Rekommenderat i webbshoppen!

Dagagenda – Nordkapp 2015

Nordkapp 2015

Ett reseupplägg som tar oss till de nordligaste delarna av Norge, Sverige och Finland med en given höjdpunkt Nordkappsklippan men också mycket annat på vår väg 🙂

DAG 1, 13 juli
Ankomst: Från kl 16-19
Samling och kvällsfika: 19-19.30

Vi samlas för vår första övernattning i Gagnef, Dalarna på Rönnegård Bädd&Frukost. Den här natten bor vi i enkla sommarrum på en typisk dalagård från sekelskiftet med 4-5 bäddar i varje och med toalett och dusch i servicebyggnad samt serverad frukost. Vi samlas för kvällsfika och information ca kl 19-19.30.

Rönnegård Bädd&Frukost, plus karta!

DAG 2, 14 juli
Frukost: 7.30
Avresa: 8.30 (Tidigarelagd avresa på grund av lång dagsetapp)
Etappmål: (ca 50 mil) Rättvik, Edsbyn, Färila, Ramsjö, Ånge, Torpshammar, Ragunda, Bispgården, Sollefteå

Vi startar vår resa från Siljansområdet och tar oss upp genom skogar och dalar på gamla landsvägar och förbi platser som du normalt kanske aldrig passerar. Dagens etapp är dock lite mer av transportkaraktär då vi behöver avverka lite mil för att komma upp genom landet och därför har vi också här en av resans längsta etapper, men vi kör stopp/paus varje timme oavsett dagsetappens längd. Vårt boende har vi på Björklunden i Sollefteå ett vandrarhem med tvåbäddsrum och serverad frukost.

Höjdpunkter: Siljansområdet, Norrboda gammelsta, Hälsingeskogen, Hennan, Inndalsälvens dalgång, Ångermanälvens dalgång.

DAG 4, 15 juli
Frukost: 7.30
Avresa: 8.30 (Tidigarelagd avresa på grund av lång dagsetapp)
Etappmål: (ca 46 mil) Sollefteå, Junsele, Åsele, Lycksele, Rusksele, Norsjö, Gumboda, Jörn, Myrheden, Koler, Storsund, Vistheden, Vidsel, Storforsen.

Nu har vi ytterligare en dag av lite transportkaraktär men vi nyttjar fortsatt det mindre landsvägsnätet upp genom det innersta inre av Norrland. Vi kommer att passera många sjöar och vidsträckta myrar på vår väg upp genom landet och vår färd går både genom Ångermanälvens-, Umeälvens- och Piteälvens dalgångar. Vi landar till sist i Storforsen en bit ovanför Vidsel där vi bor på campingen till Hotell Storforsen. Vi bor i stugor med dusch och toalett och med serverad frukost på hotellet.

Höjdpunkter: Ångermanälvens dalgång, skogs- och sjölandskapet i det innersta inre av Norrland, Umeälvens dalgång. Storforsen Europas största oreglerade fors och en del av piteälven (5km lång och med en fallhöjd på 82 meter och med ett genomsnittligt vattenflöde om 250 m3/sekund. Som mest har man uppmätt 1200 m3/sekund och det var 1995, vilket medverkade till stora översvämningar)

DAG 4, 16 juli
Avresa: 8.30
Etappmål: (ca 48 mil) Storforsen, Älvsbyn, Boden, Överkalix, Övertorneå, Sinettä, Meltaus, Unari, Sodankylä.

Vi fortsätter nu vår resa upp genom Sverige och mot finska gränsen där vi passerar in via Övertorneå. Vi tar oss även upp genom Finland via det mindre vägnätet och här kommer vi också att stöta på några sträckor på grus. Vi bor i Sodankylä på Nilimella Camping i stugor med dusch och toalett, vi ordnar själva med frukost.

Höjdpunkter: Armestaden Boden, Torneälvens dalgång, det finländska skogs- och lågfjällslandskapet.

DAG 5, 17 juli
Avresa: 8.30
Etappmål: (ca 47 mil) Sodankylä, Ivalo, Inari, Kirkenes, Nourgam.

Vi fortsätter nu upp genom Finland först via lite större vägar som E75:an men efter lunch i Inari så är det lite mindre vägar som gäller igen. För att vara Finland kanske också en av de allra bästa hojvägarna och här är det inte rakt 🙂 Vi når sedan norska gränsen strax väster om Kirkenes och fnns det tid så åker vi fram och kikar på Kirkenes. Vi har åter igen vårt boende i Finland, trots att vi nått Norge. Vi bor strax innanför gränsen i Nourgam på Nourgami Lomakeskus i enklare stugor. Frukost fixar vi själva.

