Rekommenderat i webbshoppen!

Dagagenda Norska Pärlor Grustouring 2016

Norska Pärlor Grustouring 2016
Dagagenda

Ett reseupplägg som tar oss till det norska fjällandskapet men där vi inte bangar för att även köra grusväg. MC-touring på alla underlag, så länge det är väg! Vi siktar in oss på några av Norges härliga grusvägar, ofta bomvägar(betalvägar), som går över fjäll, genom dalar och skogar och som allt som oftast också är en genväg, i alla fall i mil räknat 😉 Vissa dagar blir det mycket grusväg och andra mindre men det är den totala upplevelsen som räknas och att det inte är underlaget som styr vart vi kör. Upp till 80% av det svenska och norska vägnätet är grusväg och det vore ju synd att missa alla de platser som kan upplevas efter dessa de mindre transportlederna, ofta också med en lång historisk berättelse. Vi bor gemensamt 2-4 personer i rum/stuga/hytte(norsk stuga) och frukost tillagar vi själva i frukostlag om inget annat sägs. Vi har med egna sängkläder och vi ser till att rum/stuga/hytte är städad innan vi lämnar så att vi är välkomna även nästa år. Eventuella nycklar lämnas på samma sätt som de ficks vid ankomst, normalt till guiden. Lunch och middag intar vi på någon lämplig bykrog eller restaurang efter vägen, för den som vill, annars går det också bra att fixa till något eget efter vägen eller i rummet/stugan/hytten. Ibland kan det hända att det inte finns någon restaurang men väl en affär och då inhandlar var och en något lämpligt att äta till lunch 🙂 OBS! Se till att du alltid har en flaska drickbart, gärna vatten, och något ätbart att förstärka med i väskan på motorcykeln ifall det dröjer innan vi når civilisation och möjlighet att köpa lite käk 🙂

DAG 1, 20 Augusti
Ankomst: Från kl 15-18
Samling och kvällsfika: ca 19-19.30

Vi samlas för vår första övernattning i Gagnef, Dalarna på Rönnegård Bädd&Frukost. Den här natten bor vi i enkla sommarrum på en typisk dalagård 2-5 bäddar i varje rum. Toalett och dusch i servicehus och i stor stuga.

Vi samlas för kvällsfika(Kaffe/The smörgås och pålägg) och information inför resan ca kl 19-19.30.

Vill du äta middag vid ankomst till Gagnef så finns det en restaurang på promenadavstånd(400 meter) från boendet där det serveras Pizza och vanlig husmanskost. Finns även en enklare Thai restaurang nere vid älven (ca 400 meter). Där finns också vår omtalade flottbro som nu åter är i brukbart skick 🙂

Rönnegård Bädd&Frukost, Gagnef (här finns karta)!

DAG 2, 21 Augusti
Frukost: 8.00 (serverad frukost)
Avresa: 9.00
Etappmål: (ca 20 mil) Gagnef, Heby, Dala-Floda, Lövsjön, Lindesnäs, Sågen, Tyngsjö, Yttermalung, Malung, Malungsfors, Tandö, Lima, Torgås, Transtrand.

Vi börjar lite lugnt genom att ta oss upp genom skogen från Gagnef mot Dala-Floda. Vi följer gamla forvägar och passerar många sjöar och tjärnar men också fäbodar på skogen. Vi passerar gamla bruksorter och samlingsplatser som Lindesnäs och Tyngsjö. Så småningom når vi upp till trakterna runt Malung och där väljer vi sedan att följa västra sidan av österdalälven upp till Vasaloppsstarten i Transtrand/Sälen. Vårt boende har vi på Försgården(vandrarhem). Vi bor här i 2-4 bäddsrum. På Försgården går det både bra att köpa en öl och att äta middag på kvällen.

Försgården, Transtrand

Höjdpunkter: Flottbron, Dalaskogen, Lindesnäs, Sågen(den beryktade sågensträckan), Tyngsjö(kapell), Österdalälven, Vasaloppsområdet.

DAG 3, 22 Augusti
Frukost: 8.00 (serverad frukost)
Avresa: 9.00
Etappmål: (ca 24 mil) Transtrand, Lindvallen, Tandådalen, Stöten, Ljördalen, Trysil, Osen, Storsjöen, Koppang .

Vi börjar med att köra upp mot Transtrandsfjällen och sedan gena över mot Sälenfjällen och Lindvallen. Vi fortsätter sedan vägen genom Sälfjällsområdet och passerar gränsen till Norge strax efter Stöten. Vi tar sedan av mot Ljördalen och tar bakvägen in till Trysil. I Trysil passerar vi rakt genom byn och fortsätter upp mot Trysilfjället och rundar det på södra sidan. Vi når sedan fram till sjön Osen som vi också rundar på södra sidan och sedan följer längs västra sidan nästan hela vägen upp till norra ändan av Osen. Om vägen är öppen så följer vi den gamla leden ner på södra sidan om Söndre Osa(Bomväg) ner mot Rena. Nu tar vi av norrut och siktar in oss på Storsjövägen(Bomväg) mot Koppang. Vårt boende har vi på Koppang Camping strax utanför ”byen” i 2-4 bädds hytte. Middag går att äta inne i Koppang men dit är det ca 1,5 km promenad, som säkert kan vara skönt efter allt MC körande 🙂

Koppang Camping, Koppang

Höjdpunkter: Transtrands- och Sälenfjällen, Trysilfjället, Osen och Storsjöen.

DAG 4, 23 Augusti
Avresa: 9.00
Etappmål: (ca 22 mil + ev topputflykt) Koppang, Vinjevägen, Friisvägen, Hanestad, Alvdal, Grimsbu, Folldal, Grimsdalsvägen, Dovre, Dombås.

