i jämförelse med de som både har hjulväskor och ryggsäckar med sig in i planet. Efter som jag skulle vara ute i enbart fem dagar så gjorde jag så att jag reste i MC-dress och MC-stövlar, men det var enbart för att inte missa en dags MC-körning om det skulle bli problem med packningen. Istället kan du göra så att du reser ner till Porto i vanliga kläder och har den första hela dagen på plats i Porto och då hinner ett eventuellt sent bagage anlända innan det är dags att dra iväg på MC 🙂

R-P1020858Städer och bebyggelse
Porto är en gammal stad och det både syns och märks. Porto ligger också på ett antal kullar så det är stora höjdskillnader mellan olika delar. Porto ligger på den norra sidan av Floden Douro och på den södra sidan ligger Vila Nova de Gaia. I stor-Porto dit även Via Nova de Gaia räknas, och tillsammans med ytterligare några kringkommuner, så bor det ca 1,4 miljoner invånare. Eftersom Porto är en gammal stad så finns hela spektrat från riktigt historiska byggnader till helt moderna och ibland rent futuristiska byggen. Nere runt floden så får du också känslan av att staden klättrar på sig självt hus på hus, så det kan krävas lite kondition om du tänkt vandra upp och ner genom alla gränder. Som jag tidigare nämnt så upplever jag inte att det är speciellt turistiskt, alltså inte så där tillrätta lagt för turister utan mycket mer genuint och äkta, något som jag uppskattar. Det märks också när du går efter en gata så kan det ena huset vara fullständigt iordninggjort och nästa har kanske inte sett en ordentlig renovering på 100 år.R-P1020694 Vinterklimatet är också ganska fuktigt vilket gör att stenen, för det är nästan enbart stenhus, blir väldigt mörk och kan se lite murrig ut i alla fall direkt efter vintersäsongens slut. Just detta år har också norra Portugal drabbats av mycket regn, precis som här hemma. Portugal har också genom historien varit en stor kolonialmakt och spår av detta finns att finna i stadens arkitektur och framför allt i och runt den handel och de handelsplatser som byggts. Handelsbyggnaderna märks mest runt floden Douro som rinner rakt genom staden eller mellan städerna. Kommer du utanför storstaden Porto så slås du av att du kör igenom samhälle efter samhälle utan slut. På grund av det kuperade landskapet så ligger den mesta bebyggelsen i och längs dalgångarna och det hinner helt enkelt inte bli så mycket mer landskap innan jag åter kör in i nästa samhälle, därför kan det vara lite svårt att se var den ena platsen börjar och den andra tar vid. Det gäller främst området norr om Dourofloden med de kända städerna Guimaraes, Braga och Amarante alla värda sitt eget besök. I Guimaraes har vi också enligt historieböckerna Portugals vagga och längst upp i staden kan du besöka resterna av den borg där kung Afonso den I sägs ha enat Portugal på 1100-talet efter att han på slagfältet besegrat sin egen mor (kanske inte riktigt hela historien men en variant av starten mot det moderna Portugal). Längre söderut och i landskapet runt Dourofloden där bildar samhällena mer tydliga områden med natur emellan och natur i Dourodalen, ja det är vingård, efter vingård efter vingård!

R-P1020894Landskapet
Som jag redan nämnt så är landskapet i och runt Porto och Dourofloden rejält kuperat. De högsta topparna sticker upp över 1000 meter och finns en bit norr om Dourofloden men runt Dourofloden så ligger höjderna på 200 – 700 meter över havet, men eftersom floden och havet har nästa samma nivå så känns höjdskillnaden ganska rejäl. Naturen skiljer sig också markant mellan den norra delen och området runt Dourofloden och det känns nästan som att åka från ett land till ett annat när jag kör från den norra delen över bergen mot Dourodalen. Norra delen har mycket lövträd och grönt smyckade kullar och i de högre partierna så breder små skogar ut sig med Pinjeträd. R-P1020886Väl nere i Dourodalen hittar jag det perfekta landskapet för vinodling i form av lösa skifferbergarter som ger den typiskt ljust terrakotta färgade jorden. Här finns inte lika mycket skog och fält men det beror förstås på att minst 80% (min egen bedömning) av marken är täckt av vingårdar och en och annan olivlund. Ett vanligt förekommande träd här är också Eukalyptusträdet som kan bli rejält högt och majestätiskt. En bit in efter Dourofloden finns också flera naturparker och här ges möjlighet att komma ännu lite närmare en mer vild natur.