Höjdpunkter: Inari och väg 971 (en hojväg med härlig känsla), Koltsamernas boning längs med sjön Inari, Kirkenes och eventuellt ett besök vid ryska gränsen, Varangerfjorden, Tanaälv.

DAG 6, 18 juli
Avresa: 9.00
Etappmål: (ca 42 mil) Nourgam, Tana Bru, Rustefjellbma, Ifjord, Lakselv, Olderfjord, Honningsvåg, Skarsvåg, Nordkapp.

Nu riktar vi kosan mot Nordkapp och vi tar oss upp via Tana älvdal och fortsätter sedan väg 98 längs med kusten till Lakselv. Från Lakselv är det sedan E6 som gäller ända fram till Olderfjord där vi tar E69 ut mot Mageröya och Nordkappsklippan. Om vädret tillåter gör vi en utflykt till klippan vid midnatt. Om vädret är för dåligt så gör vi ett nytt försök dagen efter på förmiddagen. Vi bor på Kirkeporten Camping i Skarsvåg i enkla stugor, Europas nordligaste campingplats. Frukost fixar vi själva.

Höjdpunkter: Tana älvdal, Kustväg 98, E69 ut till Mageröya, Tunneln under fjorden ut till Mageröya (6,8 km lång och 212 m.u.h), Skarsvåg och självklart Nordkappsklippan även om den nu inte är den del av Mageröya som ligger längst norru (Knivkjellodden som ligger strax intill når lite längre norrut men är kanske inte lika pampig. Mageröya är ju dessutom en ö om vi nu ska prata fastland för Europa ;-).

DAG 7, 19 juli
Frukost: 9.00 (Obs! senarelagd frukost)
Avresa: 10.00 (Obs! senarelagd avfärd)
Etappmål: (ca 23 mil) Skarsvåg, Honningsvåg, Olderfjord, Altafjellet, Alta.

Kom vi inte upp till Nordkappsklippan på grund av vädret dagen innan så gör vi nu ett nytt försök på förmiddagen. Oavsett om vi kom upp dagen innan eller inte så ges möjlighet för ett nytt besök. Vi återsamlas igen runt kl 14 i Olderfjord för fortsatt tur ner mot Alta där vi har vårt nattläger på Alta River camp i rum och stugor. Frukost fixar vi själva.

Höjdpunkter: Fortsatt Nordkappsklippan, Mageröya, Honningsvåg, Altafjellet, Alta med Altaälven och dess fiske (Påminner också om de stora protester som gjordes i Norge på 1970-talet då stortinget tog beslut om utbyggnad av Alta älven. Alta konflikten pågick i över 10 år med stora protester och enorma polisinsatser. Trots protesterna så stod kraftverket klart 1987)

DAG 8, 20 juli
Avresa: 9.00
Etappmål: (ca 30 mil) Alta, Storslett, Olderdalen(Färja), Lyngseidet, Svensby(Färja), Tromsö.

Vi följer nu kusten ner längs E6(som är vårt enda alternativ) och färden går in och ut genom fjordar och över fjällpass innan vi når Olderdalen och Lyngen med Lyngsalperna där vi tar färjan över mot Tromsö. Fjordarna omges här av höga fjäll som påminner om alper. Vi bor i stugor på Tromsö Camping med dusch och toalett. Frukost fixar vi själva.

Höjdpunkter: Altafjorden, Gildetun(fjällpass), Lyngen med Lyngenalperna, Tromsö med sina spektakulära broar, Ishavskatedralen och tunnelsystem i fjället som sammanbinder centrum i Tromsö. Det gäller att ta rätt i rondellerna inne i fjället om du ska komma ut på tänkt plats 😉

DAG 9, 21 juli
Frukost: 7.30
Avresa: 8.30 (Tidigarelagd frukost pga färjetider mot Senja)
Etappmål: (ca 33 mil) Tromsö, Brensholmen(Färja), Senja, Finnsnes, Fossbakken, Bjerkvik, Narvik.

Nu påbörjar vi resan söderut men väljer att göra det genom att följa kusten ut mot Senja. Väl där följer vi den nationella turistvägen längs med fjordarna och de mäktiga fjäll som omger dom. Vi fortsätter sedan ner mot Finnsnes och vidare ner mot Narvik. Vårt boende har vi på Narvik Hotell med serverad frukost (på grund av det stora brobygget över fjorden strax norr om Narvik så finns inga lediga hytte och stugor att få tag på, bygget lägger beslag på allt).