Vi börjar med att ta oss från campingen till starten av Vinjevägen(bomväg) som sedan tar oss över fjället ner mot Friisvägen. Vi fortsätter sedan Friisvägen ner mot Österdalen igen som vi sedan följer upp mot Alvdal. Om väder och vind är med oss kanske det även blir en tur upp på Tronfjället drygt 1600 möh. Vi fortsätter sedan resan genom att ta av in på väg 29 mot Grimsbu och Folldal. Från Folldal följer vi sedan Rondanevägen upp mot Rondane där vi tar av in på Grimsdalsvägen som tar oss hela vägen över till Gudbrandsdalen och Dovre. Nu har vi bara en kort liten sträcka kvar innan vi når Dombås och vår övernattning. Här bor vi på Ljoshaugen hyttegrend i 4-6 bädds hytte med toalett och dusch i servicehus och i stor hytte(även frukosthytte).

Ljoshaugen Hyttegrend, Dombås

Höjdpunkter: Vinjevägen, Friisvägen, Österdalen, Tronfjället, Grimsdalsvägen, Gudbrandsdalen, Dombås.

DAG 5, 24 Augusti
Avresa: 9.00
Etappmål: (ca 10 mil + ev topputflykter) Dombås, Lesja, Slådalsvägen, Vågåmo, Lom.

Vi lämnar nu Gudbrandsdalen och far ner mot Lesja där vi väljer att ta av på Slådalsvägen över fjället ner till Vågåmo. Här ges vi nu möjlighet att köra hela vägen upp på Blåhö/Jetta, om vädret tillåter. Sträckan är ca 1,5 mil och tar oss åter upp 1600 meter över havet. Efter Vågåmo kör vi sedan norr om Vågåvatnet, den övre vägen, bort mot Lom och porten till Jotunheimen. Här ges det möjlighet att göra en sen eftermiddags eller kvällstur upp på Galdhöpiggen 1850 meter över havet och Norges högst belägna väg. De två andra vi kört Tronfjället och Blåhö kvalar nog in som nummer två och tre vilket ger att vi befinner oss i den allra högsta delen av den norska fjällvärlden. Vårt boende har vi i 4-bäddshytter(två sovrum/hytte) på Fossheim hotell.

Fossheim Hotell och Hytte

Höjdpunkter: Slådalsvägen, Blåhö/Jetta, Vågåvatnet, Jotunheimen, Lom, Galdhöpiggen.

DAG 6, 25 Augusti
Avresa: 9.00
Etappmål: (ca 15 mil) Lom, Garmo, Brimiseter, Jotunheimen, Bygdin, Jotunheimenvgen, Skåbu.

Vi vänder nu kosan hemåt igen men vi har många vägar och platser kvar innan vi åter når svenska gränsen. Vi följer den gamla forvägen längs med Vågåvatnet innan vi tar av upp mot fjället och Brimisetern. Här ska vi passera ett par olika bomvägar innan vi når riksväg 51 upp mot Valdresflya och de ostliga delarna av Jotunheimen. Vi kör över Valdresflya (nära 1400 möh) innan vi når Bygdin och infarten till Jotunheimenvägen. I Bygdin ges möjlighet för alla att prova på den norska nationalrätten Römmegröt, gärna med lite spekkemat som tilltugg 😉 Vi fortsätter sedan Jotunheimenvägen fram till Skåbu där vi har nästa övernattning. Vi bor på Skåbu hyttegrend i 4-6 bädds hytter.

Skåbu Hytter og Camping, Skåbu

Höjdpunkter: Ottadalen, Brimisetern, Jotunheimen, Valdresflya, Bygdin, Skåbu.

DAG 7, 26 Augusti
Avresa: 9.00
Etappmål: (ca 25 mil) Skåbu, Peer Gyntvägen, Tretten, Birkerbeinervägen, Österdalen, Rena, Osen, Trysil.

Nu har vi vår sista riktiga etapp på det norska gruset och vi börjar med en av de mer kända grusvägarna Peer Gyntvägen. Vi tar oss ner längs med Gudbrandsdalen men längst uppe på fjället bland nya fjäll och dalar. Vi landar så småningom i Tretten där vi byter sida av Gudbrandsdalen och tar oss upp på fjällområdet mellan Gudbrands- och Österdalen. Här kör vi delar av den kända Birkebeinervägen. Väl nere i Österdalen så följer vi Glommas östra strand ner till Rena och vidare mot Osen men en lite annan väg än den som gällde på vägen in mot Norge. Vårt boende har vi sedan i Trysil på Trysil Hyttegrend i 2-bäddsrum(vandrarhem)

Trysil Hyttegrend og Motell, Trysil

Höjdpunkter: Peer Gyntvägen, Gudbrandsdalen, Birkebeinervägen, Österdalen, Osen, Trysilfjellet (från andra hållet).

DAG 8, 27 Augusti
Frukost:
 8.00
Avresa: 9.00
Etappmål: Hemmet eller Gagnef(ca 27 mil).

Här slutar den gemensamma resan och vägarna hemåt blir troligen mer av transport och mest asfalt.

Vi väljer nu antingen att ta egen riktning hem över eller så följs vi åt mot Gagnef genom Dalarna via Lutnes, Rörbäcksnäs, Torgås, Venjan, Kättbo, Gagnef/Leksand. För den som önskar finns möjlighet till övernattning i Gagnef även på hemvägen (B&B för 250:-/person). Meddela då gärna i förväg om sådant boende önskas.

Höjdpunkter: Blir svårt att hitta några fler höjdpunkter nu efter en sådan resa, men självklart bjuder även Sverige på härliga upplevelser och även då grusvägar om man det vill 🙂