Människorna
Ja vad ska jag säga, det kändes nästan som jag var förflyttad till 60-, 70-talets Sverige, vänligheten var nästan överdriven något som märktes mer än tydligt i Trafiken, men också när vi passerade genom små byar och vingårdar där alla stod och vinkade och gjorde tummen upp. I trafiken gick man åt sidan och stack ut handen för att vinka förbi oss. Det funkar också ganska bra med engelska även om självklart portugisiska och spanska fungerar bäst. Alla yngre människor jag träffade pratade riktigt bra engelska i samma klass som här hemma. Det sydeuropeiska lugnet finner du självklart också här men ingen siesta och det passar oss svenskar bra 🙂 Vänligheten och lugnet är det som ger mig känslan av det äkta och genuina men det är säkert också ett tecken på att både samhälle och människor, så här långt, är ganska ”oförstörda” av turismen.

P1030027_RVägarna
I och runt Porto så är det storstadstrafik och gott om både små och trånga gränder men också nybyggda motorleder som hjälper till att både fylla och tömma staden efter behov. I den norra delen så lämnar jag nästan aldrig bebyggda delar men det är krokigt och slingrigt och helt perfekt för motorcykelkörning och väldigt nära till en fika när det suger till i tarmen. I princip alla vägar som går från ett vägkors till ett annat är allmänna och alltså körbara och det gäller allt från grus- och kullerstensvägar till mer ordentligt asfalterade, ja det mesta är faktiskt ordentligt asfalterat även om det också finns förlustelser för grustourern (R-P1020876Alla vägar med nummer på kartan är allmänna och det var de flesta som jag kunde se det). Jag såg överhuvudtaget väldigt få förbudsskyltar och det är säkert också ett tecken på att det är ett ganska oförstört område, det har helt enkelt inte blivit för mycket med turister så här långt.  Annars kännetecknas alla regionala och lokala vägar av att de saknar raksträckor, det är kurva efter kurva och helt underbar MC-touring 🙂 Efter som legal hastighet är 100-120 på motorvägen och alla kör sisådär 20-30% fortare så känns det även som att motorvägarna är kurviga 🙂

Trafiken
Som jag redan nämnt så kännetecknas trafiken av vänlighet. Det är få som håller hastigheten men det känns ändå inte farligt för det visas stor hänsyn och det känns lugnt och tryggt att färdas på vägarna. Självklart gäller det ändå att vara på sin vakt! Det är ett jordbrukslandskap jag färdas i och efter som det är så kurvigt som det är så dyker det upp en och annan traktor runt kröken och då kan det gå långsamt. Det har berättats för mig att Polisen kan vara ganska hård men jag lyckades inte se en enda Polis utanför Porto på de dagar jag var där.

R-P1020800Klimatet
Norra Portugal har inte riktigt samma varma och mer torra klimat som jag hittar söder ut, söder om Lissabon och Algarvekusten. Porto ligger helt öppet ut mot Atlanten och det påverkar även klimatet. Den norra delen har en tydlig vinterperiod med risk för mer nederbörd och ett ganska vinterkyligt klimat, men om solen tittar fram och vindarna är goda så blir det fort varmt. Från mitten av oktober till början av mars kan det alltså vara lite mer riskabelt vad gäller vädret. Sommaren däremot kan vara mycket varm så den allra bästa tiden för MC-touring hittar jag från mitten av mars och till och med maj månad ut men också i september. Den största risken med september handlar om att trängas med alla andra sydeuropéer som har sin semesterperiod då. Jag var där i mitten av mars och hade mellan 22-24 grader alla dagar, men det var lite ovanligt för att vara i mars. mer normalt hade varit 15-20 grader vid den tiden på året.

P1030071_RBoende
Vad gäller boendet så finns i princip alla varianter att välja på, allt från camping till flottaste hotell. På denna resa testade jag några boendealternativ som hade det där lilla extra att erbjuda. Ett hotell var inrymt i en gammal klosterruin där man hade blandat nytt och gammalt på ett riktigt smakfullt sätt. Det var en riktigt härlig känsla och gav en skön harmoni. Maten höll också mycket hög klass (jag såg faktiskt en symbol med ”Michelin guide” :). 45Frukost åt jag en dag på en ombyggd vingård, en gård som gått i arv allt sedan 1600-talet placerad högt upp i en mycket pittoresk och underbar by där det kändes som att tiden stått still. Här kan jag bo i härliga små tvåbäddsrum och varje morgon till frukost så hämtar jag mitt eget nybakade bröd direkt från byns stenugnsbageri. Ytterligare en natt hade jag på en större vingård som valt att bygga ett hotell i direkt anslutning. Här trampas fortfarande allt vin för äkta människofot. Varje år bjuds det in till folkfest med musik, mat och dryck och som betalning får jag se till att trampa i ett av gårdens stora cementkar (ca 5×5 meter). Något för den som vill satsa på naturlig fotvård och härlig dryck 😉 Som sagt det finns boende för alla smaker och prisnivån är inte heller allt för hög, inte ens på de mer fina hotellen.

