Rekommenderat i webbshoppen!

Nordkapp med en smak av Norrland 2017

2015-07-17-10-12-27Nordkapp med en smak av Norrland 2017, 17 – 30 Juli Följ med på ett riktig MC-äventyr till de nordligaste delarna av Europa med ett besök på Nordkappsklippan som den självklara vändpunkten. Vi färdas genom stora skogar i det inre av Norrland och över stora fjällvidder i det nordligaste av Sverige, Finland och Norge och njuter utsikt över majestätiska fjäll och fjordar längs den norska atlantkusten från Finnmark och Troms i norr till Helgelandskysten längre söderut. Från Bodö och söderut ner till Nesna följer vi den kända Kystriksveg 17, Helgelandskysten, innan vi åter tar sikte på Sverige och det inre av Norrland. Vi färdas mestadels på asfalt men det kan även bli någon sträcka på grus. Vi övernattar tillsammans i typiska norska hytte eller rum modell vandrarhem.  Det blir många mil så det är bra om du är van att tillbringa hela dagen på din MC men vi kör aldrig längre körpass än 50-70 minuter innan vi tar paus 🙂

Resan Vi startar vår resa i Gagnef, Dalarna, där vi träffas för vår första övernattning och lite information. Från Gagnef söker vi oss sedan upp genom Norrland på vägar och förbi orter som inte är de första du tänker på Ljusdal, Ånge, Sollefteå, Junsele, Åsele, Lycksele, Rusksele, Glommersträsk, Älvsbyn, Boden, Kalix och Torneå innan vi når gränsen mot Finland. Vi färdas sedan vidare över gränsen och upp genom de norra delarna av de tusen sjöarnas land Finland för att nå Kirkenes längst österut på vår resa och ett stenkast från den ryska gränsen. Från Kirkenes söker vi oss sedan längs ishavskusten upp mot Mageröya och Nordkappsklippan. Vid Nordkapp ges vi möjlighet både vid midnatt och på förmiddagen dagen därpå att ta oss upp till klippan så vi får två chanser om vädret och framför allt den beryktade dimman skulle rulla in. 2015-07-17-21-27-23Vi far sedan ner längs kusten till Alta där vi har nästa stopp. Nu går färden vidare ner längs den nordnorska kusten med sitt fantastiska fjäll och fjordlandskap med Lyngenalperna och Senja som riktiga utropstecken. Vi har också en övernattning i Tromsö, Nordnorges största stad, innan vi åter fortsätter ner längs mindre och mer kustnära vägar via Senja till Ofoten och Narviksområdet. Vår fortsatta resa tar nu sikte mot Kystriksveg 17 som startar vid Saltstraumen, strax utanför Bodö, där har vi ytterligare en övernattning. Sedan fortsätter vi längs Kystriksveg 17 och passerar platser som Svartisen och Helgelandskusten ner till Nesna. Nu är vi inne på den sista biten på vår resa som då åter tar oss mot Sverige via Mosjöen, Hattfjelldal, Dikanäs och Saxnäs. Från Saxnäs tar vi sedan sikte på fjället igen och högplatån runt Stekenjokk innan sista etappen ner genom Jämtland mot Östersund och Frösön där vi avslutar med en sista övernattning. Från Frösön är det fri hemfärd men det går också bra att haka på oss guider ner mot Dalarna om det passar för hemfärden. Det går även att få en natt till i Gagnef på hemvägen mot tillägg.

Boende Vi kommer att bo på vandrarhem och typiska norska hytte. Vi bor två och två men även ibland fyra i samma hytte/stuga. Våningssängar kan förekomma. Täcken och kuddar finns varje natt så det räcker att ha med sig ett reselakan. Dusch och toalett finns ibland i hytten/stugan men annars i servicehus på campingen eller i korridoren utanför rummet.


2015-07-14-20-26-01Mat 
Vi äter frukost som vi tillreder tillsammans i frukostlag var morgon(ingår i resans pris). Lunch(ca kl 13-14) och middag äter vi ute på något lämpligt ställe(frivilligt och ingår inte i resan pris). Vissa dagar kan det vara lämpligt med en lunchpacke då det är lite sämre ställt med lunchställen men då sägs det till vid frukost eller dagen innan.

Vi kommer att ha tre till fyra lite längre etapper på runt 45-50 mil, men annars håller vi oss till sträckor mellan 25-35 mil. Vi har aldrig längre körpass än 50-70 minuter innan vi tar paus, antingen en kortare mellan etapper eller en längre för fika och lunch.

Vi kommer att ha ett antal färjeturer(ca 6 beroende på vald rutt) på allt från 15 minuter upp till 60 minuter. (kostnaden för alla färjor ingår i resan). Vi kommer också att ha ett par bomvägar (kostnaden ingår i resan). Inträdet på Nordkappsklippan ingår också i resans pris.2015-07-20-09-47-09

Annat som är lämpligt att ta med sig är termos för varmt vatten till fika, tallrik och bestick för frukost och eventuellt lunch. Guiderna har med sig kaffepulver, thepåsar och något tilltugg (ingår i resans pris). Guiderna har med sig punkteringslagning, verktyg, startkablar, enklare resemedicin och enklare sjukvårdsmaterial i fall det skulle behövas.

Kostnad Förare 11700 kr, passagerare 10700 kr, inkl anmälningsavgift 500:-. Då ingår 13 övernattningar i 2-4 bäddsstugor eller rum typ vandrarhem, frukost(som vi guider inhandlar och som vi tillreder gemensamt i frukostlag, även ett par tre serverade frukostar), en lunch samt alla vägavgifter och färjor. Var och en betalar själv bränsle samt övrig förplägnad och privata utgifter.

Intresserad: Anmäl kan du göra här!

(Om det inte fungerar eller om platserna markeras som slut, kontakta guiden!)

Frågor eller andra funderingar vänd er då gärna till guiderna Hans Rönnegård, Mobil: 072-2046200. Göran Svensson, Mobiltelefon 073-9403335.

Resevillkor och resegaranti: mctouring.se använder Allmänna villkor för paketresor – Konsumentverket och har ställt lagstadgad resegaranti hos Kammarkollegiet.

Arrangör: mctouring.se / Ronnegard Adventure AB, mctouring.se med adress: Tallbacksvägen 19 78530 Gagnef / Orgnr: 556998-3421

Se bilder från resan 2015!

Rönnegård Bädd&Frukost, starten av resan!

Följ oss på vår Facebookgrupp för resan!

Guide på resan: Hans Rönnegård och Göran Svensson

p1050051Hans har guidat MC-touringresor sedan slutet av 1990-talet och har en stor förkärlek för Skandinavien och då främst Sverige och Norge men hinner även med Italien och lite andra resor. Det blir resor både med boende på hotell, vandrarhem, stugor och i tält. Det är också MC-touring året runt vinter, vår, sommar och höst och på alla typer av underlag så länge det kan kallas MC-touring(resa med motorcykel på väg). Sin bana som MC-tourer startade Hans 1976, med nytaget MC-kort, med att hänga väskor på 125:an och dra iväg och den resan har bara fortsatt 🙂

p1050039Göran har stor erfarenhet av guidad MC-touring och är sedan 2007 en av mctouring.se’s huvudguider på Skandinavien med stor förkärlek för Norge. Göran’s hjärta slår för Triumph och han har hunnit med flera olika modeller men mest brinner det för äventyr på en riktig Tiger. Göran återupptog sitt MC intresse på 1990-talet, efter ett uppehåll med familjebestyr, men nu är det fullt fokus på härlig MC-touring sommar som vinter 🙂

Stängt för kommentarer