Höjdpunkter: Utfarten under fjorden och över fjället i Tromsö med en avslutande bro, Senja, Fjorden runt Narvik, Narvik.

DAG 10, 22 juli
Avresa: 9.00
Etappmål: (ca 30 mil) Narvik, Skarberget(Färja), Bognes, Ulvsvåg, Kobbelv, Straumen, Fauske, Saltstraumen.

Vi fortsätter nu vår färd ner längs med E6 där vi även tvingas att färja strax söder om Narvik. Vägen slingrar sig ner mellan fjäll- och fjorddalar och vi måste också över ett par fjäll passager på vår väg ner över mot Fauske. I Fauske tar vi sedan och svänger av västerut mot Bodö. Innan vi riktigt når Bodö svänger vi av på Kystriksveg 17 med sikte på Saltstraumen. Vårt boende har vi på Saltstraumen Camping i stugor med dusch och toalett frukost fixar vi själva.

Höjdpunkter: En färjetur bland höga toppar söder om Narvik, Hällristningar, Saltstraumen (Världens starkaste malström, här passerar 400 miljoner kubikmeter vatten in över fjordtröskeln var 6:e timma och då bildas starka virvelströmmar) Vi försöker fånga en av dessa passager så alla får möjlighet att se. Ca 300-400 meters promenad från campingen).

DAG 11, 23 juli
Avresa: 9.00
Etappmål: (ca 28 mil) Saltstraumen, Storvik, Örnes, Glommfjord, Svartisen, Fåröy(färja), Ågskardet, Jektvik(Färja), Kilboghavn, Bratland, Sjonfjellet, Nesna.

Vi kör nu ner längs Helgelandskysten med Svartisen och åter igen en av Norges alla nationella turistvägar. Det är ett dramatiskt landskap där vi nu också för första gången möter Atlanten. Vi har två färjeöverfarter och det kan bli en del väntan på grund av det höga trycket nu under sommaren, så var förberedd på detta. Vi avslutar dagens etapp genom att ta oss över sjonfjellet ner till Nesna. Vårt boende har vi i stugor på Havblikk Camping i Nesna. Frukost fixar vi själva.

Höjdpunkter: Saltstraumen, Helgelandskysten, Atlanten, Färjeturen Jektvik-Kilboghavn, Sjonfjellet.

DAG 12, 24 juli
Frukost: 7.30
Avresa: 8.30 (Tidigarelagd frukost pga färjeavgång Nesna)
Etappmål: (ca 34 mil) Nesna(Färja), Levang, Mosjöen, Trofors, Hattfjelldal, Kittelfjäll, Dikanäs, Stalån, Trappstegsforsen, Saxnäs.

Vi följer den slingrande vägen längs fjorden in mot Mosjöen och undviker att ta den nya tunneln genom fjället. I Mosjöen kör vi sedan E6 ner till Trofors där vi tar av mot svenska gränsen och Hattfjelldal. Vi följer sedan Sagavägen över fjället till Dikanäs. Istället för att fortsätta ut till Storuman och E45:an så tar vi nu av mot Stalån och Saxnäs. Innan vi når ända fram till Saxnäs så tar vi ett stopp vid Trappstegsforsen. Vårt boende har vi på vandrarhem, på Saxnäsgården med serverad frukost.

Höjdpunkter: Vägen längs fjorden in mot Mosjöen, Hattfjeldal med sitt lite speciella fjäll, Sagavägen, Kittelfjäll, Dikanäs, Trappstegsforsen, Saxnäs.

DAG 13, 25 juli
Avresa: 9.00
Etappmål: (ca 36 mil) Saxnäs, Klimpfjäll, Stekkenjokk, Stora Blåvattnet, Jormvattnet, Gäddede, Sörli(Norge), Valsjöbyn, Hotagen, Krokom, Frösön.

Vi fortsätter nu vår färd ner genom Sverige men tar först en sväng via Stekkenjokk(En av Sveriges vinterstängda vägar). Vi fortsätter sedan ner genom det Jämtländska skogs och sjölandskapet innan vi åter igen tar en sväng via Norge. Vi kör in i Sverige igen vid Valsjöbyn och fortsätter vår resa ner mot Krokom och Frösön. Vårt boende har vi på Frösöcamping i stugor med dusch och toalett. Här avslutas även vår resa och efter en härlig frukost, som vi själva tillreder, morgonen den 26 juli så tar vi riktning mot hemmet igen. Den som vill kan följa med oss guider på vår tur ner genom Jämtland, Härjedalen och Dalarna till Gagnef.

Höjdpunkter: Stekkenjokk, Stora Blåvattnet, Gäddede, Valsjöbyn, Frösön med Storsjön