Sammanfattning
Jag kan definitivt rekommendera en kortsemester med flyg och hyr-MC för detta är Portugal och Porto-området ett klart intressant mål, som inte ligger nästgårds men ändå inom rimligt avstånd. För den som vill ge sig ut på en längre resa så bjuder en sådan tripp på en mängd olika länder och landskap där Portugal passar väl som slutdestination innan det är dags att vända hemåt igen. Eller varför inte ta färjan över till Afrika och fortsätta hela vägen ner 🙂 Jag skulle rekommendera att åka från mitten av mars och fram till midsommar, alternativt mitten av augusti till mitten av oktober. R-P1020951Senare i oktober ökar risken att ett kyligare vinterväder börjar att dra in med mer regn. Jag kan också rekommendera att satsa på en hotellresa med inkluderad middag på kvällen och då gärna på någon mindre vingård runt Dourodalen 🙂 Men som sagt glöm inte heller att lägga in en eller ett par dagar i Porto, då gärna i början av resan så slipper du stressa med bagage och uthämtning av MC. Ett tips skicka ner en kopia av körkortet med alla adressuppgifter i förväg till uthyrningsfirman det borde skynda på utlämnandet. Det är en hel del papper som ska fyllas i och är man några stycken så kan det ta en del tid och man vill ju snabbt komma ut på vägarna och njuta underbar MC-touring 😀

Så varför ska du göra en tur till Portugal och Porto-området, jo för charmen, mc-körningen, naturen och människorna 🙂

Länkar med bra information
Här skickar jag med en del bra länkar där du själv kan söka information och hitta ditt helt egna upplägg, för Portugal och Porto-området är värt ett besök på MC oavsett om du tar dig dit på helt egen hand eller tar flyget och hyr MC på plats 🙂

Hertz Ride Porto, Uthyrning av MC:
TAP Flyg till portugal:

Porto-området och den norra delen av Portugal egen hemsida:
Officiella bilder från Porto-området och norra Portugal: 
Officiella videos från Porto-området och norra Portugal:
Officiell broschyr från Porto-området och norra Portugal (engelska):
Officiell broschyr runt aktiviteter att göra på plats i norra Portugal (engelska):

Mitt eget fotoalbum från resan:

Grova rutter i Google Maps som visar området:

Vem är jag som testar:

Bild mctouring.se testar touring

 

6 Kommentar

  1. Oddbjörn Evjen

    Hej Hans. Intressant med beskrivningen av resan till Portugal. Själv tycker jag att konceptet flyga och hyra MC fungerar utmärkt. Södra Europa som Spanien och Portugal ligger långt bort för oss nordbor och skall man åka egen hoj dit ner så tar det gärna en vecka extra fram och tillbaka utom själva åkningen där nere. Mina erfarenheter är att flygbiljetter och MC-hyra kostar ungefär motsvarande vad färja och biltåg kostar, det beror på hur länge en stannar därnere. För många tror jag det är ett problem att de flesta hyrställen kör enbart med BMW. Själv har jag inget problem med det då jag privat kör BMW och kan hyra samma modell i Spanien om jag önskar så. För många tar det emot att byta hojmärke /modell för resan. Tror det vore nyttigt om MC-touring kunde lista alternativa hyrställen i dylika länder och vilka hojtyper det går att hyra. När det gäller personlig körutrustrning så brukar hyrställena även hyra ut sådant. Det kan kosta 20 euro per dag. För själva flygresan kan bagagevikten vara ett problem om en skall ha egen utrustning med sig. Viktgränsen för bagaget är ofta 20 kg och det blir det fort. Men det finns olika modeller för flygbolagens bagagevikt så det gäller att informera sig innan resan så en kan förbereda packningen på bästa sätt.
    I september sticker jag ner till Pyreneerna för tredje året i rad. Kanske blir det Portugal omsider. Det var synd att SMCs flyg-hyra-åka mc till Malaga ej kunde fortsätta. Hade nog tänkt prova detta alternativet. Förstod att intresset för resan var för lågt. Man kan undra varför.

    • Helt rätt Oddbjörn, det finns många olika sätt att njuta MC-touring 🙂 Vi får se vad vi kan göra när det gäller priser och modeller. Kanske även ett resepaket? Vad gäller vikt och bagage så beror det kanske på. Jag hade för mina fem dagar ca 15 kg bagage. Tar du MC-jackan med dig om bord, tillsammans med hjälmen, så ser jag inte att det skulle vara ett problem. Men visst det där med packning är alltid personligt 🙂

  2. Tack för en fin skildring. Åkte själv samma väg nu i mitten på maj, men på min egen 1200GS. Körde ner hojen vid nyår till Algarve, ställde in den i ett garage och flög hem. Åter igen i början på maj för hemfärd via Porto, Duorofloden och San Sebastian.

    Funderar på att ta en tripp till Dalarna till helgen, har ni några rum lediga:-)?

    Pelle

  3. Super inovtmarife writing; keep it up.

Kommentera